Tetsuya Mizuguchi, de creatieve man achter games als Rez en Lumines, gooide in 1994 al hoge ogen met Sega Rally Championship. Bij Sega ontwikkelde hij nog meer pareltjes van games, zoals de populaire titels Space Channel 5 en Rez. In beide games speelt muziek de hoofdrol en Mizuguchi besloot die lijn door te zetten toen hij in 2003 bij Sega vertrok en het bedrijf Q Entertainment oprichtte.

Inmiddels zullen de meeste gamers de man kennen van games als Luminus voor de Playstation Portable en Meteos voor de Nintendo DS. Ook heeft hij gewerkt aan Ninety Nine Nights voor de Xbox 360 en op dat systeem is ook eind 2006 Lumines Live! verschenen. Volgende maand verschijnt het nieuwste spel van zijn hand, namelijk Every Extend Extra. Nogmaals een relatief simpel, maar erg verslavend en bijzonder muzikaal spel. Mizuguchi kwam onlangs op bezoek in Nederland en wij kregen de kans om met de Chief Creator Officier van Q Entertainment aan tafel te zitten. Maar wat houdt die functie eigenlijk in?

 

Mizuguchi: Ik focus mij op de creatieve kant. Wat voor soort game gaan we maken, hoe gaat gaan we het spel ontwerpen en voor welke console gaan we het maken. Dus ik houd mij bezig met de creatieve kant van de ontwikkeling.

Gamer.nl: Muziek speelt een hele grote rol in het merendeel van je games. Hoe belangrijk is muziek voor je, persoonlijk?

Mizuguchi: Muziek is bijvoorbeeld bij Lumines of Every Extend Extra erg belangrijk, want die games zijn echt gebaseerd op muziek. De rol van muziek is in andere games echter ook aanzienlijk, omdat je er iets emotioneels mee creëert. Het nieuwe gevoel dat je krijgt bij het spelen van een game door de geluidseffecten en de muziek. Dat gevoel proberen we altijd te bereiken met onze spellen.

Gamer.nl: Denk je dat muziek belangrijk is voor games in het algemeen?

Mizuguchi: Als we niet op muziek gebaseerde games maken, zoals Ninety Nine Nights, zijn we ook bezig met de geluidseffecten en de achtergrondmuziek. Ik heb bijvoorbeeld gewerkt aan de themamuziek van Ninety Nine Nights samen met Amerikaanse componiste Pinar Toprak. Zij maakt normaal filmmuziek, dus onze samenwerking was een heel spannende en fijne ervaring.

Gamer.nl: Lijkt de muziek van films en games dus erg op elkaar?

Mizuguchi: Zoals in Ninety Nine Nights lijkt het op elkaar ja. Met beide ben je bezig met hoe kunnen we een emotioneel gevoel opwekken door muziek.  

Gamer.nl: Voor Luminus II heb je ook veel westerse muziek gebruikt. Was dat moeilijk om in het spel te verwerken?

Mizuguchi: Nee, we kunnen in principe elk soort muziek gebruiken. De grote reden dat we westerse muziek gebruikt hebben, is dat het mondiale muziek is. Westers of oosters maakt mij niet uit. Ik heb gewoon hele goede muziek en video nodig, dus ik kies veel muziekvideo’s van de westerse markt. Maar ik heb ook voor muziek uit Japan gekozen, zoals Kin Ishii en andere DJ’s.

Gamer.nl: Welke mogelijkheden zie je om een serie als Lumines nog vernieuwend te houden in de toekomst?

Mizuguchi: Hmm.. goede vraag. We zijn nu bezig met het definiëren van de toekomst, en op het moment doen we dat met welke kant en stijl we opgaan op de Xbox 360. Wat voor nieuwe stages en skins we online gaan aanbieden. Dit is allemaal in high-definition en met 5.1 geluid, dus ik denk dat dat al een hele nieuwe richting voor ons is. Het downloaden van nieuwe content.

Gamer.nl: Maar komt er dan nog wel een nieuwe Lumines voor de PSP, want die mist die HD-graphics en 5.1 geluid? Mizuguchi: Het is zeker mogelijk dat we dat nog gaan doen ja.Gamer.nl: Wat was je inspiratie om deze op muziek gebaseerde games te maken?

