Triangle Studios is ontstaan uit een groep studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Remco de Rooij en Tiemen Rienstra staan aan de basis van de oprichting van de studio. Ze wilden destijds zo graag aan de slag in de game-industrie dat besloten werd met een klein groepje zelf een spel te maken voor de Gameboy Advance. Vol ambitie toonden de heren hun zelfgemaakte project aan Nintendo of Europe en al snel verdienden ze hiermee de status van ‘approved developer’. Sindsdien heeft het bedrijf veel titels ontwikkeld voor de Nintendo DS en is het in vier jaar tijd uitgegroeid van een studentenproject tot een professionele onderneming.

Het land van onbegrensde mogelijkheden
Het plan om een studio in de Verenigde Staten te openen ging uiteraard niet over één nacht ijs. “Het is iets waar we al langer mee bezig waren”, legt De Rooij uit. “Het staat sinds ongeveer anderhalf jaar op de agenda. Begin dit jaar is de beslissing genomen om de stap te wagen en zijn we op zoek gegaan naar de eerste opdrachten om in Amerika uit te gaan voeren. We hopen op deze manier beter onze Amerikaanse klanten te kunnen bedienen vanuit Dallas en onze Europese klanten vanuit Leeuwarden.”



Over de verdere groei van Triangle Studios blijft De Rooij nuchter: “Amerika was een heel duidelijk plan, maar er staan geen andere vestigingen gepland. Qua omvang denk ik dat Triangle zo groot kan worden als de opdrachten en projecten dat vereisen, maar we doen liever twee of drie projecten tegelijk dan één enorm project waar iedereen dan tegelijk aan moet werken. Momenteel is ontwikkelen voor de iPhone enorm populair. We denken daar ook snel een klantenkring mee op te kunnen bouwen.”

Van licentiegames naar eigen projecten
De studio staat voornamelijk bekend om de vele games die het ontwikkeld heeft voor de Nintendo DS op basis van bekende licenties, zoals Eén Tegen 100 en Pluk van de Petteflet. Het is het type spellen waar traditioneel door gamers en de media vrij minachtend over gedaan wordt, maar die voor ontwikkelaars veel mogelijkheden bieden, ook om te bewijzen dat dit soort spellen wel degelijk kwalitatief goed kunnen zijn. “Vaak zijn het projecten die met veel druk op de ketel ontwikkeld worden. Het voelt vaak ook als een verplicht nummertje voor de media, maar er zitten ook projecten tussen waar je de tijd voor kunt nemen en echt een goede game neer kunt zetten. Dat zijn natuurlijk de projecten waar je naar uitkijkt als ontwikkelaar”, aldus De Rooij.

Hij vervolgt: “Zelf zie ik het als een perfecte methode om je team scherp te houden. Je krijgt vaak de kans om een aantal nieuwe technieken te ontwikkelen, die je vervolgens weer kunt toepassen in je eigen projecten. Dat zijn voordelen die je anders zelf moet financieren. De licentiegames zijn een goede bron van inkomsten voor het bedrijf. Het is erg lastig en risicovol om direct grote investeringen te gaan doen in eigen projecten, maar met Heron: Steam Machine hebben we laten zien dat het best mogelijk is voor een kleine studio om multiplatform een game te ontwikkelen. We willen echter wel beide blijven doen, dus zowel licentiegames als eigen titels ontwikkelen.”


De financiële basis die de opdrachten om spellen gebaseerd op een licentie opgeleverd heeft, geeft Triangle Studios de mogelijkheid om in alle rust aan eigen intellectuele eigendommen te werken. Zoals De Rooij aangeeft, is hieruit vorig jaar Heron: Steam Machine ontstaan voor de iPhone en WiiWare. Heron: Steam Machine is een puzzelspel waarin je een machine draaiende moet houden door de pijpen op de juiste manier met elkaar te verbinden. De Friese studio heeft nog meer eigen projecten op stal staan. Zo hebben ze eind vorig jaar aangekondigd bezig te zijn met een adventuregame voor jongeren tussen de twaalf en zestien jaar over de zestiende eeuwse Friese volksheld Grutte Pier. Het spel moet in het eerste kwartaal van 2011 verschijnen voor de PlayStation 3.

Grote Pier
Volgens De Rooij gaat deze game een groot publiek aanspreken. Hij vergelijkt het verhaal van Grutte Pier met dat van William Wallace, de Schotse ridder die ten strijde trok tegen de overheersing van het Engelse koninkrijk. “We zien Pier als een verhaal als dat van William Wallace uit Braveheart. De game speelt zich af in de Middeleeuwen en dat geeft al een heel ander beeld van de wereld dan dat hij er nu uit ziet. We verwerken cultuur en historische gegevens op zo'n manier in de game dat het altijd bijdraagt aan de speelervaring. Dat is erg belangrijk voor ons.”



De gameplay zelf noemt De Rooij “een kruising tussen Fable en Zelda”. Een uitspraak die, wellicht ongewild, hoge verwachtingen zal oproepen bij de doelgroep. Hij corrigeert dit beeld snel: “Als ik denk aan Zelda en Fable, dan denk ik aan twee van de best speelbare adventuregames die ooit gemaakt zijn. De manier waarop het verhaal verteld wordt, de manier waarop de speler langs allerlei gebeurtenissen wordt geleid. Beide games zijn voor ons een voorbeeld van hoe wij onze game ook zien vormen. Pier zal echter geen groene muts dragen, haha. Belangrijk is dat we onze eigen krachten leren kennen, en dus ook wat onze zwaktes zijn. We zullen dat ook zo vertalen in de game en ons vooral richten op de gameplay en de manier waarop het verhaal verteld wordt. Grafisch proberen we een schilderachtige stijl neer te zetten op een manier die je nog niet veel in games voorbij hebt zien komen.”

Triangle Studios hoopt binnenkort het eerste materiaal te kunnen laten zien van het spel, maar is nog hard aan het werk om alles draaiende te krijgen. Wellicht zijn ze daarnaast ook stiekem bezig met plannen om de rest van de wereld over te nemen en het Fries overal als voertaal in te voeren. Frŷslan boppe!