Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog

Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog

40,000 vijanden op je scherm

Warhammer 40,000: Space Marine wordt gezien als een van de beste Warhammer-games. Twee geplande vervolgen zagen echter nooit het licht, omdat uitgever THQ een jaar na de release failliet ging. Nu, twaalf jaar later, komt er dan toch een vervolg. Space Marine 2 heeft weliswaar een andere uitgever én ontwikkelaar, maar is wel degelijk een direct vervolg op de culthit uit 2011. Wij gingen vast een uur lang met Space Marine 2 aan de slag.

De modderige loopgraven kriskras door de jungle zijn een stille getuige dat op deze locatie al langer een smerig gevecht wordt gevoerd. Warhammer 40,000: Space Marine 2 speelt zich af tijdens het Era Indomitus, als de Imperium of Man verwikkeld is in een slopende oorlog met de Tyranids.

Als luitenant Titus, nu een Primaris Space Marine, worden we naar de frontlinie gestuurd om een groep afgepeigerde mariniers af te lossen. In de verte zien we al een zwem insectachtige monsters. 'Cool', mompelen we een beetje onverschillig. Tot deze Tyranids zich omdraaien en op ons richten.

Schieten tot je ‘klik’ hoort

In veel games zijn zulke enorme zwermen vijanden in de achtergrond slechts decor. Alsof ze van bordkarton zijn reageren ze niet op de speler en kun je er ook niet op schieten. In Space Marine 2 is zo’n enorme zwerm van wel honderden vijanden wél echt. Dat is niet alleen imposant om te zien, het dwingt ook tot een ietwat atypische speelstijl.

Instinctief openen we gelijk het vuur op de naderende horde. Er zijn genoeg vijanden, dus elke kogel is wel raak. Links en rechts vallen de Tyranids bij bosjes, maar we hebben simpelweg niet genoeg kogels en wapens om te voorkomen dat we uiteindelijk worden overrompeld. Op dat moment verandert de focus van Space Marine 2.

Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog-68648723

Gooi de beuk erin

In plaats van door te gaan met schieten, beginnen we om ons heen te slaan met een Chainsword. Dat wapen is precies wat je verwacht bij die naam: een kettingzaag in zwaardvorm. De grootste vijanden slachten we met brute finishing moves, of verslaan we door op het juiste moment te counteren. De rest meppen we aan de kant of schieten we, zodra er een beetje ruimte ontstaat, alsnog aan puin. Na een bijzonder intens gevecht kunnen we eindelijk verder, om niet veel later opnieuw geconfronteerd te worden met hordes Tyranids.

Net als de eerste Space Marine wordt ook dit deel al snel vergeleken met Gears of War. Grote mannen in lompe pantsers, gewapend met kettingzagen? Check. Hoewel je kunt stellen dat Gears of War die elementen juist heeft afgekeken van het veel oudere Warhammer 40,000, speelt Space Marine vooral ook heel anders dan Gears. Dat is mede te danken aan die enorme hoeveelheid vijanden op het scherm.

Achter muurtjes schuilen en vanuit de dekking de vijand onder vuur nemen á la Gears is hier geen oplossing. Zo’n zwerm vijanden vraagt juist om een hele offensieve speelstijl. De aanval is de beste verdediging. Daarom werd de Meltagun al snel ons favoriete wapen. Met dit wapen vuur je een schokgolf van energie af, waarmee je in één klap een dozijn vijanden smelt. In plaats van je in te laten sluiten, creëer je zo bewegingsruimte voor jezelf en baan je je een pad door de horde. Space Marine 2 doet in dat opzicht meer denken aan Doom, waarin een agressieve, offensieve speelstijl ook wordt aangemoedigd.

Warhammer 40,000 Space Marine 2 legt de lat hoog-68648684

Hondstrouwe basis

Warhammer 40,000: Space Marine 2 lijkt zo een heel interessant schietspel te worden. Eentje die er enerzijds verbluffend uitziet en op technologisch vlak het genre naar een nieuw niveau stuwt, maar anderzijds juist aanvoelt als een behoorlijk traditionele shooter. Bovendien belooft Space Marine 2 met alle wapens, vijanden en achtergrondinformatie hondstrouw te zijn aan het bronmateriaal.

De vraag is nog hoe ontwikkelaar Saber zulke immense slachtpartijen een aantal uur lang fris en interessant gaat houden. Zelfs aan het einde van onze uur durende speelsessie zijn we al een tikkeltje murw van wéér een beeldvullende horde Tyranids. Het Warhammer-universum heeft natuurlijk genoeg bestaande vijanden en lore om uit te putten, dus er zijn zat mogelijkheden om te variëren. Ook zijn we benieuwd hoe de coöperatieve modus voor drie spelers zal zijn: chaotischer, of juist tactischer? De modern-klassieke basis is voor nu genoeg om onze interesse te wekken. Aan Saber Interactive nu de taak om op die sterke fundering een complete game neer te zetten.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 verschijnt in de Winter van 2023/24 op PS5, Xbox Series X|S en pc.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Vond het origineel erg vermakelijk en ook veel zin in dit vervolg. Leuk geschreven preview!

[Reactie gewijzigd door obi-twan kenobi op 13 september 2023 - 10:27]

1
test

"verschijnt in de Winter van 2023/24" - zijn dat de release datums in het 40k universum zelf? 😅

0

Aanbevolen voor jou