Omdat de steekproef onder Xbox-games verrassingen met zich meebracht, werden we nieuwsgierig naar de andere platformen. Is de PC-gemeenschap online actiever en blijven PlayStation 3-spelers langer hangen in de multiplayer omdat ze er niet extra voor hoeven te betalen? En staat Super Smash Brothers op de Wii na al die jaren droog, of houden Mario en Link de game springlevend? Het is iets te veel voor één artikel, dus we zullen elk platform afzonderlijk behandelen.

Als eerste is de PC aan de beurt. Via Steam kun je ook online achievements verdienen, maar wij verwachten niet dat dit dezelfde invloed heeft op de online gemeenschap als bij de Xbox. We verwachten vooral dat PC-spelers online een stuk actiever zijn dan consolespelers, puur vanwege het enorme aantal en de langere online historie van het platform. Tijd voor een paar klassiekers, dus! Op veler verzoek zitten Call of Duty en Battlefield er nu ook bij. En maak je geen zorgen, we doen de tests telkens wanneer er zeker ergens op de wereld iemand wakker is en geven ieder spel een vol uur.

Quake III: Arena (1999)

Hoppa, we beginnen gewoon in het vorige millennium. De Quake-serie is de grootvader van bijna iedere shooter die je nu speelt (tenzij het een afstammeling is van concurrent Unreal). De miljoenen gamers die nu iedere dag Modern Warfare 3 spelen, turen nog voor ieder potje tegen naar min of meer hetzelfde laadscherm aan als spelers dertien jaar geleden. De koning onder de multiplayergames, Arena, is nog jaren in leven gehouden in e-Sports toernooien als de World Cyber Games.

Die tijd is ondertussen voorbij. Namen als Fatal1ty zie je alleen nog maar terug op de verpakking van je headset. Wie speelt er dan nog Quake III? Nou, spelers zijn er nog wel genoeg. Alleen moet je goed zoeken tussen de honderden servers. Quake is online compleet overgenomen door spelers van Urban Terror. een mod met meer realistische, moderne wapens en omgevingen als in Call of Duty en Counter-Strike. Zo'n 90% van de 1600+ servers waren Urban Terror-games.

Online wachttijd: Met een goede speurneus en vergrootglas kom je wel een volle server tegen, waar iedereen zijn skills met de railgun probeert hoog te houden. Impressive.

Deus Ex (2000)

Ok, die beroemde online titel leeft nog. Tijd voor een wildcard. We gaan kijken naar een andere grote naam van vroeger, waarvan het multiplayergedeelte totaal onbekend is: Deus Ex. Deze klassieker bevatte tijdens de release zelfs niet eens een online gedeelte. Maar omdat het spel op de eerste Unreal-engine loopt, was dat gedeelte er relatief makkelijk aan toe te voegen via patches. Unreal Tournament '99 zelf testen we overigens niet meer, want als Quake III nog leeft...dan geloven we het wel.

Terug naar Deus Ex. Vierkant, houterig en met elektronische geluidseffecten die zo schel klinken als een soepblik. Precies zoals we het ons herinneren. Er blijken nog behoorlijk wat servers online te zijn, maar die zijn allemaal leeg. Blijkbaar staan er op een aantal zolderkamers computers te draaien die al tien jaar niet zijn uitgezet. Tijdens ons speeluur telden we in totaal twintig mensen online, waarvan er op het hoogtepunt vijf tegelijk in een team deathmatch zaten. En we verveelden ons kapot, want het spel is echt saai geworden.

Online wachttijd: Geen. Maar verwacht geen Dragon's Tooth Sword-matches met zestien spelers.

WarCraft III: Reign of Chaos (2002)

Tijd voor de volgende grote jongen. WarCraft III is een begrip in de online competitiegeschiedenis. Tien jaar oud en nu pas begint het langzaam te verdwijnen uit de e-Sports. En dat terwijl het spel er niet meer uitziet. Hoeveel normale spelers zijn er nog over? Is iedereen eindelijk overgestapt naar World of Warcraft, StarCraft II, DotA 2 of een van de spin-offs als League of Legends? We spelen voor alle duidelijkheid inclusief The Frozen Throne.

Na een hoop gedoe met updates, betreden we de Europese Northrend-server (Amerika heeft geen zin vanwege lag). We proberen even een free-for-all, maar tot onze verrassing duurt het zeker drie minuten tot een game start. Wanneer we voor een 1v1 gaan, geeft de interne klok aan dat we waarschijnlijk vijf minuten moeten wachten op een tegenstander. Dit blijkt echter bij iedere test vijf seconden te zijn. Daarnaast kijken we naar de custom game-optie, waar ooit spellen als DotA en Tower Defense populair mee zijn geworden. Om de zoveel seconden rolt er een nieuwe variatie aan gehoste minigames voorbij, die we telkens binnen een minuut vol zitten.

Online wachttijd: Mocht WarCraft III minder populair zijn dan vroeger, dan merk je er weinig van.

Half-Life Deathmatch: Source (2001/2006)

Half-Life: Source is een heruitgave van de eerste Half-Life met de engine van deel twee. Het originele spel komt voor alle duidelijkheid uit 1998, dus eigenlijk is dit spel een decennium ouder. Deathmatch: Source is niet meer dan een update van Valve's mod uit 2001. Een free-for-all-modus die je apart kunt downloaden. Eigenlijk is het Quake III met de look van Half-Life, dus in de plaats van de gauntlet komt Gordon Freeman's beroemde crowbar.

Daarnaast is er al sinds 2004 een Half-Life 2 Deathmatch uit, dus veel redenen om deze multiplayer te spelen is er niet. Is het een spookstad? Yup, al zitten enkel nog een paar eigenwijze oldtimers. Het aantal spelers dat in totaal online is, is op twee handen te tellen. Negen van de zestien overgebleven servers zijn leeg, op de rest bunnyhoppen nog een paar man fanatiek rond. Petje af voor hun trouwheid, want dit is echt een oude, identiteitsloze uitbreiding.

Online wachttijd: Je kunt direct spelen met zo'n vijf mensen, maar meer mag je niet verwachten.

Space Siege (2008)

We blijven maar fanatiekelingen tegenkomen die de spellen in leven houden. We willen digitale spooksteden zien! Tijd voor harde maatregelen. We pakken Space Siege er bij. Dit is een dungeon-crawler waarin je door een gigantisch verlaten ruimteschip rent, in plaats van door de gebruikelijke middeleeuwse kerker. Een erg originele invalshoek, al regende het onvoldoendes.

Het spel was niet bijster vernieuwend, maar als je ziet wat voor een aandacht collega Diablo III tegenwoordig krijgt... het is maar hoe je het bekijkt. Het kost een vol uur om het online gedeelte van Space Siege aan de gang te krijgen. Het werkt via een apart, nogal archaïsch aandoend programma dat weigert te werken zonder bepaalde handelingen die we via fora hebben moeten zoeken. Uiteindelijk komen we er toch in en jawel: complete stilte. Zelfs de internationale chatruimte is zo leeg als de dranghekken buiten de Efteling om vier uur 's nachts.

Online wachttijd: Ga maar lekker in je eentje door de donkere gangen lopen.

Empire: Total War (2009)

Tijd om een populair spel te testen dat ondertussen een vervolg heeft gekregen, net als veel kandidaten in onze vorige Xbox steekproef. Ondertussen heeft het zelfs al twee opvolgers gekregen: zijstapje Napoleon: Total War en Total War: Shogun 2. Ze raken duidelijk in de war met de naamgeving bij Creative Assembly, maar dat terzijde.

We waren eerlijk gezegd een beetje verbaasd over hoe weinig mensen er nog online waren. Er waren wel games actief, maar twintig wachtende matches viel ons toch een beetje tegen voor zo'n recente klapper. Daar staat tegenover dat je niet zomaar een online potje Total War start; je bent gerust een uur (als niet langer) bezig. Bovendien heeft Shogun 2 het online-gedeelte vele malen aantrekkelijk gemaakt, waardoor het begrijpelijk is dat fans doorschuiven. Chapeau voor de blijvers.

Online wachttijd: Random matches zoeken werkt niet, dit is geen Call of Duty. Join een van de wachtende games, pak een kop thee, doe je monocle in en overleg beleefd met je collega's wat de plannen zijn voor het komend uur.

