De films mogen dan passé zijn, Electronic Art is The Lord of the Rings nog lang niet zat. De peperdure filmlicentie werd aangevuld met de boeklicentie, voorheen in handen van Vivendi, en op basis van deze combinatie werd deel twee in de real-time strategy serie The Battle for Middle-earth ontwikkeld. Wij zetten de grootste veranderingen nog eens op een rijtje. The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth 2 ligt sinds afgelopen vrijdag in de winkel. In onze review (eindcijfer: 8,3) bespraken we de game al uitvoerig, dus een overzicht van alle speleigenschappen is wat overbodig. Liever vertellen we je meer over de daadwerkelijke verschillen tussen de twee games. Wat heeft Electronic Arts in het jaar ontwikkeltijd van The Battle for Middle-earth 2 uitgespookt? Nieuwe rassenThe Battle for Middle-earth 2 kent een drietal nieuwe rassen. In de eerste strijd om middenaarde bestonden de facties uit vier allianties: Gondor en Rohan (nu 'Men of the West') voor de goede zijde en Isengard en Mordor voor de slechte zijde. The Battle for Middle-earth 2 voegt hier de Elfen, Dwergen en Goblins aan toe. Ieder ras brengt naast de 'gewone' units, waaronder nu ook eenheden voor op zee, nieuwe helden met zich mee. Bij de Elfen vinden we onder andere Glorfindel, Thranduil en Elrond terug, bij de Dwergen Glóin en Dain en bij de Goblins Shelob, de Cave Troll en allerlei draken. Een beschrijving van een selectie units en helden verschijnt later deze week op Gamer.nl. Boeklicentie The Battle for Middle-earth 2 maakt gebruik van de boeklicentie. Dit houdt in dat men de actie niet alleen meer op de fragmenten uit de films hoef te baseren, maar dat er tot in de kleine lettertjes van Tolkien's meesterwerk gegraven kan worden naar details en avonturen. In The Battle for Middle-earth 2 reis je onder andere af naar Dol Guldur, de Misty Mountains en Mirkwood. Door het gebruik van het boek verschijnen ook tal van nieuwe personages ten tonele, zoals Tom Bombadil, een personage uit het boek dat niet in het filmscript terecht is gekomen. Meer controle over de gameplay De kritiek op The Battle for Middle-earth was dat de game teveel op de mainstream gamer gericht was. Een verkapte omschrijving van: het spel was te simpel. Deel twee lost dit op door de gamer meer vrijheid te geven. Zo hoef je niet meer in een vooraf bepaald vak te bouwen, maar kun je zelf je basis in elkaar knutselen. De aanvallende gameplay is verbeterd door tactische mogelijkheden toe te voegen. Je kunt de tegenstander flanken en allerlei formaties kiezen voor je aanvallende groep eenheden. War of the Ring De War of the Ring mode is een Risk-achtig spel waarin de strijd niet op micro, maar op macroniveau wordt bekeken. Je stuurt de units niet zelf aan, maar bepaalt in een turn-based spel je zetten. Hierbij kan overigens wel overgeschakeld worden naar de speelwereld zelf en het gevecht 'met de hand' uitgevochten worden.

Later deze week geven we een uitgebreide uitleg van de War of the Ring mode in een apart artikel. Naast de War of the Ring mode komen ook zoals gezegd de units en helden nog voorbij. Voor achtergrondinformatie over Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth 2 houd je Gamer.nl deze week goed in de gaten.