De Nintendo DS is geen opvolger van de GBA en dus ook niet "de nieuwe GameBoy", maar een compleet nieuwe productgroep voor Nintendo. Op het eerste gezicht zou je dat niet zeggen door de verbeterde graphics en backwards compatibility met GBA games, maar het zijn de nieuwe interface mogelijkheden waarin deze spelcomputer zich onderscheidt.
Met twee schermen, touchscreen functies, stemherkenning en draadloze communicatiemogelijkheden, verschilt dit product in belangrijke zin van de andere handhelds die Nintendo tot nu toe op de markt gezet heeft. Vooral de twee schermen, touchscreen en ingebouwde microfoon maken het tot een uniek product met geheel eigen games die niet op reguliere handhelds mogelijk zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zowel Nintendo als Sony, de NDS en PSP niet als directe concurrenten van elkaar zien.
Het doel achter de Nintendo DS is in belangrijke mate om nieuwe markten en doelgroepen aan te boren waarin gaming momenteel nauwelijks vertegenwoordigd is. In e entie probeert Nintendo dus de gamesmarkt te verbreden om zo de industrie verder te laten groeien. Er zullen dan ook een hoop games op verschijnen die niet eens zozeer gericht zijn op de huidige gamende bevolking zoals jij en ik, maar vooral mensen die uit desintere e nog bijna nooit een game aangeraakt hebben. Met deze handheld probeert Nintendo dus ook die grote groep mensen aan het gamen te krijgen.
Dat de handheld ondanks dit ook voor bestaande gamers intere ant kan zijn, staat buiten kijf. Vooral hardcore gamers staan erg open voor innovatieve ideeën en de Nintendo DS is precies de hardware die daarin kan voorzien. Het zal dan ook intere ant zijn om te zien wat voor games er zoal op de spelcomputer zullen verschijnen. Zolang het iedereen maar duidelijk is dat deze console zich vooral richt op de unieke gameplay die geboden kan worden, in plaats van mooie graphics en multimediamogelijkheden. Daarvoor is toch het wachten op de PSP of de echte opvolger van de GBA.