De herlancering van All Points Bulletin | Gamer.nl

De herlancering van All Points Bulletin | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

All Points Bulletin had inkomsten moeten generen van ‘honderden miljoenen ponden’. Helaas bleek de formule achter APB minder succesvol dan gedacht, waardoor de eigenlijke ontwikkelaar van het spel, Realtime Worlds, failliet ging. De reden dat Gamersfirst op het idee kwam All Points Bulletin: Reloaded te maken is heel simpel. “We zagen er potentie in", zegt producent Jon-Enee Merriex. "Ondanks de heibel die was ontstaan bij de launch van zijn voorganger, geloven wij er in dat we met heroriëntatie een succes kunnen maken van deze rijk gevulde game.”

Door de ‘solide basis, uitgebreide mogelijkheden om je personage aan te pa en en de in-game-markt’, vindt Reloaded Productions dat de overname geen groot risico met zich meebrengt. “Hoewel het de schijn tegen heeft, natuurlijk. We hebben gekeken naar de tekortkomingen van ABP en die samen met getalenteerde medewerkers van Realtime Worlds proberen op te lo en.” Die tekortkomingen staan op de zogenoemde 'bucket list’: een verzameling van door de community aangehaalde verbeterpunten. “We hebben de game zo aangepast dat het nog steeds zijn oude charme heeft.” Toch lijkt het nog een enorme klus om een game van dit formaat over te moeten nemen. Schijn bedriegt. “We zijn niet vanaf het nulpunt begonnen", zegt Merriex. We hebben juist gekeken naar wat er lag, zodat we een groot deel van de tijdrovende ontwikkeling konden gebruiken voor verbeteringen.”

Aanpa ingen

De hamvraag is natuurlijk: wat zijn dan die verbeterpunten? “Ten eerste zijn we afgestapt van de traditionele RPG-vorm, waar spelers met het hoogste level de beste wapens hebben. De ideologie van het shooter-genre heeft die plek ingenomen: nieuwkomers worden gestimuleerd te blijven spelen, terwijl veteranen ook beloond worden.” In principe geldt nu: hoe beter je bent je bent, hoe meer je vrijspeelt. Ook is het meer een strijd tu en bekwame spelers in plaats van goede uitrustingen geworden. Spelers die nog niet zo bedreven zijn hoeven in elk geval niet bang te zijn constant overhoop geknald te worden. “We hebben de oude, langzame ‘beginner cars’ uit het spel gehaald en vervangen voor snellere modellen. Daardoor kunnen minder bekwame spelers van de pro’s wegrijden. Ook hebben we de auto’s realistische psychics gegeven. De wapens zijn dodelijker en beter uitgebalanceerd dan voorheen: het is niet meer mogelijk om constant je favoriete statistieken uit te breiden – je moet dus keuzes maken. Als laatste hebben we de game begrijpelijker gemaakt: achievements zijn duidelijker en de progre ie is meetbaarder.”

Een opvallende aanpa ing in de overzetting naar Reloaded is het feit dat de game nu gratis speelbaar is. “Free to play is waar Gamersfirst in gespecialiseerd is", aldus Merriex. "Het neemt de drempel weg voor nieuwsgierige gamers. Je hebt immers niets te verliezen wanneer je de game downloadt en gaat spelen.” Daarnaast dwingt het Reloaded Productions om de game gebalanceerd en innovatief te houden, want anders verliest het zijn spelers. “Als spelers Reloaded leuk vinden, kunnen ze gratis blijven spelen tot ze hem zat zijn. Worden ze hem niet zat en willen ze meer uit het spel halen, dan kunnen ze net zoveel investeren als ze zelf willen.”

Free to play

Het mooie aan het Free to play-systeem is dat er geen maandelijkse kosten aan verbonden zijn. Spelers zijn dus niet geboeid aan World of Warcraft-situaties waarin het haast zonde is om een dag niet te spelen. “Wanneer je wel besluit te betalen, dan heb je toegang tot speciale perks (zoals sneller ervaringspunten verzamelen of meer mi ies vrijspelen). We willen gamers graag een game-ervaring geven die bij hen past. Voor sommigen betekent dit dat ze ergens geld in investeren en voor anderen niet.” Geld is te spenderen in de in-game markt, waarin onder andere wapens gekocht kunnen worden. Elke week probeert de ontwikkelaar meer items toe te voegen, zoals design tools, auto’s en kleding.

Maar hoe goed de bedoelingen ook zijn, het ziet er naar uit dat APB:R zich twee keer moet bewijzen voordat spelers overstag gaan. Dat het originele spel na twee maanden al offline ging, is veel spelers niet in de koude kleren gaan zitten. “Dat is inderdaad iets waar we mee moeten omgaan. Maar we hebben al veel positieve feedback ontvangen uit de community. Zij zien de eerste APB als een soort open bèta in plaats van een gefaald project dat geleid heeft tot de Reloaded-versie.” En de cijfers liegen niet. Er zijn al meer dan 400.000 aanmeldingen sinds de ‘tweede’ open bèta. Dat is volgens Reloaded Productions de meerderheid van de oude spelers, dus de oude groep is nog grotendeels compleet. “En we verwachten dat het er met de tijd steeds meer worden.”

De final versie van All Points Bulletin: Reloaded staat op dit moment gepland voor het einde van dit jaar.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou