Het Utrechtse RageSquid is een van de studio’s in de Dutch Game Garden, een ware hotspot voor Nederlands ontwikkeltalent. Action Henk heeft nog het meeste weg van Super Mario, en dan hebben we het niet over de loodgieter uit de spelletjes, maar die uit de briljante televisieshow.

Ondanks zijn fysiek kan Action Henk rennen als een malle. De game is een speedrunner, maar gooit daar handig wat platformelementen bij. Zo moet je tijdens je sprint regelmatig springen en glijden, zoals je ook in een reguliere platformer zou doen. De uitdaging zit ‘m in het behouden van momentum. Versnel genoeg voor een mooie tijd, maar ook weer niet zoveel dat je je sprongen niet meer juist kunt timen. De gouden combinatie tussen remmen, springen en versnellen is er eentje die voortkomt uit oefening. Gelukkig geven de genereus geplaatste checkpoints constant aan in hoeverre je afwijkt van je beste tijd, waardoor elke poging een keiharde strijd is tegen jezelf.

Unity-speelgoed

Action Henk kent een ietwat langer ontwikkelproces — de game lag een tijdje ergens onderin de speelgoedkist van ontwikkelaar RageSquid verstopt. Het prototype van de game, dat vrijwel onmiddellijk goede reacties kreeg, was al in 2012 te spelen. Gezien de portemonnee destijds niet dik genoeg gevuld was, duurde het nog een jaar voordat het team verder kon. Sinds eind vorig jaar heeft het team Action Henk tot hoofdproject gebombardeerd en kunnen we nu dus met zijn allen aan de slag met een vroege versie van de game.

Het stukje ontwikkelaarsspeelgoed dat gebruikt wordt voor de game is de Unity-engine. Het levert een fijne 2.5D-wereld op die oogt als een kinderkamer uit Toy Story, alhoewel het detail hier en daar nog ontbreekt. Centraal in de speelkamer staat het houten bouwwerk waar we overheen rennen. Het oogt als door een enthousiast kind gemaakt, maar na een paar rensessies merken we dat de constructie meer dan genoeg uitdaging biedt en niet zomaar een willekeurig bijeen getimmerd renbaantje is.

Action Henk

Zo vielen onze eerste paar pogingen ietwat tegen qua resultaat. De ene keer omdat we een muursprong compleet verkeerd timeden, ondanks dat we goed op stoom lagen, de andere keer omdat we te voorzichtig waren en zo de alternatieve (snellere route) niet konden bereiken. De seconden die je daarmee verliest zijn van levensbelang en al snel vlogen onze vingers letterlijk (al rage(s)quittend) naar de backspaceknop om toch maar weer opnieuw te beginnen.

RageSquid snapt overduidelijk hoe een speedrunner in elkaar moet steken en combineert het enigszins uitgekauwde genre met de flow van een ouderwetse platformer. Action Henk is niet de meest voor de hand liggende actiepop uit de speelgoedkist van een kind, maar dat maakt het geheel eigenlijk wel leuk. Dus pak de actiehandschoen op en waag zelf een poging! Mijn tijd voor het eerste level staat op 31:65. Nu jullie!

Action Henk staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar. Een platform is nog niet bekend. Probeer een vroege alfaversie van de game hier uit.