Command & Conquer: Tiberium Twilight (2010)

Omdat PC-spelers zo verdomd hardnekkig lijken te zijn, proberen we nog een 'mislukking’. Command & Conquer is een prachtige serie, maar de laatste grote release was een klap in het gezicht van veel fans. Een van de grootste problemen was dat het combatsysteem dusdanig werd omgegooid dat het online meer op een potje Battlefield leek dan op een strategiespel. Wat het extra zuur maakte, was dat het onlinegedeelte verplicht was voor iedere speler en dat de service niet altijd even stabiel bleek.

Eens kijken wie is blijven hangen. We meer dan honderd Europeanen, al betekent dit niet meteen dat ze ook actief zijn in de multiplayer. In praktijk zijn er zo'n zes games toegankelijk. Het duurt vijf minuten voor er een potje met tien man gespeeld kan worden, want mensen ontspringen de dans nog wel eens, zodra het spel wil beginnen. De spelers grappen zelf al dat er te veel verschillende potjes actief zijn voor het aantal mensen dat nog online is. Het spel zelf blijft na al die jaren helaas een onverminderde chaos.

Online wachttijd: Vijf minuten wachten met zeer epische muziek op de achtergrond.

Alien Swarm (2010)

Net als bij de vorige test moeten we er natuurlijk ook een arcadetitel tussengooien. Ditmaal kiezen we voor Alien Swarm, van origine een mod op Unreal Tournament 2004, waar een gratis stand-alone spel van is gemaakt door Valve. Het is een co-op spel vanuit isometrisch perspectief, waarin spelers hun eigen klasse kunnen kiezen. Je moet met je team overleven in een wereld die vrij duidelijk geïnspireerd is door de film Aliens. Beeld je dus een soort Alien versus Predator/Left 4 Dead-combo in, gezien van bovenaf.

Aangezien je niet ver komt zonder teammaten, is het vrij belangrijk dat er nog mensen online zijn. Kunnen we vier spelers bij elkaar krijgen? Yep, dat lukt keer op keer. Je kunt zelfs een potje joinen van mensen die verder zijn in het spel en een teammaat hebben verloren, maar dan moet je wel wachten tot ze het einde van het betreffende level hebben gehaald. We telden in totaal zo'n vijftig spelers, dus er moeten wel teammaten te vinden zijn die je niet in je rug dood schieten (essentieel wil je overleven).

Online wachttijd: Er zijn nog genoeg mensen om het avontuur mee uit te spelen, al is het nog steeds bidden om betrouwbare teamleden.

Battlefield: Bad Company 2 (2010), Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009), Call of Duty: Black Ops (2010)

We kregen de vorige keer veel reacties binnen dat Bad Company 2 leeg zou zijn gelopen en iedereen alleen nog Battlefield 3 speelt. Dat hebben we dus nagetrokken. Hoewel er vroeger meer spelers waren, kun je moeilijk klagen met nog 350+ actieve, goed gevulde ranked-servers. En dat is alleen in Europa. Alleen geselecteerd op hardcore bleven er zelfs nog meer dan honderd mogelijke matches over.

Naast Bad Company vroegen mensen zich ook af hoe het zit met de vorige Call of Duty's. Wij hebben nu alleen Modern Warfare 2 en Black Ops getest en daar hadden we telkens binnen no-time een game te pakken.

Online wachttijd: Geen.

Conclusie

De PC steekproef zit er weer op. We hadden vijftig spellen extra kunnen testen, maar dan zat je hier morgen nog. En we hebben het gevoel dat er een aardig beeld is ontstaan. We hebben de selectie zo breed mogelijk gemaakt. Dit keer hebben we zelfs spellen getest die nog ouder zijn dan de eerste Xbox. PC-spellen blijken online een stuk lastiger dood te gaan dan Xbox 360 games. We hebben echt iets heel onpopulairs moeten pakken voor we een spookstad konden vinden, waarbij we op de Xbox zelfs bij de betere spellen regelmatig moesten wachten tot er mensen online kwamen.

En dat terwijl de Xbox community vol zit met Achievement-hunters om de boel levendig te houden. De vraag die nu rest is: waardoor komt dit? Zijn er zo ontzettend veel PC-gebruikers dat er overal wel spelers overblijven? Of stappen consolegebruikers relatief snel over als er iets nieuws uitkomt? Daarvoor zullen we de andere platformen ook moeten testen. Nog tips voor de PlayStation 3? Geef het door!