Konami’s strategische gok: vooral geen grote risico’s nemen | Gamer.nl

Konami’s strategische gok: vooral geen grote risico’s nemen | Gamer.nl

Als een door Konami op zichzelf gerichte drietrapsraket volgde het vertrek van Hideo Kojima, de annulering van de geplande Silent Hill-film en de aftocht van de Amerikaanse beurs elkaar op. En nu de rook van de inslag langzaam is opgetrokken, wordt duidelijk wat de contouren zijn van het nieuwe Konami.

Doemdenkers die roepen dat het einde van Konami nabij is, moeten waarschijnlijk nog wat geduld uitoefenen. Ja, Konami presteert al jaren onder de maat, maar nee, het bedrijf zit niet in de financiële problemen. Konami rapporteert al jaren een debt/equity-ratio van zo’n twintig procent. Oftewel, het bedrijf kan diens langlopende schulden nog minimaal vijf keer financieren.  Ook op de korte termijn heeft Konami genoeg activa om zijn kortlopende schulden te bekostigen Het financiële plaatje laat zien dat de Japanse uitgever niet in direct gevaar is. Zorgelijk is wel dat de cashflow en het netto-inkomen al twee jaar op rij dalen. Een bedrijf met genoeg cash op zak kan snel handelen: inspelen op trends, gaten in de begroting afdekken, risicovolle investeringen doen. Konami loopt in dat opzicht al een tijdje achter de feiten aan. In die zin staat vast dat er wat moet veranderen bij het bedrijf.

Media has no description

De Amerikaanse beursgang

Dan het nieuws dat Konami zich vrijwillig terugtrekt op de Amerikaanse beurs. Hoewel het bedrijf al sinds 1969 bestaat, meldde het zich pas in 2002 toen Konami op de Amerikaanse beurs, om naar eigen zeggen geld binnen te slepen en te werken aan de zichtbaarheid van het merk; twee van de meest veelvoorkomende redenen voor bedrijven om zich aan een beursgang te wagen. Het gamelandschap lag er destijds prachtig bij en ontwikkelde zich aan de hand van de enorm succesvolle PlayStation 2 steeds meer als een markt van eindeloze mogelijkheden. Niet gek dus dat een zeer succesvol Japans bedrijf als Konami zich beter in de westerste markt wilde manifesteren. Een beursgang in de Verenigde Staten kon wel eens de ideale kickstart vormen.

Bijna dertien jaar later mogen we wel concluderen dat er van een echte groeispurt in het Westen nooit sprake is geweest. Hoewel franchise als Metal Gear Solid, Silent Hill, Pro Evolution Soccer, Castlevania en Dance Dance Revolution zeker niet onverdienstelijk gepresteerd hebben, zijn het op Metal Gear Solid na geen enorme blockbusters geworden.

De handel in aandelen van Konami is vrij tam gebleven

De handel in aandelen van Konami is daarom vrij tam gebleven, met volumes die vaak onze eigen Hollandse smallcap-beurs niet wisten te ontstijgen. Een dure beursnotering – het kost jaarlijks al snel enkele miljoenen om je bedrijf aan de New Yorkse beurs genoteerd te houden – is dus simpelweg niet rendabel meer. Het past daarmee uitstekend in het plaatje dat Konami de broekriem iets moet aantrekken.

Toch kunnen we dat niet puur als een “economische keuze” zien, zoals Konami het zelf duidt in zijn verklaring. Het Japanse bedrijf lijkt zijn koers ook voorzichtig weer wat meer naar het Oosten te sturen, waarbij het niet meer zo’n prominente plek binnen het game-landschap lijkt na te jagen. Het is daarom goed om eens naar Konami’s andere activiteiten te kijken.

Media has no description

Gokken en gezondheid

Konami is actief binnen vier bedrijfstakken, waarvan Digital Entertainment, de tak die wij het beste kennen, duidelijk de grootte is. Die afdeling omvat de welbekende consolegames, maar ook kleinere mobiele titels en het zogeheten ‘E-Amusement-platform’, dat vooral gebruikt wordt in arcadehallen. De Digital Entertainment-tak daalt qua verkopen al sinds 2009 gestaag, zoals te zien is in onderstaande grafiek.

Die daling is ook terug te zien in de netto-inkomsten, die van 148,711 miljoen yen in de eerste drie kwartalen van 2009 gedaald zijn naar 67,943 miljoen yen in de eerste drie kwartalen van 2015.

Media has no description

(De Digital Entertainment-tak daalt al jaren, ook in fiscaal 2015 lijkt geen groei plaats te vinden.)

