Marcel – Amsterdam

Dat was althans de conclusie die ik (Marcel) zelf trok, als officieel jurylid maar zelfverklaard leek. De teams uit Amsterdam presteerden het zonder uitzondering om binnen twee dagen van thema tot functionerend prototype te komen. Lang niet alles werkte zoals het zou moeten, maar de beoogde spelconcepten spraken vrijwel altijd voor zich.

Met ‘heartbeats’ als thema, liepen de jamgames uiteen. De een gebruikte het vooral als aankleding voor een simpel behendigheidsspelletje, de ander maakte er de ziel van het spel van, zoals River Within. Winnaar B-Minus 50 omarmde de beperking van een vaststaand thema en verschafte zich zo juist meer vrijheid om zich op al het andere te richten. Ironisch genoeg leverde dat een game op met een hele duidelijke beperking: je hebt maar vijftig hartslagen om een zo hoog mogelijke score neer te zetten.

Zo bondig als het hier staat uitgelegd, zo simpel speelde het ook. Dit bleek uiteindelijk de bepalende factor voor het beoordelingsproces. Spellen die normaal een jaar tot hun volle potentie kunnen uitgroeien, werden nu binnen 48 uur klaargestoomd. Om vervolgens weer binnen vijf minuten door de jury beoordeeld te worden. Was het spelconcept dus niet helemaal helder, dan werd dat meteen afgestraft, of dat nu tijdens het ontwikkel- of beoordelingsproces gebeurde. Er moest een hele sloot aan assets geschrapt worden (Mon-kee Mania / Hand of Death) of complexe spelmechanieken vielen op het moment suprême in het water.

De beste inzendingen onderscheidden zich door eenvoudig en compleet te zijn. Het thema werd snel omgevormd tot iets speelbaars, waarna de focus op verfijning kwam te liggen. Belangrijke beslissingen bleven gemaakt worden, maar vooral om losse eindjes aan elkaar te knopen. Zo ontstond een gesloten geheel, bij voorkeur met een hartslag en zonder te veel vertakkingen.

Gillian de Nooijer – Breda

Naast Amsterdam, waren we als Gamer.nl ook aanwezig in Breda. Als oud GGJ-deelnemer en verslaggever van andere jams, heb ik (Gillian) iets meer inzicht in wat studenten en professionals technisch voor elkaar kunnen krijgen in één weekend. Toch blijven de gamejammers me verrassen met hun talloze interpretaties van hetzelfde thema. Ik had verwacht dat er een groot aantal Slender-achtige games zouden zijn, aangezien hartkloppingen gelijkstaan aan horror. Iets dat prima in 48 uur is te maken.

Uiteindelijk was er maar één team dat dezelfde gedachtelijn volgde (Anxiety Control), de rest ging volledig zijn eigen kant op. Zo was er een 2D-platformer waarin je je hartslag rustig moest houden (Red Rhythm), een partygame waarin spelers met ritme de richting bepaalden (Wob Wob), een tower defense-game tegen dichtslibbende aderen (Acidosis), een game over vriendschap waarin spelers handen moesten vasthouden (The Walk) en een spel over de spanning van een Mexican stand-off. Oké, die laatste was een beetje vergezocht van publiekslieveling Sherrifs & Sombreros.

Een paar gameplay-elementen bleven wel terugkeren. Als eerste ritmegames, waarin acties alleen correct zijn op de maat van een hartslag. Een logische stap als het thema een geluid is. Maar opvallend was ook dat veel teams voor een lichaam versus geest interpretatie gingen, waarin twee spelers elkaar óf tegenwerken of moeten samenwerken. Het spel dat uiteindelijk won, RU-PAM zat ook in deze categorie, maar was zo uitgewerkt dat het nergens anders op leek.

In RU-PAM spelen twee man, een sniper en zijn hart, met de rug naar elkaar toe. Het 'hart' heeft een Move-controller en ziet niets, de sniper heeft een Xbox-controller en ziet een scherm met doelwitten. Hij weet echter pas wie er dood moet, als de andere speler (die tegelijk een hartritme moet bijhouden) een trilsignaal krijgt en dit woordeloos doorgeeft. Voor ons in de jury maakte het niet uit dat dit spel commercieel lastig te realiseren is (benodigdheden: Xbox, PS Move en een Mac). De gameplay was zo onderscheidend van de rest, dat moest beloond worden. Bovendien had RU-PAM meerdere levels en moeilijkheidsgraden, terwijl het al lastig genoeg is om in 48 uur één werkend level te maken. Unanieme winnaar van de gamejam in Breda en tevens sterke kandidaat voor de verkiezing van beste GGJ '13 game van Nederland op 19 februari.

Lees hier wie er op welke Nederlandse locatie heeft gewonnen. Op 19 februari vindt in Pakhuis de Zwijger een gameveiling plaats die samenvalt met Control Gamelab, waar zakelijke geïnteresseerden kunnen bieden op de verschillende games.