MotorStorm: Apocalypse

Zelden zal er een game een ongelukkigere timing hebben gehad dan MotorStorm: Apocalypse. In dit racespel moeten spelers door een wereld scheuren waarin Moeder Natuur flink tekeer gaat met aardbevingen en andere natuurrampen. Ontwikkelaar Evolution Studios had toen nog niet kunnen vermoeden dat hun game voor veel mensen werkelijkheid zou worden. Een maand voor de release werd Nieuw-Zeeland opgeschrikt door een aardbeving en enkele dagen voor de release vond er een vernietigende aardbeving plaats in Japan, gevolgd door een tsunami.

De treurige gebeurtenissen zorgden ervoor dat het uitbrengen van MotorStorm: Apocalypse in eerste instantie werd uitgesteld in die landen, en daar later zelfs volledig werd geannuleerd. Sony legde het in een reactie uit: “We zijn ons bewust van de overeenkomst tussen deze gebeurtenissen en het onderliggende thema van MotorStorm en we doen alles wat we kunnen om zo voorzichtig mogelijk met de situatie om te gaan. Hoewel het spel klaar voor distributie is, staken we verdere leveringen en verwijderen we zoveel mogelijk marketingmateriaal.”

NCAA Football 12

Vorig jaar was niet de langdurige lock-out van de NBA het grootste verhaal op sportgebied in de Verenigde Staten, maar ging een groot seksschandaal op Penn State University er met de dubieuze eer vandoor. Er werd bekend dat een voormalige American Football-coach van de universiteit meerdere van zijn studenten seksueel had misbruikt. Een gruwelijke gebeurtenis, uiteraard. Dit maakt het “Hide the children”-onderschrift bij de wedstrijd tussen de rivalen Penn State en Ohio State in NCAA Football 12 nogal dubbelzinnig.

Daikatana

Oh John, wat hielden we toch van je. Van je weelderige haardos, maar bovenal van je games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake. John Romero zou ons wel even “zijn bitch maken” met zijn nieuwste project: Daikatana. Hoe anders heeft het kunnen lopen. In de meer dan drie jaar durende ontwikkeling werd de game meerdere malen uitgesteld, stapte een groot deel van het ontwikkelteam op om Gathering of Developers op te richten en liep de engine steeds verder achter op de in rap tempo ontwikkelende technologieën. Het uiteindelijke product was grafisch gedateerd en zat vol ongemakkelijke en ronduit slechte gameplay. Na de door ontwikkelaar Ion Storm enorm opgeblazen mediahype werd het gamers in ieder geval niet moeilijk gemaakt om een hekel aan het spel te hebben.

De leukste miskleun in de marketingcampagne is misschien wel de befaamde bloedrode poster met enkel de tekst: “John Romero’s about to make you his bitch”, met onderaan de woorden ”Suck It Down”. De tekst zou slaan op de trashtalk waar Romero om bekendstond wanneer hij aan het gamen was. Tot op de dag van vandaag zit deze advertentie hem nog dwars. “Die stomme advertentie. Ik heb er spijt van en wil er mijn excuses voor aanbieden. (...) Het kwam arrogant, beledigend en narcistisch over. Ik had het moeten stoppen”.

Oh John, wat hebben we toch smakelijk om je gelachen naderhand. Minstens zo leuk is de open brief van ex-collega Mike Wilson aan Romero.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier

Wat hebben een basketballer, een American Football-speler, een rapper, een ster uit een realityserie en Ghost Recon: Future Soldier met elkaar gemeen? Niets, zou je denken. Verkeerd gedacht. Volgens Ubisoft hebben deze vier mensen samen de unieke vaardigheden die nodig zijn om lid te worden van Team Ghost. Hoewel we atleten die vaardigheden nog wel toe durven te schrijven, hebben we al onze bedenkingen bij een rapper. Misschien kan hij de vijanden verblinden met zijn bling-bling of verwarren met zijn snelle woordenstroom? De keuze voor realityster Coco (de vrouw van rapper/acteur Ice-T) deed onze mond echter volledig openvallen van verbazing. Om de nieuwe Call of Duty te promoten hadden we dit nog wel verwacht, maar voor een tactische reeks als Ghost Recon is dit niet te bevatten. Wil de serie zo graag op Call of Duty lijken dat ze oversekste pubers aan willen spreken met deze video?