Konami is daarnaast actief binnen de Japanse fitne wereld. De Health & Fitne -tak bestaat onder andere uit Konami Sports Clubs, waar het zijn leden op maat gesneden fitne abonnementen laat afnemen. Het bedrijf ontwikkelde zelfs een speciale Konami Method die gebruikmaakt van allerlei nieuwe technieken uit de wetenschap. Ook runt het bedrijf een Dancing Stars-programma en heeft het meerdere gezondheidsapplicaties voor mobiele platformen.

Ook in die tak rapporteert Konami al jaren dalende verkopen. Ter illustratie dat deze busine unit zeker niet onbelangrijk is voor Konami: in de eerste drie kwartalen van 2015 werden inkomsten ter hoogte van 55,147 miljoen yen binnen geharkt. De gamesafdeling zat daar met 67,943 miljoen yen niet heel ver boven. 

Media has no description

(De Health & Fitne -tak blijft redelijk stabiel, maar laat ook een dalende trend zien. Een lichte daling is ook voorzien in 2015.)

De derde tak van Konami heet Gaming & Systems. Die divisie bestaat voornamelijk uit speelkasten geschikt voor onder andere gokspellen. De speelkasten worden onder de naam Podium verspreid door voornamelijk Noord-Amerika en Oceanië, maar Konami breidt uit naar andere werelddelen. Vooral de introductie van de Podium Goliath-productlijn lijkt een goede stap te zijn geweest. Die speelkasten zijn zeer geschikt voor casino’s. Het Japanse bedrijf heeft dan ook al enkele overeenkomsten gesloten met grote partijen binnen de gokwereld. Dat is terug te zien in de verkopen en omzet, die beide al jaren gestaag stijgen. In de eerste drie kwartalen van fiscaal 2015 boekte Konami daarom een positief resultaat binnen de afdeling (4,2 procent).

Media has no description

(Gaming & Systems is Konami’s groeimarkt. Over 2015 lijkt de groei door te zetten.)

De vierde tak van Konami is zijn Pachinko & Pachinko Slot Machines-afdeling. Dat traditionele Japanse ‘gokspel’ verliest al tijden aan populariteit in het thuisland, waarbij Konami ook zijn eigen afzet binnen de tak flink zag dalen. Met de introductie van enkele nieuwe Pachinko-machines lijkt Konami het tij nu weer te keren. Zo behaalde het in de eerste drie kwartalen van fiscaal 2015 een omzetgroei van maar liefst 99,6 procent. De cijfers van 2012 liggen echter nog ver weg.

Media has no description

(Pachinko & Pachinko Slot Machines lijkt zich steeds meer te herstellen na een enorme daling in fiscaal jaar 2013. Over 2015 wordt een bijna verdubbeling van de omzet verwacht.)

Afgeslankt Konami wil zekerheid

Media has no description

De cijfers schetsen een beeld waarin Konami zich (al dan niet noodgedwongen) afwendt van de grillige hit-or-mi -markt die games heet. Het bedrijf richt zich op de stabiele inkomsten uit Pachinko-machines, fitne abonnementen en gokkasten. In fiscaal jaar 2008 was de Digital Games-tak bijvoorbeeld nog goed voor 60 procent van de inkomsten, zeven jaar later is dat nog maar 43,6 procent. 

Dat Konami op korte termijn stopt met games, lijkt onwaarschijnlijk

In dat licht zijn het vertrek van Hideo Kojima, de annulering van Silent Hills en het opzeggen van de Amerikaanse beursnotering dan ook het best te zien. Met het vertrek van Kojima gaat Konami waarschijnlijk een meer behoudende koers varen op het gebied van videogames. De naar het Westen neigende Hideo Kojima past met zijn megaproducties niet meer in het straatje. Het schrappen van Silent Hills is een logisch gevolg. Die investering was met Kojima aan boord al risicovol, maar wordt met zijn (vermeende) aanstaande vertrek alleen maar gevaarlijker.

Dat Konami op korte termijn stopt met games, lijkt onwaarschijnlijk. Het is het nog steeds zijn belangrijkste busine . Maar er zullen ongetwijfeld zaken gaan veranderen. Gamer.nl-redacteur Guan schetste onlangs alvast een voorproefje van het Konami na Kojima. Over iets meer dan een week (8 mei), presenteert de uitgever zijn definitieve jaarcijfers over fiscaal 2015. Tegen die tijd zullen we ongetwijfeld meer te weten komen over de toekomst van Konami.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou