Het werd tijdens de persconferentie snel duidelijk: Sony heeft geluisterd naar de felle kritiek die Microsoft de afgelopen weken te verduren heeft gekregen. In tegenstelling tot de Xbox One ondersteunt de vierde gameconsole van Sony tweedehands games en hoeft het apparaat niet elke 24 uur online te zijn om te functioneren. Sony kondigde de twee nieuwsfeiten onder luid gejuich van het publiek aan. Ook de prijs van de PlayStation 4 wekte een groots applaus op, want de console is 100 euro goedkoper dan de Xbox One.

Het is een begrijpelijke zet van Sony. De PlayStation 3 kreeg door de hoge introductieprijs van 599 euro een stortvloed aan kritiek en het duurde niet erg lang voordat Sony de verkoopprijs verlaagde en zijn apparaat met verlies verkocht. Het Japanse bedrijf lijkt met de PlayStation 4 eenzelfde verkoopstrategie te willen hanteren en bouwt verder op de successen van zijn voorganger.

Vlot

In traditie van de tweede en derde console is ook de PlayStation 4 een zwart apparaat, maar wordt de boven- en onderkant door een lichtgevende streep gescheiden. De PlayStation 4 is aanzienlijk kleiner dan de Xbox One en kan zowel horizontaal of met een houder verticaal worden geplaatst. De voorkant bestaat uit drie matzwarte vlakken en één glimmend vlak met het logo van Sony. Aan de voorkant zijn ook twee usb 3.0-poorten beschikbaar.

De achterkant bestaat vrijwel in zijn geheel uit ventilatieroosters en via het zijaanzicht is het schuine design van de PlayStation 4 goed te zien. De onderste twee vlakken steken wat meer uit dan de bovenste twee waardoor het een dynamischer en vlotter design dan zijn voorganger heeft. De PlayStation 4 oogt zelfs op veel punten een stuk chiquer dan de grote Xbox One.

Controller

Sony heeft de nieuwe controller, de Dualshock 4, grotendeels hetzelfde gehouden. De knoppen zijn niet van uiterlijk veranderd en zitten op dezelfde plek en de PlayStation 4-controller voelt weer even licht aan. De Dualshock 4 is ook voorzien van een nieuwe matzwarte en grijze afwerking en lijkt door de rondingen van de handvaten iets meer op de Xbox-controller.

De Dualshock 4 is ook breder geworden. Dit komt door de nieuwe touchpad die tussen de twee handvaten is geplaatst. De touchpad reageert snel op aanrakingen en kan ingedrukt worden om een actie uit te voeren. Het glinsterende materiaal van de touchpad vertoont echter ook snel vingerafdrukken.

De triggers steken bij de Dualshock 4 niet meer uit de controller en ook de analoge sticks hebben een nieuwe ring die de grip ten goede komt. De duimen blijven door deze ring beter aan de knoppen gekleefd. De duimknoppen draaien soepeler en ook de knoppen aan de rechter zijde hebben minder kracht nodig om ingedrukt te worden.

Camera

Een grote verandering aan de Dualshock 4 is het nieuwe lichtgevende vlak aan de bovenkant dat van kleur kan veranderen Zo kleurt de controller bij sommige games bijvoorbeeld rood als je gewond bent. Het lichtgevende vlak interacteert tevens met de PlayStation Camera, Sony's sensor die de bewegingen van de controller registreert en de verschillen tussen controllers kan waarnemen. Laatstgenoemde is handig voor lokale multiplayersessies: het registreren van de bewegingen van controllers kan bij het spelen van sommige games worden gebruikt.

De PlayStation Camera beschikt over twee camera's en is een kleine dunne zwart balk die gedraaid kan worden. Hierdoor heeft de gebruiker de keuze om de PlayStation Camera hoog of laag te plaatsen en zo het standpunt van de sensor naar eigen wens aan te passen. De PlayStation Camera wordt niet standaard bij de PlayStation 4 geleverd en heeft een meerprijs van 49 euro. In tegenstelling tot de Xbox One en Kinect heeft Sony's gameconsole de PlayStation Camera niet nodig om te functioneren.

App

Naast Microsoft zet ook Sony flink in op het tweede scherm. De PlayStation 4 ondersteunt de nieuwe PlayStation Mobile-app die op tablets als download beschikbaar is. Sony gebruikt een Xperia Tablet Z om verschillende voorwerpen in het televisiescherm te gooien door de objecten op het tabletscherm naar de televisie te swipen. Het is zelfs mogelijk om objecten te tekenen en deze in het televisiescherm te gooien. De PlayStation Camera registreert de voorwerpen en projecteert ze op het huidige beeld van de camera. Hierdoor kunnen gebruikers virtuele voorwerpen in hun eigen woonkamer tevoorschijn toveren en deze bijvoorbeeld wegschoppen of weer met de controller opzuigen.

Games

Sony laat op de E3 onder andere Killzone: Shadow Fall op de PlayStation 4 zien. Ondanks alle nieuwe snelle hardware en de bijbehorende grafische kracht vallen de grafische prestaties van Killzone: Shadow Fall een beetje tegen. Of althans: het verschil met zijn voorganger is vooralsnog niet zo groot als sommigen wellicht hopen. Dit kan vroege kopers van de PlayStation 4 mogelijk teleurstellen.

De verbeterde grafische prestaties zijn wel duidelijk zichtbaar bij de kleine details. Stenen muren hebben een duidelijk reliëf en de verschillende lichtinvallen zijn erg indrukwekkend. Ook regendruppels en de glinstering van de zon bij natte vloertegels laten zien dat de PlayStation 4 in staat is om uitstekende beelden van hoge grafische kwaliteit te leveren. Het is vooral nog een kwestie van tijd worden totdat de potentie van de hardware volledig wordt benut.

Goodwill

De PlayStation 4 is aan het einde van het jaar verkrijgbaar voor een prijskaartje van 399 euro. Dat is een interessante prijs voor een spelcomputer die binnenkort met gemak de grafische kwaliteit van veelal dure high-end game-pc's evenaart. Voor velen is de PlayStation 4 de meest logische keuze van de twee gameconsolegrootheden. Sony tornt niet aan wat consumenten verwachten te kunnen doen. Je kunt gewoon games uitwisselen, uitlenen en doorverkopen, en Sony stimuleert gamers zelfs om tweedehands games te spelen. Ook is het niet nodig dat de PlayStation 4 online is om de gameconsole te laten functioneren.

Het is mogelijk dat Sony de strijd met Microsoft op basis van prijs, prestaties of games wint, maar het is vooral duidelijk dat de PlayStation 4 veel goodwill wil creëren. Terwijl Microsoft met de Xbox One de gamer veel restricties oplegt, kiest Sony ervoor om de consument de vrijheid te geven die ze gewend zijn. Die vrijheid kan doorslaggevend voor het succes van de PlayStation 4 zijn.

Dit artikel is geschreven door Daniël Verlaan in opdracht van Nu.nl.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3