De drastische prijsdaling van Xbox is officieel en de kat is dus uit de zak. Van een stevige 475 euro gaat de console zakken tot maar liefst 299 euro, de grootste prijsdaling die ooit in een console-launch is doorgevoerd. Gamers.nl bracht gisteren al de primeur, maar liet het daar niet bij zitten. In een gesprek met Ingvar Meijers, manager Home & Retail Division Microsoft vroegen we hem wat meer verduidelijking over deze spectaculaire actie. Investering op termijn

In tegenstelling tot landen als Japan blijkt de huidige verkoop van Xbox in Europa nog helemaal niet zo slecht. De verkoop mag dan nog niet voldoen aan de wensen, maar enkele bronnen die Gamers.nl nu sprak hadden het over een matige verkoop.

'Om een bredere consumentengroep aan te kunnen spreken hebben we de prijs aangepast. Dit vereist dan wel een extra investering vanuit Microsoft, maar een product als Xbox is dan ook bedoeld voor op de lange termijn.' vertelt Ingvar Meijers. Microsoft hoopt hier dan ook een nieuwe doelgroep mee aan te boren.

Microsoft claimt met de prijswijziging niet geeindigd te zijn met het bedienen van de 'hardcore-gamer'. Zo is deze actie ook bedoeld om jongeren met een minder budget tegemoet te komen en dus een concurrerende prijs neer te zetten t.o.v. Playstation 2 en GameCube. Meiers meldt dan ook dat Microsoft zich nog steeds op de doelgroep 16 tot 26 richt.

Prijsoorlog

Ondanks het feit dat Microsoft geen verplichte retail-prijzen mag neerzetten, laat het wel weten dat het teleurgesteld is over de prijsoorlog tussen enkele shops in Den Haag en Rotterdam. 'De aanbiedingen gaan van hun eigen marge af. Dat soort acties zijn vaak ook voor korte termijn' vertelt Meijers. 'Uiteindelijk moeten al die bedrijven geld verdienen en ligt de marketing van Xbox vooral op goede support en een sterke line-up van games'. Mensen die hun Xbox goedkoper hebben aangeschaft voor zo'n stuntprijs krijgen overigens wel hun 2 games en controller. Meijers legt er dan ook nadruk op dat voor elke verkochte Xbox een controller en games beschikbaar is.

De verandering van prijs zal de komende weken ook worden gepromoot door Microsoft zelf. Een 2de fase in de marketingcampagne werd het nog net niet genoemd, maar de prijsverlaging zal zorgen voor nieuwe reclame-uitingen.

Xbox gaat over games

Een ludieke marketingactie zat er zelfs nog bijna in, weet Meijers ons te vertellen. Een actie in de vorm van 'ruil je Playstation 2 in voor een Xbox' kon vanwege te hoge kosten geen doorgang vinden en werd daarnaast ook door Microsoft zelf verworpen. Meijers: de nadruk moet liggen op de games, de support en de kracht van de console.

Mensen die al in bezit zijn van een Xbox hebben met het serienummer en de aankoopbon recht op 2 extra spellen en een gratis controller. Hiervan is momenteel een lijstje te vinden op de Nederlandse Xbox-site. Deze lijst is nog niet definitief.

Volgens Microsoft is er zelfs een goede mogelijkheid dat er ook games van 3d-party publishers in de lijst komen te staan. Zo is Microsoft op dit moment druk in onderhandeling met Activision, Electronic Arts en andere publishers.

Wie in aanmerking wil komen voor de gratis games moet 26 april een formulier downloaden van de Nederlandse Xbox site. Hierna zal je de controller en spellen binnen 20 dagen thuisgestuurd krijgen. Een serienummer en orginele aankoopbon is wel nodig.

Meer informatie over de prijsverlaging en de tegemoetkoming aan huidige Xbox-bezitters is te vinden op http://www.xbox.com/nl/