Mizuguchi: Hmm.. synesthesia (hierbij worden meerdere zintuigen gekoppeld. Voor Mizuguchi was bijvoorbeeld de kunstenaar Kandinsky een grote inspiratiebron, omdat hij kleur en geluid combineerde - redactie). Dat concept, het idee van meerdere sensaties combineren en ervaren. Niet alleen geluid en niet alleen muziek, maar het geluid samen met het visuele en misschien zelfs vibraties om nieuwe effecten in je hersenen of in je lichaam teweeg te brengen. Het interactieve proces raakt daardoor in een soort spiraalvorm, waardoor de muziek een ervaring wordt voor meerdere zintuigen.

Werk van Kadinsky, een van Mizuguchi's grote inspiratiebronnen.

Gamer.nl: In een eerder interview heb je ook gezegd dat bijvoorbeeld musicals een grote inspiratie waren voor Space Channel 5?

Mizuguchi: Ja, klopt. Muziek wordt over het algemeen alleen maar gehoord door je oren, maar je kunt ook het ritme voelen. Je kunt de muziek voelen als de groove, maar ook met visuele aspecten zoals de beweging van kleuren tijdens de muziek. Zelfs zonder geluid kun je dus muziek voelen. Die sensatie wil ik maken. Iedereen heeft ritme en ik denk dat dat erg belangrijk is. Iedereen snapt de groove. Iedereen kan het voelen. Als het ritme ‘tun tun tun tun’ gaat, voelt iedereen ook ‘tun tun tun tun’. En als de DJ iets speelt als ‘tun tun tun tun tuntuntuntuntun trrrrrr’, gooit iedereen zijn handen in de lucht en roept het uit zonder enkele reden. Dat basisinstinct ligt heel erg diep.

Gamer: Wat vind je van het idee om een game met bestaande gamemuziek te doen?

Mizuguchi: Ik denk dat gamemuziek iets ouds is. In het verleden gebruikten ze van die beep-geluidjes omdat ze gebruik maakten van lage technologie. Als je bijvoorbeeld Mario speelt herinner je altijd die Mario geluidjes, effecten en de muziek (dat bleek wel bij Games in Concert - redactie). Dat is nostalgie. Maar ik denk dat in toekomstige games, de creativiteit van de muziek en geluid zo hoog ligt dat het lijkt op normale muziek. Ik denk dus eigenlijk dat er geen verschil is tussen muziek en gamemuziek.

Gamer.nl: Zijn er muziekstijlen waar je zelf erg van houdt, maar die geen van je games hebben gehaald?

Mizuguchi: Hmm.. ik houd erg van muzikanten als Deep Oath en de Chemical Brothers. Het is elektro, maar ze gebruiken organische geluiden. De muziek is in feite een hele goede, sterke basisconstructie. Elk geluid heeft een rol en een effect. Bij elk geluid voel ik altijd wat visueels.

Gamer.nl: Heb je plannen om die muziek te gebruiken in je toekomstige games?

Mizuguchi: Ja, als ik die kans krijg zeker.

Gamer.nl: Aan welke projecten ben je nu bezig bij Q Entertainment?

Mizuguchi: Euhm.. daar kan ik nog geen details over geven, maar we hebben wel een aantal aankondigingen te maken in de nabije toekomst.

Gamer.nl: Je zit nu zo’n 17 jaar in de industrie en in een eerder interview heb je gezegd dat er grote veranderingen in de industrie hebben plaatsgevonden sinds je begon. Wat is de grootste positieve verandering geweest in die periode?

Mizuguchi: Ik denk 3D-technologie. Dat was een grote revolutie. En ook netwerktechnologie zal een grote revolutie teweeg brengen. Netwerktechnologie verandert de manier van spelen. Sommige dingen kun je met anderen spelen en je kunt nieuwe data downloaden. Ik denk echt dat dit heel groot gaat worden in de toekomst.

Gamer.nl: En wat is dan het meest negatieve wat er in de laatste 17 jaar is gebeurd?

Mizuguchi: Hmm.. ik kan geen negatief punt bedenken.

Gamer.nl: Het is allemaal goed geweest?

