Medeoprichter Arkane Austin uit zijn frustratie over sluiting van studio

Medeoprichter Arkane Austin uit zijn frustratie over sluiting van studio

'Ik was in shock'

Harvey Smith, die samen met Raphaël Colantonio aan de bakermat stond van Arkane Austin, heeft op social media teruggeblikt op zijn tijd met de studio en het plotselinge sluiten ervan.

Gisteren bleek dat Microsoft diverse studio's sluit, waaronder Arkane Austin, de ontwikkelaar van Prey, Redfall en de eerste Dishonored. Smith, die meehielp met de ontwikkeling van de Dishonored-games en Redfall, hield vandaag op X een lang betoog over de ontwikkelaar.

"Wat een plek. Ik heb er zestien jaar gewerkt. Sommige games zal ik altijd blijven koesteren. Ik ben erg trots op het team en de werkcultuur. Niets is perfect, maar we gaven er veel om en deden altijd ons best."

Smith geeft aan dat zijn focus nu ligt op het helpen van vinden van nieuw werk voor de getroffen werknemers. "We hebben samen games uitgebracht, gespeeld, de pandemie en meerdere letterlijke orkanen overleefd. Dus mijn inspanning gaat naar hen toe."

Hij vervolgt: "Gisteren pakten we onze spullen in en steunden we elkaar, en ik spendeerde tijd met mensen die onderdeel hebben uitgemaakt van de ontwikkeling van Redfall, Dishonored en Prey, en daarvoor Deus Ex, Ultima en talloze andere games die een indruk op mij hebben achtergelaten."

Smith legt uit dat hij sinds gisteren constant in contact is met mensen die hem willen spreken, van vrienden tot "gerespecteerde collega's". "Ik heb meerdere telefoontjes gepleegd gisteren. Contacten gelegd. Plannen gemaakt. Mijn keel is er schraal van. Onze mensen zijn echt geweldig. Veel van hen - zoals zoveel collega's - hebben het moeilijk."

"Ik hield het vol tot ik in de namiddag mijn favoriete koffiezaak bezocht. Toen ik daar stond en een Cortado dronk, had ik een krachtige, surreële, fysieke realisatie dat ik verstomd was. Ik was in shock."

Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk schreef vandaag een column over de sluiting van de studio's: "Als je het mij vraagt, verdienen dit soort gigantische bedrijven nooit sympathie. In hun oneindige verlangen naar nog meer onhoudbare groei vernietigen ze langzaam maar zeker al het leven op aarde. Die ‘cynische’ blik op de bedrijfswereld daargelaten voelt het vooral wrang dat juist Tango Gameworks het volgende slachtoffer is van Microsofts hebzucht. Dankzij het succes van Hi-Fi Rush was de Japanse studio juist het uithangbord geworden van het merk Xbox."

View post on X
View post on X

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik kan geen medelijden hebben met deze oprichters, ze hebben een behoorlijk zakcentje gehad voor de verkoop van hun studio.

0
test

Hoewel je enigszins gelijk hebt moet wel gezegd worden dat Arkane niet een studio is die destijds is verkocht omdat het allemaal heel super liep. Nadat EA in 2010 de stekker uit LMNO trok lag Arkane op de rand van de afgrond en moesten ze eigenlijk wel. Als Bethesda destijds niet met een zak geld was langsgekomen voor Dishonored waren ze failliet gegaan.

0
test

Hoewel de eerste Dishonored erg vermakelijk was, was het zeker geen perfecte game. De kwaliteit was niet super hoog en het had toch wel wat bugs. Prey was daar tegenover wel echt een geweldige game. De ontwikkeling van die game was echter niet vlekkeloos en heeft extreem lang geduurd waarbij ze een paar jaar voor release zelfs op een volledig nieuw concept waren overgegaan. Het eindproduct was wel echt een top game en een van mijn persoonlijk favoriete games aller tijden. Red Fall was daarna is zijn geheel weer een grote teleurstelling. Hoewel ik de game in zijn originele staat heb uitgespeeld en er geen slechte tijd mee heb gehad, waren de bugs en slechte optimalisatie en graphics wel echt storend. Of dat volledig aan Arkane te wijten is weet ik niet. Misschien had MS ze wel gedwongen om de game eerder uit te brengen dan ze zelf wensten. Ik adviseer nog steeds iedereen om de game op een luie, saaie zondag een keer te proberen met de nieuwe 60fps patch. Zeker wanneer je niets anders te spelen hebt is het niet per definitie een slechte game. Red Fall is gewoon middelmatig en had veel beter gekund, zeker na Prey. Ik begrijp de frustratie van deze man wel. Het lijkt erop dat het voor hun als verassing kwam wat nooit fijn is. Zover ik hier kan lezen gaat hij er ook goed mee om richting zijn personeel. Ik hoop dat veel van hun bij een andere studio ondergebracht kunnen worden.

0

Aanbevolen voor jou