Halo werd door ontwikkelaar Bungie Studios oorspronkelijk aangekondigd voor de PC. Microsoft was op dat moment echter bezig met het ontwikkelen van een nieuwe spelconsole en zocht nog goede titels voor de lancering voor dit systeem en bood Bungie aan om Halo exclusief voor de Xbox te ontwikkelen. Er werd echter wel beloofd dat het spel, op een zeker ogenblik, nog wel op de PC zou komen. De populariteit van Halo was echter dermate groot dat Bungie een opvolger belangrijker achtte dan een PC port. Derhalve schakelde men Gearbox Software in om deze taak op zich te nemen. Wij bekeken de geschiedenis van beide bedrijven welke er samen ervoor gezorgd hebben dat we nu ook op de PC van Halo kunnen genieten.

Allereerst bekijken we de geschiedenis van Bungie Studios, de ontwikkelaar welke Halo bedacht en uitwerkte voor de Xbox. Hoewel ze niet rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de PC versie en er veel dingen opnieuw gecode zijn door Gearbox Studios, zijn er in de PC versie van Halo nog veel overblijfselen van het werk van Bungie. Reden te meer om de geschiedenis van deze bijzondere ontwikkelaar even langs te lopen.

Meesters op de Mac Bungie werd in mei 1991 opgericht door Alexander Seropian en koos er aanvankelijk voor om spellen te ontwikkelen en uit te geven voor de Macintosh. Het eerste spel wat Minotaur: The Labyrinths of Crete, een 2D top-down spel waarin zeven spelers met elkaar dungeons vol monsters uit konden kammen. Het was het eerste multiplayer-only spel voor de Mac en kon enkel gespeeld worden via een modem of een AppleTalk netwerk. Het spel werd geen grote hit maar kreeg nochtans een groep die-hard fans achter zich. Pathways Into Darkness op de Mac Met hun volgende game, Pathways Into Darkness, wist Bungie wederom een mijlpaal op het gebied van Mac-gaming neer te zetten. Het was het eerste spel op de Mac met real-time texture mapping en wist vloeiende 3D graphics in een, zeker voor die tijd, hoge resolutie op het scherm te toveren. Pathways werd een groot succes onder de Mac-gamers en bracht zoveel geld in het laatje dat Bungie haar eigen kantoorpand kon betrekken. De grote doorbraak van Bungie kwam echter met Marathon, een Mac-game waar veel PC gamers jaloers op konden worden. Het spel was een mijlplaal op het gebied van Mac-gaming en kwam met mooie, hoge-resolutie graphics, een grote vrijheid voor de speler en aardig wat multiplayer mogelijkheden. Een opvolger kon dan ook niet uitblijven en al snel verscheen ook Marathon 2: Durandal op de markt, een spel dat nog sneller was dan zijn voorganger en nog mooiere, 16 bit graphics, op het scherm toverde. Marathon 2 werd later ook nog naar de PC geport maar wist daar niet het succes te behalen van de Mac versie. Marathon 2, vroeger een grafisch meesterwerkje In 1996 bracht Bungie haar eerste door een third-party ontwikkelde game op de markt, namelijk het door Crack Dot Com ontwikkelde spel Abuse. Abuse was een side-scrolling platformer waarbij je je karakter met het toetsenbord voortbewoog terwijl je met de muis al het gespuis om je heen aan flarden schoot. Het spel verscheen zowel op Mac als PC.