Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt

Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt

Zelda zo’n goede Zelda gespeeld

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Bastiaan Vroegop met The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

In een jaar vol met klappers is The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom altijd overeind gebleven als mijn grote favoriet van 2023. Het is misschien zelfs één van de beste spellen ooit gemaakt, die eindeloos de diepte ingaat zonder nodeloos complex te worden. Net als Tetris.

Zelda

In mei dit jaar leek Tears of the Kingdom nog de vanzelfsprekende winnaar van alle GOTY-prijzen die in december worden uitgereikt. Een paar maanden later was dat voor velen ineens minder zeker: Baldur’s Gate 3 bleek een fenomenale rpg te zijn die voor het eerst échte keuzevrijheid in een game van die schaal bood. Mario Wonder afgelopen oktober was de beste 2D-platformer in misschien wel decennia. En Cocoon werd mijn favoriete indiegame ooit - een perfecte samensmelting van vorm en functie en tevens de eerste tien die ik ooit op Gamer.nl uitdeelde.

Toch staat Tears of the Kingdom nog bovenaan mijn persoonlijke gamelijst van 2023. Hij schuurt op vlakken dicht bij Baldur’s Gate 3 voor mij: beide zijn games van een immense, handgemaakte schaal. Zelda is een sandboxgame die nóg groter is dan we bij Breath of the Wild zagen, met wederom om iedere hoek een handgemaakt stukje van de wereld. Je krijgt nooit het gevoel dat een algoritme de wereld automatisch heeft gevuld, wat je bij games als Assassin’s Creed wel vaak hebt.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Diepgaand maar nooit complex

Er is één front waarop Zelda voorloopt op alle grote games van dit jaar. Het is een game die ondanks al zijn aan elkaar verbonden systemen nooit te complex gaat aanvoelen: ieder probleem kan worden opgelost met basale kennis van de besturing. Je kunt maandenlang de game pauzeren en weer terugkeren, waarna alles zo intuïtief in elkaar steekt dat je de basisprincipes meteen weer begrijpt.

De beste games slagen daar in. Het is waarom titels als Tetris tijdloos zijn geworden: je kunt ze na jaren weer oppikken en verder gaan, omdat de systemen zo in je denkproces zijn verweven dat spelen een tweede natuur is. Waar andere games vereisen dat je de achterliggende systemen doorgrondt en leert manipuleren, verdwijnen ze bij Zelda op meesterlijke wijze naar de achtergrond. Er ontstaat een directe connectie tussen jou en het spel: je bent in de gamewereld en doet simpelweg wat logisch en natuurlijk voelt. Problemen los je op zoals je dat in de echte wereld ook zou doen. Bij andere games loop je dan snel tegen een muur aan, maar bij Zelda kan bijna alles.

Zelda: Tears of the Kingdom

Een onmogelijke taak voor Nintendo

Het is bizar dat dit Tears of the Kingdom lukt. Waar Tetris simpel van aard is, zit deze Zelda namelijk vol met complexe ideeën en krijg je als speler buitengewoon veel vrijheid. Voor iedere puzzel zijn er tien oplossingen te bedenken, waarbij je vaak een complex bouwsel kunt maken om daarbij te helpen.

Maar het is Nintendo gelukt om deze grote variatie aan systemen allemaal natuurlijk en vanzelfsprekend te doen aanvoelen. Dat is het meest merkbaar bij het bouwsysteem: er is een perfecte balans tussen algemene natuurwetten en gezond verstand gevonden. Een vliegtuig beweegt zoals je zou verwachten, zonder dat je als speler rekening hoeft te houden met de daarbij behorende complexiteit die je wel in bijvoorbeeld Kerbal Space Program vindt.

Zelda is eindeloos diepgaand, zonder ooit nodeloos complex en ontoegankelijk te worden. Een balans die weinig games vinden.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Geen huiswerk vereist

Het staat in schril contrast met Baldur’s Gate 3. Een geweldig uitgebreide en diepgravende game, maar ook één die wel vereist dat je complexe systemen en achterliggende rekensommen kunt doorgronden. Eigenlijk is Baldur’s Gate pas goed te spelen zodra je alle regels van Dungeons & Dragons meester hebt gemaakt. In Zelda pak je een zwaard, schild en wat bouwmaterialen en word je meteen een leuke ervaring ingeleid – zonder dat die ervaring ooit simpel en afgestompt aanvoelt.

Uiteraard wil ik niet zeggen dat Baldur’s Gate 3 een slechte game is. We zitten in het staartje van een bizar jaar dat vereist dat we meesterwerken met elkaar vergelijken. Maar van de twee is Zelda het spel dat universeel geliefd kan worden, terwijl Baldur’s Gate 3 een specifiek soort gamer-mindset en voorbereidend werk vereist. Vergelijk je de twee, dan vind ik wat Zelda doet veel knapper. En die waardering maakt het alleen maar nog leuker om het spel verder te spelen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Is natuurlijk gewoon een mening en dat mag, maar de zin 'Eigenlijk is Baldur’s Gate pas goed te spelen zodra je alle regels van Dungeons & Dragons meester hebt gemaakt.' is gewoon totale onzin. Hoewel BG3 uiteraard wel veel complexer is dan Zelda, is het makkelijk te spelen zonder al te veel D&D kennis. Mijn kennis is zeer basic van D&D en BG3 is voor mij de beste RPG sinds Dragon Age Origins én de beste game van dit jaar. Het is juíst leuk voor beginners omdat je telkens staat te kijken dat een belachelijke tactiek of oplossing gewoon werkt. Daarom is BG qua sales ook ontploft. Mensen denken dat het niche is maar intussen is de game al miljoenen keren verkocht. Het grote publiek is er dus ook in geïnteresseerd, en dát is pas knap gedaan van Larian. Zelda is overigens ook gewoon goed, maar ik kom er zelf niet doorheen. Alleen al het kapot gaan vd wapens verpest voor mij de hele ervaring. Maar wat was het een mooi gamejaar!

5

Ik sluit me helemaal bij jouw reactie aan eigenlijk. Ik speel Baldur's Gate 3 nog steeds. Een aantal dingen die BG voor mij veel beter maken dan Zelda is dat je bij de laatste game misschien wel een puzzel op kan lossen op verschillende manier, de uitkomst is altijd hetzelfde, een probleem is opgelost. Bij BG 3 betekent een andere aanpak echter een daadwerkelijk andere uitkomt waardoor de game echt een andere wending neemt. Dat niveau haalt Zelda eigenlijk nooit voor mij. En ja ToTK is een goeie game en ik heb BoW echt uitgewoond, maar dat is voor mij ook een reden om deze game niet verder te spelen, ik heb het allemaal al een keer gedaan voor zover ik gespeeld heb. ToTK is niet zoveel anders dan BoW dat het ineens een stuk genialer is. Ik had voor ik BG3 ging spelen vrijwel geen ervaring met D&D en ik begrijp eigenlijk niet waarop gedoeld wordt met de complexiteit. De combat is eigenlijk heel simpel, behalve dan dat je heel veel mogelijkheden hebt, maar dat maakt het niet per se complex. Daarbij is het verhaal van Zelda eigenlijk nooit echt bijzonder te noemen, vrij rechttoe rechtaan, ook prima maar staat niet in vergelijking met het verhaal van BG3 wat zo diep gaat dat je er regelmatig versteld van staat.

3

Natuurlijk is TotK een direct vervolg op BotW, maar de game speelt wel echt anders dan BotW, mede door de nieuwe krachten, 2 nieuwe lagen wereld, het compleet nieuwe verhaal, etc. Ik weet niet hoeveel uren je gespeeld hebt, maar ik zou toch nog even verder spelen als ik jou was.

0

@MooiMan, ik ga de game ook zeker wel verder spelen. En het is ook niet erg dat ToTK in bepaalde mate op BoTW lijkt, dat is onvermijdelijk. Een volgende Baldur's Gate kan ook niet verschrikkelijk veel anders zijn dan BG3. De games zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken natuurlijk.

0

(Directe) vervolgen lijken altijd wel op hun voorgangers. Dat is inderdaad niet te vermijden en geen probleem, imo. En klopt. TotK is een compleet andere game dan BG3 (niet gespeeld, wel ingelezen).

0

Als iemand met veel DnD kennis ben ik het helemaal met je eens. Mijn kennis van de regels van DnD zullen ongetwijfeld helpen, maar alleen in de zin dat ik zonder tooltips weet wat bepaalde begrippen zoals spell slots en saving throw betekent. Denk niet dat ik los daarvan echt veel baat heb van die kennis. Ik ken heel veel mensen die nooit een enkele DnD regel hebben gelezen en inmiddels meer dan 100 uur in BG3 hebben. Zelda en BG3 zijn beiden geweldige games, die niet aan vergelijking baten

2

Totk persoonlijk ook mijn goty! Alhoewel ik BG3 ook echt heel goed vind. Zit er pas 20 uur in dus wellicht veranderd mijn mening nog over een aantal weken. Maar voor nu Zelda!

2

Aanbevolen voor jou