Hoewel Core Design pas echt doorbrak met de Tomb Raider reeks, timmerde het bedrijf daarvoor ook reeds flink aan de weg. Men heeft in de 15 jaar dat ze onderhand bestaan meer dan 40 games weten af te leveren voor Amiga, PC, Sega Saturn, Genesis, Playstation en Playstation 2. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat we in dit artikel lang niet alle games kunnen behandelen, doch we hopen een zo goed mogelijke selectie gemaakt te hebben.

Core Design werd in 1988 opgericht door Jeremy Heath-Smith en men ging van start met een groep van acht mensen en een budget van een kleine zestienduizend pond. Momenteel heeft men meer dan 90 mensen in dienst en je kan ervan uit gaan dat het budget ook een aantal malen vermenigvuldigd is.

Eind jaren tachtig bracht men reeds een aantal games op de markt welke aardig wisten te scoren. Zo was het Core Design dat Rick Dangerous en Rick Dangerous II ontwikkelde. Beide games waren 2D platformers met een ietwat op Indian Jones geinspireerd thema. Het eerste deel maakte gebruik van een EGA kleurenpallet, maar bij het tweede deel, dat nog in hetzelfde jaar verscheen, had men VGA graphics paraat. Veel van de games in de beginperiode verschenen op Amiga en PC.

In 1990 ging men bij Core Design vaan de slag met een spel geïnspireerd op de gestoorde humor van Monty Python met Monty Python: A Flying Circus. Dit was een verzameling van simpele arcadespelletjes die door de humor nog enige meerwaarde hadden. Een jaar later bracht men de isometrische actie-RPG Heimdall op de markt waarvan in 1994 nog een opvolger verscheen. Ook verkende men in 1991 het 3D actie genre met Corporation, maar de tijd was nog niet echt rijp voor dit genre.

Core Design ging in 1992 voor het eerst de oertijd in met Chuck Rock, een platformer voor de Amiga waar een jaar later ook nog een opvolger op verscheen. Vooral dinosauriërs moesten het in deze game ontgelden. Het spel vertoonde veel overeenkomsten met de Prehistorik games van Titus, welke zoals de titel doet vermoeden, ook hun inspiratie uit de oertijd haalden.

In 1992 nam men bij Core Design het point 'n click genre onder handen. Curse of Enchantia was een qua interface op Monkey Island geïnspireerde adventuregame welke helaas te kampen had met ingewikkelde en moeilijke puzzels, iets wat later nog vaker een probleem zou gaan zijn bij Core Design. Een ander, veel te moeilijke adventure game, kwam in 1994 op de markt in de vorm van Universe. Een adventuregame waarin het communisme en kapitalisme het tegen elkaar opnamen verscheen met The Big Red Adventure in 1995, wederom zeer ingewikkelde puzzels waar je zonder manual uren op vast kon zitten. Dit maal wel een resolutie van 640x480 met 256 kleuren, iets wat in die tijd begon op te komen en wat voor zeer mooie achtergronden wist te zorgen.

Ook ging men in 1995 met BC Racers opnieuw een aantal jaren terug in de tijd. In ware Flinstones stijl was het in deze racegame de bedoeling om met je oertijd vehikel als eerste over de finish te komen. Met Mario-Kart achtige 3D graphics, vrolijke karakters en een aardige portie humor wist BC Racers redelijk wat mensen te overtuigen.

In 1994 werd Core Design overgenomen door CentreGold, een samensmelting van CentreSoft en de uitgever US Gold. In 1996 voegde CentreGold zich bij de EIDOS group, een bundeling van meerdere andere kleine ontwikkelaars en uitgevers waaronder ook Domark en Access. Op de Sony Playstation, Sega Saturn en PC bracht men de games BLAM! Machinehead en Shellshock op de markt, een tweetal actiegames welke niet groots wisten te overtuigen maar wel voor enig simpel vertier wisten te zorgen.

Eind 1996 was het dan tijd voor het grote kassucces, de topper der toppers. Met de komst van de nieuwe generatie consoles waren betere, mooiere graphics mogelijk. Echte 3D graphics deden hun intrede en Core Design kwam met Tomb Raider, de grondlegger van de 3rd person actiegame en tevens de veroorzaker van het grote aantal vrouwelijke hoofdkarakters in games.