Grand Theft Auto: San Andreas

Bij het lezen van de nieuwskoppen in 2005 zijn er waarschijnlijk een flink aantal mokken hete koffie over de bureaus gevlogen bij de leidinggevenden van Rockstar. De Nederlandse hacker Patrick Wildenborg ontdekte in de bestanden van de PC-versie van GTA: San Andreas een verborgen minigame, waarin hoofdpersoon C.J. seks kon hebben met een van zijn vriendinnen. Hij bracht zijn bevindingen uit in de zogeheten ‘Hot Coffee’-mod.

De reacties vanuit de politiek op de mod waren niet bepaald mild. Toch is niet eens het feit dat Rockstar de minigame niet voor de release had verwijderd het meest stomme wat Rockstar heeft gedaan. Dat was toch wel de verklaring die het bedrijf naar buiten bracht, waarin stond te lezen dat ‘Hot Coffee’ het werk van hackers was en dat deze content oorspronkelijk niet in het spel zat. Deze onjuistheden werden niet veel later ontkracht doordat een hacker dezelfde minigame tevoorschijn wist te toveren in de PlayStation 2- en Xbox-versie van de game. Oeps.

Pac-Man (Atari 2600)

Dat marketing niet belangrijker is dan een goede game afleveren, werd wel duidelijk met het fiasco rond Pac-Man voor de Atari 2600. Terwijl Atari druk bezig was met een agressieve marketingcampagne rond het spel, vergaten de beleidsvoerders de kwaliteit van het spel in de gaten te houden. Het bedrijf was in de veronderstelling dat de naam Pac-Man alleen al genoeg was voor mensen om de game te kopen. Atari liet twaalf miljoen cartridges produceren, terwijl er maar tien miljoen consoles verkocht waren, in de verwachting dat het spel de verkoop van de consoles zou stimuleren. Hoewel er uiteindelijk toch nog zeven miljoen exemplaren van de game werden verkocht, zat Atari aan het einde van de rit alsnog opgescheept met vijf miljoen cartridges. Het slechte eindproduct zorgde ook nog eens voor een enorme deuk in het imago van het bedrijf en wordt zelfs genoemd als een van de factoren die ervoor zorgde dat de Noord-Amerikaanse gamemarkt crashte in 1983.

PlayStation Portable White

Niet alleen over de landsgrenzen worden fouten gemaakt, ook in ons eigen land worden er wel eens verkeerde beslissingen genomen. Neem bijvoorbeeld de advertentiecampagne die de witte PlayStation Portable moest promoten: “[PlayStation Portable] White is coming”. De bedoeling was vast niet racistisch, maar het laat weinig aan de verbeelding over. De blanke vrouw draagt nog net geen witte kap. Het stof dat deze advertentie in de Verenigde Staten (hoewel hij daar niet te zien was) deed opwaaien, wuifde Sony simpel weg: “Alle foto's die voor deze campagne gemaakt zijn moeten het contrast tussen de witte en zwarte PSP verduidelijken. Meer zit er niet achter”.

Wijze les

We hebben medelijden met de ontwikkelaars die werden getroffen door onvoorziene omstandigheden, maar de andere gevallen hadden de negatieve reacties destijds toch echt aan zichzelf te danken. Of aan de marketingafdeling. Een foutje hier en daar moet kunnen, maar sommige mensen maken het wel heel bont. We hopen in ieder geval dat de industrie van zijn fouten leert, al zijn sommige missers achteraf gezien legendarisch leuk.