Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Hoe presteert Assassin’s Creed Origins op pc?

Een beeldschone zandbak

Geschreven door Floris de Bijl op
Assassin’s Creed-games hebben in het verleden teleurgesteld met hun prestaties op pc en aandacht voor de wensen van pc-spelers, met Unity als absoluut dieptepunt. Nu de franchise een jaar pauze heeft gehad laat Assassin’s Creed Origins zien dat Ubisoft wel degelijk de middelen heeft om een goede pc-versie neer te zetten.

De afgelopen paar games van Ubisoft op pc, zoals For Honor, Rainbow Six Siege en Ghost Recon: Wildlands, hadden weinig problemen en bieden veel aandacht aan aanpasbaarheid. Assassin’s Creed Origins mag, afgezien van wat kleine gebreken, zichzelf beschouwen als een waardige toevoeging aan dit lijstje.

Prestaties

Assassin’s Creed Origins kent zes grafische voorinstellingen, van Very Low tot Ultra High. Uit de benchmarks hieronder is te zien dat het verschil tussen de diverse voorinstellingen vrij laag is. Dat is handig voor de mensen die het weinig uitmaakt hoe elke instelling staat, maar gewoon de game in willen duiken. Op basis van je specificaties zal de game namelijk een inschatting maken van welke voorinstelling het beste bij je systeem past.

Tenzij je een GTX 1080 (Ti) of Vega 64 hebt, belandt deze automatische voorinstelling – zeker in 4K – op High of Very High. Assassin’s Creed Origins is grafisch namelijk een zeer intensieve game. De GTX 1070 waar we de benchmarks mee hebben gedraaid had op 1440p flinke moeite met het behouden van 60 fps. Dit komt mogelijk ook omdat de Intel Core i7 6700k continu op 100% wordt belast door de game, iets wat normaliter niet voorkomt bij openwereldgames.

Graphics

Tijdens het rijden op een kameel of het vliegen met Senu, de vogel van hoofdpersonage Bayek, is er geen sprake van pop-in of objecten die ineens meer detail krijgen naarmate je dichterbij komt. Zelfs objecten die enkele honderden meters ver weg liggen zijn dankzij de geleidelijke afloop van detail en de goede anti-aliasing nog te onderscheiden.

De anti-aliasing werkt op nagenoeg alle objecten zeer goed, alleen bij lagere resoluties en voorinstellingen verschijnen kartelrandjes rond het riet en de palmbomen. Bij personages en dieren is hier gelukkig geen sprake van. Zelfs met anti-aliasing op de allerlaagste voorinstelling zijn hier geen kartelrandjes te bekennen.

De textures en modellen van objecten zijn over het algemeen van uitstekende kwaliteit. Zelfs oppervlaktes waar normaal een 2D-texture zou volstaan, zijn voorzien van reliëf en diepte, wat de normaal saaie kleimuren en zandpaden een interessant uiterlijk geeft. Een goede zaak, want het gebrek aan diversiteit in de kleinere steden zou anders een zeer eentonige en saaie wereld opleveren.

Assassin’s Creed Origins biedt standaard ondersteuning voor ultrawijd- en multi-monitor opstellingen. Bij dat laatste is het wel raadzaam om het horizontale blikveld (te vinden onder het tabblad Display) omlaag te zetten, omdat het detail in landschap en objecten jammer genoeg sterk afneemt naar de randen toe.

Opties

Bij Ghost Recon: Wildlands, de vorige grote openwereldgame van Ubisoft, ontbrak er al zeer weinig aan het optiemenu. Ook op Assassin’s Creed Origins valt nagenoeg niets aan te merken. Zowel bij de grafische opties als de gameplayinstellingen ontbreken geen cruciale functies – met uitzondering van correcties voor kleurenblindheid.

De grafische opties zijn redelijk uitgebreid, met naast de standaard zaken zoals weergavemodus (volledig scherm/in venster) en resolutie ook een goed overzicht van alle instellingen die de grafische kwaliteit beïnvloeden. Bij elke instelling staat een korte uitleg wat verandert met deze instelling en een kleine afbeelding van het effect. Dit is met name handig voor spelers die zich (begrijpelijk) niet kunnen of willen verdiepen in de tientallen instellingen, maar deze wel aan moeten passen om een gewenst aantal frames per seconde te behalen.

