Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo

Ook al lijkt dat funest voor co-op

Sonic Superstars brengt de reeks terug naar de kern: supersnelle platformactie. Dat is goed nieuws voor de fans, maar het komt de co-op-ervaring ogenschijnlijk niet ten goede.

Sonic Frontiers bracht de Sonic-franchise voor het eerst naar een open wereld. Ondanks dat Sega na de release van die game claimde dat Frontiers de blauwdruk zou vormen voor de toekomst van de blauwe egel, brengt het in oktober Sonic Superstars uit. Deze 2D-platformer doet juist weer waar Sonic vroeger bekend om stond en gooit alle 3D-innovatie overboord.

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo-67604083

Met een bloedgang

Sonic gaat in deze game namelijk weer ouderwets keihard van links naar rechts. Tijdens de speelsessie op Gamescom konden we kiezen uit een hoop levels, maar door de beperkte tijd hebben we er maar twee kunnen doorlopen. De aanwezige levels zijn volledig nieuw. Superstars is immers geen remake. Toch voelden ze erg herkenbaar aan. Het zijn Sonic-levels zoals je ze kent van de klassieke games.

De Chaos Emeralds hebben wel een nieuwe functie. Die brengen ditmaal verschillende speciale vaardigheden met zich mee. Zo is er een Emerald waarmee je van vorm kunt veranderen en eentje waarmee je tegen watervallen op kunt zwemmen. De vaardigheden zijn overigens volledig optioneel, dus mocht je voor een echt authentieke Sonic-ervaring zonder vernieuwing willen gaan, kan dat probleemloos.

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo-67604081

Te snelle co-op?

De belangrijkste toevoeging van deze game is co-op. Je kunt namelijk met vier spelers tegelijk spelen. Iedereen kiest dan een van de vier speelbare personages: Sonic, Tails, Knuckles en Amy. Laatstgenoemde heeft een gigantische hamer waarmee ze vijanden kan meppen, Tails kan vliegen met zijn twee staarten en Knuckles is iets vaardiger op het gebied van klimmen.

Helaas konden we de co-op-stand niet testen, maar we konden wel even meekijken bij twee andere journalisten die wel samen speelden. Sonic voelt totaal niet geschikt voor een co-op-modus en dat vermoeden werd een beetje bevestigd tijdens het kijken naar het tweetal. Ze raakten elkaar telkens uit het oog. Niet zo gek ook als je supersnel kunt rennen. Als je elkaar kwijtraakt, wordt de achterblijvende speler automatisch weer het scherm in geteleporteerd.

Het oogde in ieder geval frustrerend, maar echt goed beoordelen kunnen we het vooralsnog niet. Daarvoor moeten we toch echt zelf uitproberen. Dat de twee co-op-spelers een van de levels niet mochten selecteren van de pr-medewerkers van Sega was in ieder geval veelzeggend. Dat level speelt zich af in de jungle en bevat gedeeltes die zich volledig in het donker afspelen. Hoogstwaarschijnlijk zou dat level de problemen van de co-op-stand nog meer blootleggen, maar dat is slechts een vermoeden.

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo-67604082

Als vanouds

Voor nu raden we dus aan om de game vooral lekker alleen te spelen. Dan krijg je een ouderwets rappe Sonic-ervaring voorgeschoteld, met levels vol geheimen en leuke eindbazen. Ook de grafische stijl springt daarbij in het oog. De werelden zien er schitterend uit en de personages ogen weer zoals vanouds. De game speelt verder ook bijzonder vloeiend en als je de levels goed uit je hoofd kent, kun je daar ongetwijfeld een hoop bevrediging uit halen.

De volledige game bevat overigens ook een battle modus waarin je het tegen je vrienden kunt opnemen. Helaas mochten we daar nog niet mee aan de slag tijdens de previewsessie.

Sonic Superstars sjeest in ouderwets hoog tempo-67604080

Buiten de co-op en de Emeralds doet Sonic Superstars weinig om de reeks echt verder te brengen. Dat is niet per se erg, want de echte fans krijgen weer een klassieke Sonic-game die ongetwijfeld doet denken aan de hoogtijdagen van de blauwe egel. Maar als de tweedimensionale Sonic-gameplay nooit je ding was, dan gaat Superstars daar niets aan veranderen.

Sonic Superstars komt op 17 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Sonic Superstars

Sonic Superstars kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Enkele jaren geleden had ik Sonic Mania een keer gekocht, omdat ik wel weer eens zin had in Sonic, maar het viel me toen op dat Sonic eigenlijk he-le-maal niet zo lekker speelde dan dat ik in mijn hoofd had van vroeger. Vroeger was ik echt helemaal fan van Sonic ten tijde van de 16-bit Megadrive, maar Mania voelde een beetje als een teleurstelling. Laatst had ik weer eens zin om Sonic te spelen en besloot ik Sonic Rush eens in de Nintendo DS te stoppen, maar daar ervoer ik eigenlijk hetzelfde. Je hebt niet echt het gevoel dat je volledige controle hebt en dat stoorde me wel. Dus ik denk dat ik deze laat schieten, ook al heb ik bij het zien van Sonic games altijd wel weer een soort drang om ze te spelen.

0
test

Ik heb echt exact hetzelfde gevoel. Ik voel altijd de hype als ik de karakters zie en de muziek hoor, maar het daadwerkelijke spel geniet ik niet zo veel van.

0

Dat had ik ook toen ik weer Super Mario Bros speelde op de NES, dat was zo stroperig waardoor ik weer enorm moest wennen.

0
test

@broer van. Dat klopt en vind ik ook. Maar Mario is altijd onderhevig geweest aan verbeteren, soepeler maken. Betere besturing, meer controle. Etc Sonic is nog altijd diezelfde logge besturing. zet sonic maar eens stil en spring maar eens recht omhoog en probeer in de lucht eens even een stukje naar recht en daarna naar links te sturen. Die is ook stroperig. Beetje als Mario in die eerste game. Maar sonic komt amper op gang als hij stilstaat. Mario zet wel meteen de juiste snelheid. sonic lijkt trage stroop behalve als hij toch snelheid heeft. pas op die snelheid bestuurd hij soepel maar eigenlijk ook puur omdat het nog altijd te maken heeft met snelheid van beweging. Sonic kan enkel die kant in springen die hij op snelheid heeft. Mario is veel wendbaarder. Maar Sonic is nu nog altijd zo en Mario heeft zich met Mario 3 en zeker Mario world wel sterk verbeterd kwa exacte besturing. Maar Super Mario Bros 1 was /is inderdaad ook log.

[Reactie gewijzigd door watashi wa maurice desu. op 30 augustus 2023 - 12:48]

0

Aanbevolen voor jou