Mizuguchi: Ja, er zijn veel dingen gebeurd. Goede en slechte punten. Maar er zijn zo ontzettend veel goede punten. Maar ik bekijk deze punten vanuit de industrie, dus ik weet niet hoe het is als je het bekijkt van buitenaf. Maar ik denk dat de industrie nog maar net begonnen is en dat het steeds meer en meer dramatisch verandert.

Every Extend Extra.

Gamer.nl: Wat verwacht je qua veranderingen in de industrie in de komende 15 jaar?

Mizuguchi: Ik denk dat een game verder gaat dan een game op zichzelf. Ik denk in entertainment. Andere media als film en muziek zullen samengaan. Dus denk in de toekomst van entertainment aan interactief of non-interactief.

Gamer.nl: Je studio maakt voornamelijk erg simpele en verslavende games. Ninety Nine Nights was heel anders, omdat het een vrij groot en episch spel is. Denk je dat je vaker met dat soort games bezig gaat?

Mizuguchi: Misschien ja, in de toekomst. Ik weet de toekomst niet, maar het is zeker mogelijk.

Gamer.nl: Nintendo doet hele andere dingen dan de Playstation 3 of Xbox 360. Hoe vind je de richting waar Nintendo in deze generatie van consoles opgaat?

Mizuguchi: Het is heel uniek en interessant en het is echt leuk om te spelen. Ik ben nu Wii Sports aan het spelen en het is echt leuk. Als ik denk aan het creëren van games, als ik inspiratie en ideeën heb over hoe ik de controller ga gebruiken, ga ik dat zeker doen.

Gamer.nl: Heb je al plannen voor games?

Mizuguchi: Nog niet echt, maar we zijn nog maar net begonnen met het bedenken van ideeën.

Gamer.nl: De PS3 en Xbox 360 proberen de meest realistische graphics te bereiken en jij hebt eens gezegd dat je van realisme weg bent gestapt, omdat het in de weg staat van je creativiteit. Helpt nieuwe technologie je creativiteit beter te uiten, of juist beperken?

Mizuguchi: In deze industrie geeft nieuwe technologie mij altijd nieuwe inspiratie. En niet alleen mijzelf, maar ik denk bij alle game designers. Iedereen wacht op de nieuwe technologie. Maar ik denk dat deze stijgende lijn van high-def, high-res, sterke PC’s met krachtige CPU en groot geheugen zal stagneren. Als je terugkijkt in de geschiedenis van verschillende media zoals film en TV zie je hetzelfde. Eerst was het zwart-wit zonder geluid, maar daar werd geluid en kleur aan toegevoegd en nu wordt het high-res. Die ontwikkeling stagneert. In de toekomst gaat iedereen zich focussen op het maken zelf en zich daarbij bezighouden met de essentie: creativiteit. Kijken naar wat voor entertainment je kunt maken wanneer je allemaal onder dezelfde condities werkt.

"In de toekomst gaat iedereen zich focussen op het maken zelf en zich daarbij bezighouden met de essentie: creativiteit."

Ik denk dat ‘de game’ nog maar een baby is. Wanneer we technologie zonder limiet kunnen gebruiken zoals grote camera’s, hoge resoluties, dan kan ik alles doen. Geen stress over wat voor dingen je moet maken, enkel je eigen fantasie. Het is erg moeilijk dat nu te doen, maar in de toekomst gaat dat zeker gebeuren.

Gamer.nl: Welk platform vind je nu het meest interessant om voor te ontwikkelen?

Mizuguchi: Alle platformen. Zelfs mobiele telefoons en PC. Ook nieuwe platformen, zoals de iPod. Het zijn allemaal mogelijkheden voor ons.

Gamer.nl: Wat heeft de toekomst van videogames voor ons in petto en welke rol zal Q Entertainment daarin spelen?

Mizuguchi: De Q in Q Entertainment betekent dat het een soort quest is voor de toekomstige entertainment. En dat betekent enige soort van toekomstige entertainment. Misschien de muziek van de toekomst, films van de toekomst of toekomstige games. We zijn Q Entertainment gestart vanuit de categorie games, maar ik zei al eerder dat de toekomst van entertainment puur interactief of non-interactief is. Dat betekent dat wij ons bezig kunnen houden met alle elementen uit het interactieve. Het is een hele brede richting, maar als we een rol gaan spelen kan het van alles zijn.