Nog steeds vallen elke dag ontelbaar veel blokjes van de bovenkant van een scherm naar beneden. Tetris bezit niet voor niets een wereldrecord voor de meest uitgebrachte versies van hetzelfde spel. Het fenomeen begon in 1984 in Rusland – eerder schreven we al uitgebreid over de plek van Tetris in de wereldgeschiedenis in een driedelige serie - en het blokkenspel is sindsdien een deel van onze cultuur geworden. Gamer of niet, iedereen herkent de verschillende blokjes en weet gelijk waar ze bij horen. Tetris was en is een begrip.

Tetris

Vallende blokjes

Naast die tientallen verschillende versies van de game zelf heeft Tetris ook een niet te onderschatten invloed gehad op spellen die later kwamen. Het was weliswaar niet het allereerste puzzelspel, maar Tetris is onmiskenbaar verantwoordelijk geweest voor het revolutioneren en populariseren van het genre. De game werkt zo goed omdat de speler op allerlei manieren wordt uitgedaagd. De hersenen moeten aan het werk om de beste oplossing te vinden, de zenuwen worden getest doordat de blokjes steeds sneller vallen en door highscores wordt de drang naar competitie tot het uiterste gedreven.

Nog steeds zien we succesvolle games verschijnen die op hetzelfde principe zijn gebaseerd. Denk bijvoorbeeld aan Puyo Puyo, Dr. Mario, Puzzle Bobble of Lumines. En ook veel van de casual games die we nu op onze mobiele telefoon spelen, zoals Bejeweled of Candy Crush, hebben hun bestaan aan Tetris te danken.

Tetris on the go

Tetris werd weliswaar in 1984 uitgevonden en wist toen al veel belangstelling te wekken, de echte populariteit kreeg gestalte vanaf 1989. Na veel juridisch getouwtrek met de Russen mocht Nintendo uiteindelijk een versie uitbrengen op hun nieuwe handheld, de Game Boy. De draagbare console werd zelfs gebundeld met Tetris, zoveel vertrouwen had Nintendo in de kracht van het puzzelspel. Nintendo-fans waren in eerste instantie sceptisch, zij hadden gerekend op een draagbare Mario, maar de kracht van Tetris overtuigde uiteindelijk zelfs de grootste cynici.

De cartridge werd in totaal 35 miljoen keer verkocht. Daarmee was het niet alleen een groot succes voor Nintendo en de Game Boy, maar ook voor handheld gaming an sich. Het bleek een spel dat uitermate goed geschikt is om onderweg te spelen, vooral omdat een enkel potje niet lang duurt. Het was een van de eerste bewijzen dat de draagbare Game Boy een meerwaarde had ten opzichte van een console.

Game Boy

Het Tetris-effect

Tetris had zo'n grip op vele gamers dat er zelfs een heus psychologisch effect naar is vernoemd: het Tetris-effect. Sommige mensen speelden zoveel Tetris dat ze de elementen uit het spel ook in het echte leven overal zien terugkomen. Ze staan bijvoorbeeld in de supermarkt en vragen zich ineens af hoe dat pak cornflakes het best gedraaid kan worden om in dat gat op een lagere plank te passen. Of ze herkennen Tetris-blokjes in de lichte en donkere bakstenen in een muur en bedenken zich constant hoe die in elkaar passen. Het is daarmee een van de eerste voorbeelden van Game Transfer Phenomena.

De grootste invloed die Tetris heeft gehad, is waarschijnlijk het neerzetten van games als een serieus medium. Nintendo wist toen met de game te bereiken wat ze later met de DS en de Wii ook zou lukken: het veroveren van nieuwe gamers. Tetris liet het grote publiek voor het eerst zien dat games naast puur plezier ook een mentale uitdaging konden bieden. Het medium hoefde niet onder te doen voor meer ‘intellectuele’ bezigheden als schaken.

Wie echt nog de impact van de game wil meemaken heeft eigenlijk maar één keus: gewoon een van de vele versies op de kop tikken en even een potje spelen. De kans is groot dat je het spel dan de komende dagen niet meer neer kunt leggen. Simpel maar verslavend, Tetris is nu nog steeds net zo goed als dertig jaar geleden.