Nostalgie met Sierra | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De laatste paar jaren gaat het slecht met Sierra. Delen van het bedrijf worden gesloten, evenals belangrijke dochterondernemingen. Denk daarbij aan Dynamix, die ondanks hun hit Tribes 2 toch de deuren moest sluiten. Daarnaast is de toekomst van Homeworld 2 ook nog steeds niet zeker, en is de winst van het bedrijf niet erg positief. Door dit alles staat Sierra de laatste tijd in een kwaad daglicht, en dat is zonde. Sierra namelijk één van de bedrijven die er vanaf het begin bij waren en ons de mooiste games gebracht hebben van die tijd.Dat was voor ons dan ook de reden om eens wat dieper in de geschiedenis van dit bedrijf te duiken. Zo willen we alle leken duidelijk maken dat Sierra nog steeds veel respect verdiend. Mocht je dit nog niet weten dan is het zeker verstandig om verder te lezen. In den Beginne

Het begon allemaal in 1979. On-Line Systems, zoals het bedrijf in de beginjaren genoemd werd, had een vestiging opgezet in Los Angeles. Het nog kleine bedrijfje werd beheerd door Ken Williams en zijn vrouw Roberta. Roberta was het creatieve brein achter On-Line Systems' eerste product: Mystery House. Ze had het concept met de hand geschreven, en Ken heeft dit vertaald naar een grafische tekst adventure. 's Werelds eerste grafische adventure was hiermee geboren.

De game werd uitgebracht voor de Apple II, een voor die tijd zeer populaire machine. Het grafische aspect van de game bestond uit een zwarte achtergrond met daarop witte lijnen die doorzichtige voorwerpen vormden. Zo werd elke kamer van het 'mystery house' apart gemeubileerd. Met behulp van tekst commando's (zoals 'open door') kon de speler zich een weg banen op zoek naar de schatten die het huis in bewaring hield.

Roberta en Ken maakten het spel om brood op de plank te krijgen, maar dit werd al gauw champagne met kaviaar. Voor het luttele bedrag van 25 dollar per stuk ging het spel elfduizend maal over de toonbank. Dit leverde dus 275 duizend dollar op.

De kennis en kunde om deze game te kunnen maken hadden Ken en Roberta overigens al in huis. Voor een ander bedrijf maakten ze Mi ion Asteroids, een 10-delige serie. Dit waren hun eerste games.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou