Red Dead Redemption is vanaf deze week eindelijk weer speelbaar op moderne PlayStation-consoles. Rockstar brengt een vrijwel rechtstreekse overzetting uit voor PlayStation 4, die dankzij backward compatibility ook speelbaar is op PS5.
De game komt ook naar Nintendo Switch. Daar moeten PlayStation- en Switch-bezitters wel relatief veel voor betalen: 49,99 euro. Xbox-bezitters kunnen voor veel minder geld gewoon de Xbox 360-versie van de westernklassieker spelen, aangezien die backward compatible is. Wij legden de PlayStation- en Xbox-versies naast elkaar om te kijken of er naast de prijs nog meer verschillen te ontdekken zijn.
Voor deze test hebben we de PlayStation 4-versie van Red Dead Redemption gespeeld op een PlayStation 5. Rockstar heeft geen officiële mededelingen gedaan over de resolutie, maar deze versie lijkt op een 4K-resolutie te lopen. De nieuwe editie is in ieder geval significant scherper dan het origineel, dat op 720p liep. Het betreft verder wel precies de originele game. Er zijn dus geen assets opgepoetst of nieuwere belichtingstechnieken toegevoegd. De nieuwe editie ondersteunt geen HDR en ook de framerate is hetzelfde als dertien jaar geleden, namelijk 30fps.
De Xbox 360-versie speelden we op een Xbox Series X. Die versie is uiteraard ook niet opgepoetst, maar wordt wel automatisch opgeschaald naar eveneens een 4K-resolutie. De game heeft geen Auto HDR of FPS-boost en draait dus ook op 30fps.
Vergeelde foto of gritty western?
Op papier zouden beide versies dus erg gewaagd aan elkaar moeten zijn. Toch is er vanaf het moment dat John Marston van de radarboot in Blackwater stapt, een belangrijk verschil zichtbaar. De PlayStation-versie lijkt misschien iets scherper, maar vooral de kleuren in de nieuwe versie zijn anders. Fletser, zelfs. Noem het realistischer, noem het gritty, maar het verschil is er hoe dan ook. Ondergetekende is in de regel sowieso geen voorstander van toornen aan het bronmateriaal, maar in dit geval maakt het de game ook minder sfeervol. In de Xbox 360-versie komt het warmere kleurenpalet meer overeen met een vergeelde foto; juist de stijl die we van Red Dead Redemption verwachten.
LET OP: klik op de foto voor de volledige resolutie
Niet elke scène is één op één in beide versies te creëren; Red Dead Redemption is immers een openwereldgame, dus weersomstandigheden en zonlicht verschillen op ieder moment. Toch valt in de onderstaande nachthemel gelijk het verschil in kleurenverzadiging op. De lucht in de Xbox-versie is haast inktblauw, waardoor het contrast met de fonkelende sterren en schitterende maan veel groter is dan in de heruitgave op PlayStation. Ook in de saloon van Armadillo is het kleurenpallet van de Xbox-versie warmer, al zijn beide versies hier erg gevoelig voor black crush.
In de buitenlucht valt het kleurverschil vaak minder op. Als je in de volle zon over de dorre vlaktes rondom Armadillo kijkt, moet je goed kijken om de verschillen te zien. De kijkafstand is bijvoorbeeld identiek. Richting de Mexicaanse grens zijn de rotspartijen kleurrijker, wat beter tot zijn recht komt op de Xbox. Ook in het moerassige Thieves’ End zijn de verschillen opvallender.
In de tussenfilmpjes is het schaduwspel op de gezichten van personages vaak beter zichtbaar. Ook daar is het contrastverschil dus over het algemeen goed waarneembaar. Toegegeven, de belichting is bij de onderstaande scène niet identiek, want de zon schijnt toevallig een stuk feller op de Xbox. Maar zelfs als we daar voorbij kijken, moge het duidelijk zijn dat de Xbox-versie meer warmte uitstraalt.
Pop-in
Is de oude Xbox-versie dan de afgetekende winnaar? Zo ver durven we niet te gaan. Wat je namelijk niet ziet op de screenshots, is dat de oorspronkelijke versie van Red Dead Redemption te maken heeft met best wel wat pop-in. Objecten als rotsen en cactussen krijgen vaak nét iets te laat hun details. Vooral omgevingen met veel bomen, zoals de route naar Thieves’ Landing, geven daardoor een onrustig beeld. De nieuwe PlayStation-versie is zeker niet vrij van pop-in, maar het is daar wel minder prominent aanwezig. Dat zorgt voor een schoner, rustiger beeld.
Lange leve backward compatibility
Algemeen kunnen we stellen dat Red Dead Redemption de tand des tijds best goed heeft doorstaan. De vorig jaar uitgebrachte Grand Theft Auto Trilogy, waarin van origine PlayStation 2-games zitten, was niet alleen een intens slechte remake, het leunde ook veel meer op nostalgische gevoelens. Red Dead Redemption is qua schaal, acteerwerk en besturing aanmerkelijk minder gedateerd en is anno 2023 nog steeds een bijzondere game die de moeite is om te spelen.
Of dat je vijftig euro waard is, blijft natuurlijk persoonlijk, maar het prijsverschil met de backward compatible Xbox 360-versie is in ieder geval niet te rechtvaardigen. Deze versie draait bijna net zo goed, oogt authentieker én bevat ook nog eens de multiplayermodus van de game. Rockstar zal de komende tijd vast veel adverteren voor deze nieuwe uitgave van Red Dead, maar maakt eigenlijk vooral reclame voor Xbox’ backward compatibility.
Red Dead Redemption is vanaf 18 augustus verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.
Hoe vond je dit artikel?
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord
Reacties
17 augustus 2023 - 09:39
De PS versie lijkt door het kleurverschil iets klinischer, maar ik beoordeel het dan vooral op bovenstaande afbeeldingen. Als je een Switch hebt kan ik me voorstellen dat je deze remake wilt hebben, maar de PS-versie is natuulijk geen €50 waard.
MooiMan 17 augustus 2023 - 10:04
Remake?
17 augustus 2023 - 13:34
Luie port bedoel ik
AgeQned 17 augustus 2023 - 10:09
Nintendo Switch versie schijnt goed te wezen. Ziet er goed uit en draait ook goed. Ben benieuwd ga de game zo opstarten.
Baroness 18 augustus 2023 - 17:25
En AGEQNED, is het genieten met dit spel op je Switch? ik vermoed van wel 😊.
Aanbevolen voor jou
Altijd als eerste op de hoogte?
Join ons op Discord