Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Mario Kart Double Dash

Reload: Mario Kart: Double Dash!!

De beste Mario Kart ooit

Geschreven door Michel Musters op
Alle Mario Kart-games die tot nu toe zijn verschenen staan bol van de (multiplayer)fun, maar elke gamer heeft wel zijn of haar favoriet. Wat Gamer.nl betreft is Mario Kart: Double Dash!! de onbetwiste koning der kartracers. Sterker nog, we durven te stellen dat de GameCube-game alle andere kartgames die ooit zijn uitgegeven met vlag en wimpel overtreft.

Double Dash!! verscheen dus op de GameCube, een console die – naast de kubusachtige vorm – bekendstaat om de unieke wegen die Nintendo-franchises insloegen. Mario reisde opeens naar een verrassend realistisch tropisch eiland waar hij de boel moest schoonmaken, Link ging niet op het droge maar in de oceaan op avontuur en Samus bevond zich plots in een first-person shooter. Nintendo durfde te experimenteren en dat had vaak unieke invalshoeken in bekende games tot gevolg.

Zo ook Mario Kart. In plaats van één personage, zitten er in Double Dash!! plotseling twee figuurtjes in een kart. Nou, big deal, denk je misschien. Is dat nu zo revolutionair? Toegegeven, het lijkt in eerste instantie niet zo wereldschokkend als in de helm van Samus kruipen of met Link in een bootje varen, maar het heeft verregaande gevolgen voor de gameplay.

Mario Kart Double Dash

Twee personages, twee items

Allereerst kunnen beide personages in een kart een item oppakken, wat een enorm strategisch element aan de game toevoegt. Zo kan een personage alleen items oppakken wanneer hij of zij achterop de kart zit. Heb je al een item, dan is het de kunst om snel voor de volgende itemdrop te wisselen met personages (zodat de itemdrager achter het stuur zit) en het figuurtje dat nog met lege handen rijdt een nieuw item op te laten pakken. Bovendien hebben personages allemaal een uniek item dat ze kunnen oppakken, waardoor spelers al snel favorieten hebben. De Koopas bijvoorbeeld kunnen als enige aan drie groene of rode schildjes komen, Diddy Kong heeft een megabanaan en Baby Mario en Baby Luigi een Chom-Omp die alles op zijn pad verorbert.

Door deze wijziging ben je als speler tijdens elke race niet alleen bezig met zo snel mogelijk rondscheuren om spelers in te halen, maar ook constant aan het kijken welk personage je inzet en wie van de twee in de kart je items laat pakken. De optie om twee personages – en dus twee items – te kiezen werd na Double Dash!! weer uit Mario Kart verwijderd, met het verlies aan strategische gameplay tot gevolg.

Mario Kart Double Dash

Zware karts

Het hebben van twee personages in een kart heeft tevens een ander gevolg: de karts zijn – over het algemeen genomen – een stuk groter en dus logger. Double Dash!! heeft daarbij verrassend realistische physics, waardoor elke kart op elke bobbel of heuvel in de weg weer anders reageert. Parkoersen maken daar dankbaar gebruik van. Zo zit een gedeelte van de baan op DK Mountain vol met bobbels in de weg, waardoor je alle kanten opvliegt. Dit kan zowel voordelig als nadelig uitpakken.

Sowieso mag het leveldesign in Double Dash!! bejubeld worden. De tracks vinden vaak plaats op veel originele locaties – denk aan Daisy’s cruiseschip of Wario’s Colliseum. Belangrijker dan dat is dat Nintendo regelmatig de breedte van tracks durft aan te passen. Lang niet alle parkoersen zijn brede wegen waarop je met gemak iedereen in kan halen. Net zo vaak mondt een ruime weg uit op een smal straatje waarin het dringen geblazen is – of waar je alleen in kunt halen door je voorligger te bestoken met schilden of andere items. Latere Mario Kart-games, met name Mario Kart Wii, leken dit volledig links te laten liggen, met laffe parkoersdesigns als gevolg.

Nostalgie

Hoewel we bij Gamer.nl Double Dash!! als de beste Mario Kart zien, doen we dat wel met een knipoog. We durven toe te geven dat zoals bij zoveel games nostalgie een belangrijke rol speelt. Iedereen die een Nintendo-systeem heeft gehad en niet vies is van racers zal een andere Mario Kart aanwijzen als favoriet, simpelweg omdat dát het deel is waar ze honderden, zo niet duizenden uren in hebben gestoken. Double Dash!! was juist de game die wij letterlijk jarenlang elk weekend met vrienden tijdens het indrinken speelden. Als je dezelfde game een jaar of vijf op wekelijkse basis speelt, dan ken je op een gegeven moment elk hoekje van het spel uit je hoofd, kun je haast blind spelen en vallen alle kleine nuances van een game je op. Misschien heb jij om die reden wel een andere favoriete Mario Kart.

Toch lijkt ook Nintendo het gedeeltelijk met ons eens te zijn. Binnenkort verschijnt Mario Kart 8 Deluxe op Switch, een remaster van de Wii U-game met onder andere alle downloadbare content en een uitgebreide battle-modus toegevoegd. Eén andere aanpassing is de mogelijkheid om twee items te dragen. Spelers zitten nog steeds maar met één personage in een kart, maar de strategie van twee items met je meedragen en ze op het juiste moment gebruiken keert dus weer terug. Het is fijn om te zien dat zo’n belangrijk element uit Double Dash!! weer zijn opwachting maakt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mr Shifty Nieuws van de week: SNES Classic Mini mogelijk in de maak
4

Reacties op: Reload: Mario Kart: Double Dash!!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • AllSeeingFish

    • 4 maanden geleden
    Leuke flashback, na Mario Kart 8 de beste Mario Kart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 4 maanden geleden
    Voor mij dezelfde reden als de recensent. Ik heb deze Mario kart honderden uren gespeeld. Het was de eerste die ik echt zelf kocht, de eerdere waren van mijn jongere broertje, en dus speelde ik deze double dash altijd.

    Grappig detail: toen een Japanse vriendin van mij in Nederland was speelde we tegen elkaar Maar ze wilde perse graag winnen. Dus ze voerde de moeilijkheid voor mij op.
    Eerst normaal. Dan met 1 hand( dan kun je helaas geen boost turns maken), daarna controller onderste boven.
    Maar pas toen ik dat deed en met 1 hand won ze.

    Geeft ook aan hoe intuïtief de controls zijn.

    Met 1 hand heb ik geleerd na dat ik met mijn hand in het gips zat, dat werkt ook bij FzeroGX.
    Maar tegen een geoefende speler zou ik dan nooit winnen.

    Maar zeer leuke herinneringen aan double dash.
    Voor mij vanwege herinnering en dus sentiment de mooiste Mario kart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sokpop

    • 4 maanden geleden
    Ik vond dubbel dash juist een waanzinnige tegenvaller na de versie op de N64. Het mooiste was om je tegenstander op een strategisch punt van de baan te schieten op de N64, zodat hij een halve ronde werd teruggezet. Dit was onmogelijk in DD waardoor deze in mijn ogen weinig tactisch was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Govert

    • 4 maanden geleden
    Absoluut de beste Mario Kart voor mij. Dat heeft overigens ook alles te maken met de periode waarin ik het speelde, namelijk het begin van mijn studententijd. Met z'n allen brak op de bank Mario Kart spelen, dat heeft me toch wel een half jaartje studievertraging opgeleverd. Dat kon toen nog gewoon. Arme studenten tegenwoordig.

    Absolute skill is natuurlijk het blauwe schild eruit driften!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.