In de toekomst domineert een nieuwe sport, waarbij teams in mechs elkaar in arena’s te lijf gaan. Jij bent een nieuwe speler die een team moet vormen. Met je team verdien je in matches credits waarmee je nieuwe spelers kunt inhuren en betere mechs kan kopen. Dat is in essentie Rigs Mechanized Combat League, een lanceertitel voor de Playstation VR.
Je speelt het spel vanuit de eerste persoon, in de cockpit van je mech. Je bent volledig omgeven door je lopende tank en je bent vrij om rond te kijken. Dit is op zich al een indrukwekkende eerste kennismaking met virtual reality, vooral voor degenen die ten onrechte nog steeds denken dat vr een soort 3D-tv is. Je zit namelijk niet naar een beeldscherm te kijken. Overal waar je kijkt is de game, waardoor je al snel vergeet dat je in de huiskamer op de bank zit. Alles is dan ook zo groot als je zou verwachten: de mechs zijn enorm, de arena’s zijn wijds met veel obstakels en hellingen, en als je (na uitschakeling) tijdelijk ver boven het speelveld zweeft zie je in de verte gigantische gebouwen en een uitgestrekt landschap.
Comfort
Ontwikkelaar Guerrilla Games heeft een aantal zeer goede besli ingen genomen om het comfort van de game te vergroten. Rigs is namelijk een snelle first-persona actiegame en dat is een genre waar je al snel heel mi elijk van kunt worden. Om dit te beperken zijn er een aantal besturingsmethodes. Je kunt kiezen uit het bepalen van je looprichting door je hoofd te draaien, of door puur met de sticks te spelen. Het spel verkleint sowieso altijd je blikveld een beetje als je draaibewegingen maakt. Deze techniek, ‘tunneling’ genaamd, zorgt ervoor dat je minder snel bewegingsziek wordt. Ervaring leert namelijk dat hoe minder je vanuit je ooghoeken ziet, hoe minder mi elijk je wordt. Deze tunneling is steeds maar tijdelijk zodat je het grootste deel van de tijd een ruim blikveld hebt. Zo zijn er meer opties die je aan of uit kunt zetten om je ervaring zo prettig mogelijk te maken.
Maar zelfs met al deze opties is het verstandig om in het begin niet te lang te spelen. Rigs is een zeer intense vr-game en als je nog niet aan het medium gewend bent, kun je er knap ziek van worden. Onze ervaring is dat het zéér aan te bevelen is om veel pauzes te nemen en vooral om niet door te spelen als je je naar voelt. Je kunt namelijk niet door simulatieziekte ‘heen breken’. Als je je naar voelt en je speelt toch door, kun je letterlijk dagen lang van de kaart zijn.
Elk voordeel heb z’n nadeel
Met deze waarschuwing in het achterhoofd is het tijd om dieper in te gaan op het spel zelf. Rigs is zoals gezegd een futuristische sportgame. Je speelt in teams van drie spelers (in de offline modus zijn er dus twee computergestuurd) in grote wandelende robots. Elke robotsoort heeft voor- en nadelen. Behalve dat er vier mech-kla en zijn, zijn er ook nog verschillende ‘merken’ die bepaalde bewapening en bonusvaardigheden hebben. Er is veel variatie en het is echt heel plezierig om de mogelijkheden van een net aangeschafte mech uit te proberen. De balans lijkt op het moment van schrijven goed in orde, maar we hebben nog geen multiplayer-matches kunnen spelen omdat de servers nog niet live waren.
Het besturen van een mech is overigens meer dan alleen maar lopen, springen en schieten. Je moet namelijk ook regelmatig swichen tu en drie modi: snelheid, reparatie en vuurkracht. Druk je op vierkantje, dan loopt je mech sneller maar schiet je minder sterke ammunitie. Druk je op cirkel, dan loop je langzamer maar zijn je wapens sterker. Driehoekje, tenslotte, vermindert je snelheid en wapens maar repareert langzaam je mech. Het is tijdens de matches van tactisch belang om op het juiste moment de juiste modus te gebruiken.
Er zijn drie soorten matches in Rigs. Uiteraard is er standaard deathmatch, waarbij het zaak is zoveel mogelijk tegenstanders uit te schakelen. Elke keer als je een tegenstander uitschakelt krijg je ook een beetje bonusenergie, en als de meter vol is ga je in overdrive. Overdrive betekent dat je wapens en snelheid verhoogd worden. Je kunt ook pick-ups vinden in elke arena waarmee je je overdrive meter een beetje opvult.
Behalve deathmatch zijn er twee varianten op American Football. De eerste speel je letterlijk met een football, die je met je team door de doelpoort van de tegenstander moet wandelen. Je kunt de bal overspelen en stelen van de tegenstander. De tweede variant speel je zonder bal. In plaats daarvan kan elke speler die in overdrive-modus is door een doelring springen en daarmee een punt scoren. Dat betekent dus dat je alleen kan scoren als je eerst een aantal tegenstander hebt uitgeschakeld en/of voldoende pickups hebt verzameld.
De drie spelmodi, gecombineerd met de verschillende arena’s, zijn voldoende gevarieerd om je een tijdje zoet te houden. Het is wel degelijk te hopen dat Guerrilla in de toekomst nieuwe modi en arena’s toevoegt. Ondanks dat is er, dankzij de vele opties tot personaliseren, de diverse typen robots en de vele tactische keuzes, zeker genoeg vlees aan het bot. Rigs voelt in alles als een volledige, grote console titel.
Groot
Dat gevoel van een echte grote game wordt onderstreept door goed sound design, met sterke muziek en commentatoren die echt informatief zijn zonder dat ze je snel de keel uit hangen. Het is ook erg leuk dat je na elke match ‘uitrust’ in de privé-jet van je team, waar je een overzicht krijgt van je prestaties en wie er MVP was. Terwijl die informatie op je vliegtuigtafel wordt geprojecteerd kun je vrij rondkijken, eventueel gewoon uit het raampje. Het is weer typisch zo’n vr-moment waarbij je helemaal wordt ondergedompeld in de fictieve wereld.
Rigs doet ontzettend veel goed en weet in één klap het bestaan van de PlayStation VR te rechtvaardigen. Dit is het soort spel dat, hoewel mogelijk op een plat beeldscherm, pas echt tot leven komt als je via vr in de game stapt. Rigs weet actie, comfort en spelplezier op een indrukwekkende manier te combineren tot een ervaring waar je echt wel een paar weken plezier mee hebt. Rigs is een onweerstaanbare combinatie van vuurkracht, mechs en sport, en toont het bestaansrecht van console vr.
Rigs is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 voor 59,99 euro en is alleen speelbaar met PlayStation VR.