WarioWare: Move It! heeft zeker bestaansrecht op de Switch

WarioWare: Move It! heeft zeker bestaansrecht op de Switch

Op Relaxië heerst vooral chaos

De WarioWare-reeks gaat met Move It! – alweer het elfde deel binnen de franchise – vrolijk door met de inmiddels bekende formule in de vorm van microgames: een opeenvolging van korte spelletjes die soms nog geen vijf seconden duren. Dit doet de game op een andere manier dan zijn Switch-voorganger uit 2021: je speelt niet met knoppen, maar met de bewegingsbesturing van de Joy-Cons.

In 2021 bracht Nintendo al WarioWare: Get It Together! op de Switch uit. In die game maak je vooral gebruik van de knoppen op je controller voor het besturen van de soms absurde ‘microgames’. In het aankomende Move It! heeft Nintendo besloten om het over een andere boeg te gooien - er wordt namelijk vooral gebruikgemaakt van bewegingsbesturing. Elke microgame wordt bestuurd middels één van de verschillende basisposes in het spel, waarna de beweging die volgt per microgame kan variëren.

Een voorbeeld van zo'n basishouding is ‘Sumo’. Daarbij hou je in beide handen een Joy-Con vast, terwijl je in de karakteristieke houding van een sumoworstelaar staat. In elk spel dat gebruikmaakt van deze positie kan de daaropvolgende hand-lichaamsbeweging – en dus de Joy-Con-bewegingsbesturing –verschillen. Door de duidelijke intenties van de microgames snap je gelukkig vaak al snel wat de ontwikkelaars van de speler verlangen. Die verschillende basisposities maken het chaotische karakter van het spel dus iets beter behapbaar. 

Zo heb je ook de basishouding ‘Treintje’, waarin je met je bovenarmen langs je lichaam staat en met je onderarmen recht vooruit. Natuurlijk is er een microgame waarin je een treinbeweging nadoet, maar in een andere game moet je je armen één voor één omhoog en omlaag bewegen om een handbel te klingelen. Je moet dus per microgame nog altijd goed opletten wat de bedoeling is en daardoor blijft de handeling van elke microgame verrassen.

WarioWare: Move It! heeft zeker bestaansrecht op de Switch -70399984

Wij willen ook wel naar Relaxië

Wario gaat in Move It! op een welverdiende vakantie naar Relaxië. In de typische 2D-animatiestijl zie je hem een knoflookburger morsen, wat helaas leidt tot totale chaos op het eiland. De oude inwoners van het eiland maakten vroeger gelukkig gebruik van speciale stenen, die de vorm hebben van een Joy-Con. De verschillende rituelen die zij met deze stenen uitvoerden zijn het fundament voor de basisposes in het spel. Hiermee lijkt de game veel op het Wii-spel WareWare: Smooth Moves, waarin de Wii-controller centraal stond. Mocht je wat negatief terugkijken op je ervaringen met die controller, geen zorgen: de Joy-Cons voelen een stuk accurater aan.

Een leuk detail is overigens dat het spel volledig in het Nederlands te spelen is. Niet alleen de uitleg is in het Nederlands, maar ook de voice-overs en de stem van Wario zijn Nederlandstalig. We zullen niet verklappen wie Wario inspreekt, maar we weten zeker dat het gros van de spelers de acteur in kwestie direct herkent.

WarioWare: Move It! heeft zeker bestaansrecht op de Switch -63568372

Er is een Feestje

De nieuwe multiplayermodus ‘Feestje’ is een soort microversie van Mario Party. Op een klein speelbord kun je met maximaal vier spelers deelnemen aan verschillende microgames. Elke microgame bestaat uit drie rondes, en na het spelen van zo’n microgame mag je met een dobbelsteen werpen. Kom je op een nieuw vakje terecht, dan verandert het scenario.

Zo moet je bijvoorbeeld van positie wisselen met iemand anders op het speelbord, of gaat de helft van je punten naar een van je medespelers. Het speelbord heeft achttien vakjes, dus een potje tegen je vrienden vliegt voorbij. Soms voelt een consequentie van een dobbel gooien wel erg aan als een straf, maar vergeet niet dat Nintendo ook games als Mario Kart en Mario Party op zijn portfolio heeft staan, twee franchises die bekendstaan om hun willekeur. Juist door het chaotische karakter van dit spel voelt die willekeur hier op zijn plaats.

WarioWare: Move It! heeft zeker bestaansrecht op de Switch -70399987

Gameplayvariatie

Wat Move It! zo leuk maakt, is dat Nintendo veel verschillende gameplaystijlen baseert op een select aantal basisposities. Daardoor snap je snel wat de game van je verlangt, maar blijft de gameplay toch verfrissend aanvoelen. Met de positie ‘Sumo’ gooi je bijvoorbeeld niet alleen je benen in de lucht als een worstelaar, maar sta je ook figuren te tekenen met je achterste, of vang je springende vissen uit de lucht door je benen naar elkaar toe te bewegen. De Joy-Con reageert hier meestal adequaat op, al weigert hij soms helemaal mee te doen met je bewegingen.

Vaak werkt het allemaal nog wat beter wanneer je de microgame in de volgende ronde nogmaals speelt, of oefent in de Museum-mode. Het is toch jammer als je een microgame goed uitvoert en hij je bewegingen niet registreert, maar gelukkig gebeurt dit niet vaak.

Nintendo lijkt met een prima nieuw deel in de WarioWare-reeks op de proppen te komen. De verschillende gamemodi kun je zowel in je eentje als met minimaal één vriend spelen, en de bewegingsbesturing lijkt over het algemeen goed te werken. Door het duidelijke gameplayverschil met Switch-voorganger WarioWare: Get It Together! lijkt de game in ieder geval zijn bestaansrecht te hebben verdiend.

WarioWare: Move It komt op 3 november uit op Nintendo Switch.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou