Als we in computertermen praten dan is tien jaar al enorm oud. Het verbaasde een overgroot deel van de redactie dan ook toen we in al ons graafwerk ontdekten dat Sega volgend jaar zijn vijftigste verjaardag zal vieren. Een mooie gelegenheid voor een blik in het verleden van een van de meest omstreden consolefabrikanten ter wereld, Sega. Made in Japan

Zoals het overgrote deel van de consoles (zoals Sony en Nintendo) heeft ook Sega zijn roots in Japan liggen. Blijkbaar dus niet een land waar de pc als serieuze gamemachine wordt gezien. Maar goed, in dat jaar start David Rosen een kunst export bedrijf met de naam Rosen Enterprises. Dit bedrijf fuseert later in 1965 met een juxebox fabrikant en krijgt de nieuwe naam "Service Games". Dit wordt later samengevoegd tot Sega en het bedrijf begint met het maken van arcadegames.

Dit gaat zo door tot de jaren 80 en natuurlijk vinden er behoorlijk wat ontwikkelingen plaats op arcadegebied. Maar daarnaast ziet Sega ook mogelijkheden om zich te positioneren op gebied van console software. Sega Enterprises is geboren met titels als Turbo, Frogger en Zaxxon die voor de Atari 2600 en ColecoVision waren gemaakt. Een aantal van deze games zouden later nog flink wat comebacks maken.

Opkomst van de NES

Maar ondertussen waren er ook andere bedrijven actief met het onwikkelen van nieuwe consoles. Eén van de meest populaire was Nintendo die met zijn NES al een enorm succes had geboekt. Natuurlijk was dit Sega niet onopgemerkt voorbij gegaan en was een start gemaakt met de SMS. En dat was niet het protocol voor telefoons, maar een nieuwe console van Sega die het op moest nemen tegen de NES.

Ondanks behoorlijk goede specs verloor de SMS het van de NES. Dit dankzij een late start en het feit dat er geen developers waren die mochten of konden ontwikkelen voor dit apparaat. Nintendo had namelijk een aantal slimme deals gesloten met developers die exclusief voor de NES ontwikkelden. De SMS was dus officieel dood verklaard en het bleef een flink tijd stil rond Sega.

Totdat Sega in 1989 met een eigen 16-bit console op de proppen kwam. Deze werd in Japan als Genesis bekend, maar zou in Europa tot MegaDrive worden gedoopt. De ondersteuning voor deze console was al een stuk beter, maar de MegaDrive zou het nog moeilijk krijgen met de Super NES die 2 jaar later zou verschijnen.

Het was in 1993 dat de SNES een ongekende populairiteit kende. De MegaDrive mocht dan op technisch vlak superieur zijn, de SNES overwon dit d.m.v. goede games en een nog betere marketing. Ook dit verhaal eindigde dus niet al te positief, al was de naam van Sega nu definitief gevestigd. Het zou nu de beurt zijn aan de 32-bit consoles. Het was dus tijd voor de Saturn.