Michel Musters:

Ik wil eigenlijk nog twee games aandragen die ik elke zomer er weer eens bij probeer te pakken, en ook al kwamen ze geen van beide in de zomer uit, ze bevatten voor mijn gevoel toch de elementen die ik automatisch met de zomer associeer: een heerlijk zonnetje, stranden, water… ik heb het over de GameCube-games The Legend of Zelda: The Wind Waker en Super Mario Sunshine. In beide series zijn de games een beetje de vreemde eend in de bijt. The Wind Waker omdat de cartooneske stijl en het avontuur op zee uniek was voor de reeks, en Mario Sunshine vanwege de waterspuit waar Mario mee rondloopt en de bizarre wereld van Isle Delfino waar hij in terecht is gekomen.

Toch zijn het juist die unieke eigenschappen van de games die mij aantrekken in de zomer. Er gaat niets boven met Links haren in de wind over de grote zee varen, op zoek naar avontuur. Of met Mario door Delfino Plaza rondhollen, met het zomerse deuntje op de achtergrond terwijl je in palmbomen springt en bewoners onderspuit. Ook ik besef dat beide games niet de beste in de reeks zijn, maar toch zijn ze mij misschien wel het beste bijgebleven van alle Mario- of Zelda-games. Juist door het unieke imago en de zomerse sfeer in de games.

Marcel Vroegrijk:

De zomer is voor mij een tijd van vrijheid. Dat was het althans, tot ik artikelen voor Gamer.nl begon te schrijven. Het ging in de vakantie nooit om veel dingen doen, maar vooral om het idee dat ik daar wel de tijd en ruimte voor had. Dat er uiteindelijk niet bijzonder veel van terecht kwam, maakte niet uit.

Hetzelfde gevoel krijg ik wanneer ik eens per zomer Little Big Adventure 2 weer installeer. Het wordt met het jaar moeilijker om de game draaiende te krijgen, maar tot op heden is het nog altijd gelukt. Dat ik er nog altijd plezier uit weet te halen, komt doordat ik het tweede deel (het eerste ook niet trouwens) nooit helemaal heb uit weten te spelen. De spelwereld, Twinsun, herbergt nog vele geheimen en ieder jaar ontdek ik er weer een paar meer.

Veel verder dan het begingebied kom ik eigenlijk nooit, dan is de vakantie alweer voorbij. Ik loop wat rond, praat weer eens bij met de excentrieke figuren van Twinsun en probeer voor de zoveelste keer de paraplu van een oud vrouwtje terug te vinden. Toch loop ik altijd wel tegen iets aan wat me de vorige keer nog niet was opgevallen. Met wat opportunistisch spring- en klauterwerk kom ik bijvoorbeeld op het dak van een van de huisjes. Het lijkt misschien niet veel, het is genoeg om weer even dat kinderlijke, avontuurlijke gevoel terug te krijgen. Daarmee is het de ideale zomergame. Het is vertrouwd, maar ieder jaar is het weer alsof alles toch net even anders is. Voor een compleet nieuwe ervaring ga ik wel echt op vakantie.

Gerard van Nieuwenhuijzen

“Je slaven gaan er vandoor!”, schalt door de speakers. Paniek in de kerker. De goudvoorraad is er sneller dan verwacht doorheen gegaan en morrende draken, tovenaars en meesteressen pakken hun biezen en vertrekken. Mijn te ambitieus opgezette ondergrondse kerkerstelsel echoot. Buiten blèren kinderen dat de ijscokar de straat in trekt. Het kan mij niet veel schelen, ik moet en zal overleven! Met nog een handjevol (letterlijk) slechteriken zet ik de aanval in. Een paar werkertjes (E.T.-lookalikes) krijgen de opdracht om naar onverkende gebieden te graven. Ze breken door een muur en komen plots oog in oog te staan met een paar elven, dwergen en reuzen. Tijd om mijn positie als rotte appel in de wereld van Dungeon Keeper op te eisen. Alweer. Net als de vorige zomer en die daarvoor. Dat terwijl de gordijnen gesloten zijn, de temperatuur opgelopen is tot 35 graden en buiten de zon al het leven op aarde verschroeit. Welkom in de hel!

Zo stel ik me in ieder geval altijd een zomer voor als ik Dungeon Keeper speel. Als een echte duivel wroet ik me door de levels heen, waarbij elke keer weer een soort spanning komt kijken. De demonische minimalistische muziek vormt een vreemd contrast met een binnengeglipte zonnestraal, waardoor het effect alleen maar beter overkomt. JIJ bent een donkere heerser, maar je betekent aan het begin van een level nog niets! Je bent kwetsbaar. Het uitgraven van kamers moet slim en snel gebeuren, de goudvoorraad op peil houden is geen sinecure en bovendien begint daar het gedonder pas. Wezens die je jouw kerker binnenlokt hebben bijvoorbeeld zo hun eigen nukken. Tovenaars en vampieren raken altijd slaags, terwijl demonenjongen je geld verspillen door overdadig lang te trainen. Je gaat er al snel van zweten, al zou dat natuurlijk ook door die hittegolf en het gebrek aan airco kunnen komen. 

Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch interessante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke maandag: de zomergame, een game die een Gamer.nl-redactielid er elke zomer weer bijpakt.