Een alternatief voor het behalen van een constante 60 frames per seconde is het inschakelen van Dynamic Resolution, dat te vinden is onder het tabblad Graphics. Met deze optie ingeschakeld bepaalt de game bij elke frame welke mate van anti-aliasing nodig is om 60 fps te behalen. Deze methode werkt verassend goed, maar vereist wel een significante hoeveelheid videogeheugen: bijna 1,5GB.

Interface

De game biedt de optie tot het kiezen van een non-standaard resolutie, maar deze worden helaas op oorspronkelijke grote weergeven. Dat betekent dat bij 1080p op een 1440p-beeldscherm een zwarte rand rondom het gehele beeld valt, ongeacht de weergavemodus. De oplossing hiervoor is om de ingebouwde resolutie-schaling te gebruiken, maar dit is zwaarder voor de grafische kaart dan neer- en opschalen via hardware.

Om het aantal frames per seconde uit te kunnen lezen is normaliter een extra programma nodig, maar Assassin’s Creed Origins heeft hiervoor een zeer handige overlay ingebouwd. In-game (en in de benchmark) verschijnt bij een druk op F1 een scherm die het huidige, gemiddelde, maximale en minimale aantal frames per seconde laat zien. Bij een tweede druk op F1 toont de overlay ook het gebruik van de CPU en GPU, een handig hulpmiddel om te zien welk component de prestaties terughoudt.

Conclusie

Assassin’s Creed Origins is een prachtige openwereldgame, maar met hele flinke systeemvereisten om de game op 60 fps te kunnen spelen. Gamers die Assassin’s Creed Origins op 4K willen spelen ontkomen eigenlijk niet aan het aanschaffen van een GTX 1080 Ti en een flinke CPU. Voor 1440p en 1080p is een GTX 1070 of lager genoeg om de game op de allerhoogste voorinstelling te draaien met een redelijke hoeveelheid frames per seconde. Gamers die een minder krachtige kaart hebben, maar wel 60 fps willen behouden, doen er goed aan om Dynamic Resolution aan te zetten en een middelhoge voorinstelling te kiezen.

We hebben Assassin’s Creed Origins getest op een pc met de volgende specificaties:

CPU Intel Core i7 6700k – 4,4Ghz
GPU Watergekoelde GeForce GTX 1070
RAM 32GB DDR4 - 2400Mhz

Assassin's Creed Origins is nu verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Lees hier de review.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuw leven in oude Flash-games van Nintendo geblazen Marketing-baas ziet nieuwe generatie Xbox nog wel gebeuren
30

Reacties op: Hoe presteert Assassin’s Creed Origins op pc?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 2 weken, 3 dagen geleden
    Exht he de laatste 5 dagen gaat er al overal in de ronte dat AC : Origins op de PC niet 1 maar 2 CPU verslindende anti copy protections gebruikt (Denuvo met daaroverheen nog een keer VMProtect )

    waardoor de performance gewoon zo gekortwiekt wordt (stel je voor , iets met dikke stront en een hele kleine trechter) dat het gewoon achterlijk is.

    en het hele woord denuvo of VMProtect komt niet eens in dit artikel voor …..

    maar wel het upgraden van je hardware aanprijzen ;)

    weet niet of ik moet huilen of lachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fdebijl

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @casualkiller Op dit moment is er één bron die beweert de broncode in handen te hebben van de game. Het betreft weliswaar een ervaren kraker van DRM-software, maar tot er een tweede onafhankelijke bron is die aan kan tonen dat de DRM-maatregelen van Ubisoft de oorzaak zijn van de tegenvallende prestaties op sommige systemen, hou ik het hierbij.

    Als de versie met gestripte DRM beschikbaar is en die merkzaam beter presteert zal ik dit artikel updaten met nieuwe benchmarks en een eventuele respons van Ubisoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 2 weken, 3 dagen geleden
    Weet niet zo goed wat ik van dit artikel moet vinden..
    ACO presteert uitermate bedroevend op high-end pc's, maar daar word in dit artikel met geen woord over gesproken.
    Of dit komt door de DRM of de slechte optimalisatie van ubi (waarschijnlijk beide) laat ik in het midden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @Fred6er Commerciële belangen misschien, te negatief zijn over een game is niet goed. Maar goed, speel zelf op 1080p en de prestaties zouden voldoende zijn. Toch ga ik hem niet halen. Dit soort gekloot met dubbele DRM moet je niet steunen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @LordLuc dat zou ook best triest zijn als het om commerciële redenen zou zijn.. Je moet juist kritisch kunnen zijn dat het een zware game is prima maar ook weer niet zo zwaar dat het problemen hoort te geven op 1080p..
    Ik heb ook getwijfeld of ik hem zou kopen, ook ik heb besloten de game niet te halen vanwege de slechte optimalisatie/DRM problemen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @Fred6er Tja ik haal 80 fps op 3440x1440 met alles gemaxed. Weliswaar met een 1080ti en 4790k.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 weken, 3 dagen geleden
    Dat er anti-kopieer maatregelen zijn die veel processor kracht vereisen is triest.

