Dat er onder ontwikkelaars een sfeer van enthousiasme rond Sony’s nieuwste console hangt, is niet zo gek. In de aankondigingen in de aanloop naar de lancering van de PlayStation 4 kwam Sony ontwikkelaars van zowel klein als groot formaat tegemoet. Het kwam op de proppen met de vier pilaren van het zelf uitgeven van een game. Met succes, want zelfs Cliff Bleszinski, vroeger Microsoft’s Gears of War-man, steekt de loftrompet op voor Sony’s beleid.

Maar ondanks dit zijn veel ontwikkelaars toch nog wat afwachtend en hebben zij nog geen concrete plannen betreffende de PlayStation 4. Bohemia Interactive is hier een goed voorbeeld van. De ontwikkelaar van het realistischeArma 3 vertelt namens Korneel van ’t Land dat ze wel degelijk geïnteresseerd zijn in de nieuwe console: “We zijn absoluut enthousiast over de next-gen hardware en de visie van Sony. We kijken er dan ook naar uit om de lijst van PlayStation 4-developers te versterken.” Maar net als voor veel andere ontwikkelaars is het nog te vroeg om echt iets concreets te kunnen zeggen.

Het enthousiasme van Bohemia Interactive voor de PlayStation 4 wordt gedeeld door Andy Schatz van Pocketwatch Games. “Zoals met elke nieuwe generatie consoles is er een enorme kans voor ontwikkelaars, maar zijn er zoals altijd enkele bijbehorende risico’s. Sony lijkt vrijwel alles goed te doen met de PlayStation 4, zonder enorme risico’s te nemen.”

Arma 3

Een fijne omgeving voor ontwikkelaars

Schatz, die met Pocketwatch Games onlangs het sterke Monaco: What’s Yours is Mine heeft afgeleverd, is vooral erg positief over Sony’s benadering van ontwikkelaars: “Waar ik vooral enthousiast over ben, wat ook het belangrijkste voor mij is, is Sony’s filosofie met betrekking tot het intern uitgeven van spellen en de relaties die ze willen onderhouden met ontwikkelaars. Ze hebben daadwerkelijk de handschoen opgepakt als het gaat om indie-ontwikkelaars en ze zijn ermee aan de slag gegaan. Als ze door blijven gaan met dit beleid, kunnen we wellicht de meest succesvolle, interessante machine in jaren zien.”

Wanneer we spreken met Dant Rambo, Associate Producer van Gaijin Games  (Bit.Trip-serie), horen we veel van dezelfde sentimenten: "Onze gevoelens over de PlayStation 4 zijn in lijn met veel wat al gezegd is door andere indie-ontwikkelaars. We genieten erg van de richting die Sony is ingeslagen met indies. De wil van het bedrijf om het proces van het uitbrengen van games op het systeem te stroomlijnen, is enorm behulpzaam voor kleinere ontwikkelaars zoals wij.”

DualShock 4

De DualShock 4 voelt goed

Met betrekking tot het apparaat zelf zijn Rambo en het team vooral erg enthousiast over de nieuwe DualShock 4-controller: “Van alle features van het systeem – of in ieder geval die feature die wij tot nu toe hebben mogen ervaren – is de controller waarschijnlijk onze favoriet. Het verbetert de DualShock 3 op veel belangrijke vlakken en heeft een enorm goede ‘feel’. We hebben ook zin om te experimenteren met een aantal van de sociale aspecten van het systeem, gezien Sony een ecosysteem probeert te creëren dat op het gebied van features robuuster is dan alles wat we hiervoor hebben meegemaakt op consoles.”

Veelbelovend dus, al houden de meeste ontwikkelaars hun plannen met betrekking tot het ontwikkelen van nieuwe spellen nog angstvallig geheim. “We zijn nog niet helemaal klaar om onze plannen voor de PlayStation 4 aan te kondigen” is een uitspraak die we vaak gehoord hebben. Gelukkig is de bijzin die Rambo toevoegde aan de uitspraak veelbelovend; “maar wees niet bang, we werken aan een nieuw project voor het [apparaat]”.