Na een mooie en persoonlijke opening door Jeroen van Mastricht (bestuursvoorzitter DGG) vond de ietwat formelere, ofwel ceremoniële, opening plaats met wethouders en gedeputeerden van de provincie Utrecht. Hier werd de toon gezet met een toefje nostalgie, want de opening ging al snel over hoe mensen honderd jaar geleden al een reis planden naar de Jaarbeurs. ‘In Utrecht gebeurde het’ en dat gevoel heerste gisteravond ook.
Het gaat goed met de Nederlandse game-industrie
Het gaat goed met de Nederlandse game-industrie en dit was een belangrijke boodschap bij de opening. Met trots presenteerde Jan-Pieter Van Seventer (algemeen directeur DGG) een aantal resultaten, ofwel de unlocked achievements, binnen Dutch Game Garden. De cijfers, waaronder de bijna 7 miljoen euro aan omzet gegenereerd met 71 gemaakte games, waren vooral gericht op het formele publiek. Informele bezoekers kwamen voor het netwerken en de speelbare games op de kenmerkende Indigo-arcademachines.
Naast pixelkunstwerken Penarium en Westerado was het vooral Herald dat de show stal en Hollands trots etaleerde op het grote scherm. In dit interactieve kostuumdrama (‘interactive period drama’ in de woorden van ontwikkelaar Wispfire) schuim je de zee af op zoek naar handel, conflicten en avontuur. Een demo van de game is te downloaden via de Kickstarterpagina en een interview met de makers lees je hier op Gamer.nl.
Herald ziet er schilderachtig mooi uit
Herald vervulde een belangrijke rol tijdens de opening, want we kregen een aangepaste demo te zien waarin de bemanning koers zette naar ‘The city of Utrecht’. Thema’s als de Hollandse exploratiedrang en -handelsgeest kwamen goed uit de verf, maar vooral de grafische kant van Herald schitterde. De game ziet er schilderachtig mooi uit.
Verder was de opening natuurlijk de perfecte gelegenheid om het succes van de laatste paar jaren in de industrie te benadrukken. En hoewel niet elk bedrijf binnen DGG voortkomt uit de HKU, is de link met opleidingsinstituten en profe ionele vorming duidelijk zichtbaar. Met zoveel creatieve bedrijven onder één dak, is het duidelijk dat de Nederlandse game-industrie niet een hype is die zomaar overwaait.
Hieronder een aantal kerngegevens die de aangesloten bedrijven en hun games kenmerken.