    Maar nog triester is dat het überhaupt nodig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @bigds9fan als ze beter naar the witcher 3 hadden gekeken (volgens de reviews hebben ze dat aardig gedaan) hadden ze geweten dat DRM niet nodig is voor een succesvolle game 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @Fred6er Tsja, daar heb je gelijk in maar goed ik snap ook wel weer dat ze hun werk beschermen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    Welke games ondersteunen nou geen multie schermen?
    Ik ken er maar een paar en een paar games die ik liever op 1 scherm speel.

    Vind het eigenlijk wel kwalijk dat het detail in landschap en objecten sterk afneemt naar de randen toe. Waarom hebben ze dit gedaan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fdebijl

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @Floks Bij een normale beeldverhouding worden alleen de objecten die in beeld zijn op de volledige resolutie weergeven, objecten net buiten het beeld worden met (zeer) beperkt detail weergeven om GPU-kracht te besparen. Het lijkt erop dat Ubisoft geen rekening heeft gehouden met multi-monitor opstellingen bij het maken van dit systeem, want alles op de secundaire beeldschermen wordt met zeer beperkt detail weergegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @fdebijl en wat is het verschil met de Xbox One X tov je test pc?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @Paralize Ben ik ook benieuwd naar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    Ik zit de Steam forums aandachtig te lezen sinds de game uit is maar ik wacht nog even met kopen.
    Lees inderdaad overal problemen met het spel en dan met name 100% cpu verbruik op high end cpu's. Vastlopers door de 100% cpu verbuik, en lees dat er veel framerate problemen zijn zodra je in de stad bent. Op het forum bij Ubisoft zelf reageert UBI met een standaard copy paste tekst dat iedereen een ticket moet inschieten anders kunnen ze niks.

    Een topic aanmaken heeft geen zin ze bekijken alleen tickets.
    Maar ja, ik had het wel verwacht dat het slecht zou gaan lopen op de PC.
    Vrijwel alle spellen van Ubisoft hebben bij release problemen op de PC.

    Volgens mij is de hoge cpu verbruik in Ghost Recon tot op de dag van vandaag nog steeds niet gefixt dus vraag mij af hoe lang dit gaat duren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @spreadthehate De FPS problemen in steden klopen helaas. Ik zit gemiddeld met 30-40 fps in steden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @spreadthehate Hier bewijs. Dat VMProtect staat constant aan tijdens het spelen vandaar die 100% cpu usage. Link met screenshot: www.reddit.com
    /pcgaming/comments/79pzwi/proof_that_assassins_creed_origins_uses_vmprotect/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    Wat ik begrepen heb:
    -VMprotect encrypt data en draait die op een virtuele niet-standaard cpu.
    -VMprotect gebruikt ook compressie met een variable sleutel om assets te encrypten. De assets zijn self-extracting.
    Dit zal in elk geval de snelheid niet ten goede komen.

    Maar ja, wat doe je eraan. Niet kopen?

    Oh ja, op de site van VMProtect staat geen woord over de snelheidsimpact.
    Niks van "Will protect your assets with zero speed loss. Your customers will hardly notice a thing!"

    Dus dat zegt ook al wat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ReRo

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    Heb toevallig dezelfde processor en grafische kaart als waar hierboven mee getest is. Idd haal ik ook niet altijd de 60 fps op ultra. Soms zelfs framedrops in de steden. Is dit omdat ze bij ubisoft nog wat bij moeten schroeven of ligt dat dan aan mijn computer? Maar grafisch verder prachtig!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @ReRo Wees blij. Op consoles haal je 30 fps, met 20-25fps in cutscenes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 weken, 2 dagen geleden
    @LordLuc

    Dat 25 fps cutscenes is opgelost sinds patch 1.03. Loopt nu gewoon 30fps

    Ik heb overigens op de standaard PS4 geen merkbare fps drop gemerkt dus ik ben tevreden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.