Vandaag is Indigo te bezoeken in Tivoli Utrecht, de gratis expositie van een grote selectie (aankomende) indietitels. Wij hebben enkele games onder de loep genomen en afgelopen week konden jullie stemmen op de laatste titel in deze reeks. In een nek-aan-nekrace won Team Cybernetic Walrus met de racegame Antigraviator, dus wij zochten de Vlaamse ontwikkelaar op.
De winst van Antigraviator was onverwacht, maar ontwikkelaar Mike Coeck gaf zijn game een goede kans: “Een beetje wel ja, maar we konden natuurlijk rekenen op de steun van onze vele medestudenten die ons project enorm steunen. Zij hebben zeker geholpen bij het stemmen.” Volgens Coeck was het een sterk deelnemersveld en is het team zelf ook fan van concurrenten Pine en Flotsam: “Flotsam wordt ontwikkeld door alumni van onze school. Stiekem vinden we het alvast leuk hen te verslaan!”
Het zit de makers sowieso lekker mee de afgelopen tijd. Coeck: “We hebben vorige maand het geluk gehad het spel te mogen tonen op Gamescom. Dit was weliswaar op de stand van onze school. Het spel is ondertu en ook geselecteerd voor de showcase van Indie Games Play in Montreuil in Frankrijk. Gelijklopend met Indigo zal ons spel ook te zien zijn in een aflevering van Boeva And The Games, een kinderprogramma op de Vlaamse omroep Ketnet.” Daarin zullen ze onder meer vertellen over hun opleiding, Digital Arts and Entertainment (DAE) in Kortrijk, waar de vier teamleden achter Antigraviator studeren.
Nooit te oud om te leren
Cybernetic Walrus bestaat uit vier teamleden, twee ontwikkelaars en twee artiesten, en is een vrij internationaal gezelschap. Coeck stelt ze even kort voor: “Dovydas Budrys is een internationale student uit Litouwen. Al sinds 2007 maakt hij mods voor zijn favoriete spelletjes. Modelleren is zijn sterkste kant en hij houdt van het feit dan je een volledig model kunt maken dat start van een enkele polygoon, om het model daarna in een spel te zien en er interactief mee om te gaan.”
“Robert Lindner is een tweetalige Engels-Duits student game dev. Hij houdt van het ontwikkelen van games, omdat hij het leuk vindt om uit te vinden hoe dingen werken en deze dan te visualiseren via de computer. Op die manier behoudt hij toch de vrijheid om alles te maken wat in zijn verbeelding voorkomt. Artist Johan Goo ens komt uit Stabroek. Hij heeft de richting ontdekt toen hij in het vierde jaar middelbaar zat en was enorm overtuigd om dit te gaan doen. Zijn intere es liggen vooral bij het maken van 3D-a ets van een level en daar wil hij later ook in verder gaan.”
En tot slot Coeck zelf. Hij noemt zichzelf ‘mi chien een buitenbeentje’, aangezien hij pas op zijn 38ste met de game-opleiding is begonnen. Daarvoor had hij een carrière van 15 jaar in de IT als systeembeheerder, technisch architect en busine developer. “Ik was de laatste jaren niet echt meer gelukkig in wat ik deed en wist gewoon dat ik iets met games moest gaan doen. Van je pa ie je beroep maken, weet je wel.” Het is nogal een grote stap om terug naar school te gaan op latere leeftijd, maar Coeck kan niet klagen: “Het studeren zelf gaat vlot tot dusver. Een beetje ouder zijn helpt natuurlijk om je prioriteiten beter te kiezen. Je weet waarom je gekozen hebt opnieuw te studeren en je moet gewoon even terug denken aan die job die je minder graag deed om er 100% tegenaan te gaan.”
Om ineens weer met jongeren in een klaslokaal te zitten viel mee, vertelt de ontwikkelaar geruststellend: “Al moet ik wel vertellen dat de eerste lesdag eentje was waar ik met een bang hartje naartoe ging.” Hij geeft aan vooral respect te krijgen van zijn medestudenten voor zijn besli ing en raadt het anderen zeker aan, maar waarschuwt wel dat de DAE-opleiding niet de makkelijkste is. De opleiding en Antigraviator eisen best wat tijd op: “Mijn vrouw klaagt dat ik altijd zeg dat ik het druk heb nu. Maar ik hou best wel van druk en als je iets graag doet, wat is druk bezig zijn dan?”
Antigravity Aviator
Antigraviator ziet er op het eerste gezicht uit als een normale racer, maar onderscheidt zich doordat je de tegenstander kunt hinderen met valstrikken. Coeck: “Momenteel zijn deze nog beperkt, maar we hebben zeker nog ideeën om er meer en verschillende in te steken. Momenteel zitten er drie verschillende valstrikken in het spel. Deze worden geactiveerd door power globes op te pikken terwijl je racet. Wanneer je tegenstander in de buurt van een valstrik komt, krijg je te zien welke valstrik je kunt activeren.”
“Vallende rotsblokken, of kisten eigenlijk, versperren de weg. Meestal kun je er tu en navigeren, maar als je ze frontaal raakt zal je bolide ontploffen en ga je terug naar het laatst gepa eerde tu enpunt. Na verloop van tijd verdwijnen de kisten van het speelveld. Als een speler voor jou zit, moet je dus ook opletten dat je zelf niet te veel hinder ondervindt van deze valstrik. Goed timen is belangrijk.” Hij beschrijft Antigraviator als een kruising tu en Mario Kart, Split Second en WipeOut.
De ontwikkelaar gaat nog experimenten met verschillende voertuigen die op andere manieren reageren, zoals snellere met minder levenskracht die eerder ontploffen na een botsing. Daarnaast werken ze aan meer racetracks, valstrikken en een online modus waarvoor een ELO-ranking zal worden bijgehouden. Coeck: “Grafisch zijn we al een eind opgeschoten, maar we zien hier zeker nog marge voor verbetering. Vanaf dit academisch jaar gaan onze artists ook werken met Substance Painter, wat het maken van PBR-textures (physical based rendering) veel zal versnellen. Op dit moment maken ze gebruik van een combinatie tu en PBR en de oude manier van texturen.”
De toekomst
Hoewel Antigraviator op een aantal beurzen is gepresenteerd, is het voor de makers nog steeds deels een schoolproject. Coeck: “Gezien we nog een jaar van onze opleiding door moeten, is het mi chien nog niet helemaal aan de orde om met een uitgever samen te werken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet geïntere eerd zijn en open staan om alvast een gesprek met een uitgever aan te gaan.” Volgens de ontwikkelaar is het lastig de ontwikkeling en studie te combineren, door de hoge druk van de Kortrijkse opleiding: “We hebben wel het geluk dat onze leraren ook achter het project staan en mee zoeken naar oplo ingen waardoor we beide toch zouden kunnen samen doen.”
Antigraviator is momenteel alleen nog voor de pc in ontwikkeling, maar Xbox- en PlayStation-versies behoren volgens Coeck zeker tot de mogelijkheden. Een demo is in ieder geval te spelen op Indigo in Utrecht. Coeck: “Lezers die er jammer genoeg niet bij kunnen zijn, maar ons spel toch eens willen proberen, kunnen deze versie alvast gratis downloaden op www.antigraviator.com.” Je kunt de game spelen met toetsenbord, maar Coeck raadt aan om gebruik te maken van twee Xbox-controllers. Hoe het zit het met de toekomst van Team Cybernetic Walrus? Coeck: “We hebben het team niet zelf kunnen kiezen bij de aanvang van de ontwikkeling van het spel. Dus of het team hetzelfde zal blijven, valt nog af te wachten. Maar ik weet dat we alle vier wel graag zouden zien dat Antigraviator een published game wordt!”