Starfield is altijd groot maar zelden saai

Starfield is altijd groot maar zelden saai

De kunst van pacing

“Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte”, schreef de Franse filosoof Blaise Pascal in de zeventiende eeuw. Beknopt schrijven is veel moeilijker dan uitgebreid. Inkorten is een schrijverskunst, maar die vertaalt zich ook naar gamedesign. Genoeg games gaan te lang door en kakken in. Ik dacht dat Starfield zo’n game was, maar de pacing en afwisseling zijn juist wat ik aan Starfield waardeer.

Een perfect gepacete videogame bestaat niet, maar voor mij komt The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom in de buurt. Net als Breath of the Wild is Tears of the Kingdom zó immens dat veel spelers nooit alle uithoeken van Hyrule zullen zien. Toch voelt de spelwereld op maat gemaakt. Je interesse wordt continu geprikkeld en die prikkels worden continu beloond met nieuwe avonturen.

Zo’n getrimde open spelwereld is ingewikkeld en zeldzaam. Neem de opzet van Assassin’s Creed Valhalla. Alleen al het introductiegebied is een spel op zich. Er is zó veel te doen dat het duizelingwekkend is. Sommige mensen vinden dat leuk, maar ik vind dat begin saai. Er is weinig afwisseling en het tempo ligt laag vanwege de gigantische schaal van de spelwereld. De bevrediging zit ‘m vooral in het afvinken van missies op je immer aanzwellende questlog.

Starfield

Te groot?

Waarom is dat relevant in een verhaal over Starfield, hoor ik je denken. Nou, de ene open wereld is de andere niet. Het spectrum aan openwereldgames is breed, en als ik mag kiezen, dan vind ik Zelda’s filosofie veel aantrekkelijker dan die van veel concurrenten. In Tears of the Kingdom heb je alle vrijheid, maar is die vrijheid ook gecureerd. Dat vind ik een prettig idee, want mijn tijd is kostbaar, zeker met al die goede games dit jaar.

Na het spelen van Baldur’s Gate 3 - een game met totale vrijheid in de afdeling rollenspel -  hield ik mijn hart vast voor Starfield. Bethesda’s rpg werd in de markt gezet als een immens ruimteavontuur. Tijdens de Starfield Direct zei Bethesda-regisseur Todd Howard dat Starfield “wel vijf of zes games ineen” is. Een Xbox-official ging daar nog even overheen door later te zeggen dat Starfield pas echt op gang komt na 130 uur speeltijd.

Inmiddels heb ik zo’n twintig uur Starfield op de teller staan en kan ik bevestigen dat die quotes overtrokken zijn. Het begin van Starfield zet je weliswaar op het foute been. De eerste paar missies sturen je van hot naar her terwijl je nog geen idee hebt wat het spel nou precies leuk maakt. Maar Starfield heeft wel degelijk een ritme. En nadat je dat ritme vindt, wordt Starfield een van de vlotste games in zijn genre.

Starfield

Omslachtig menuutje

Dat is natuurlijk geen toeval. Dat is een designkeuze. Starfields tempo ligt hoog omdat Bethesda bepaalde segmenten van het genre heeft weggesneden. Veel mensen waren teleurgesteld toen afgelopen week duidelijk werd dat reizen met je ruimteschip overbodig is in Starfield. Geen spannende tochten naar het onbekende: het bezoeken van andere planeten gaat in Starfield via een hopeloos onduidelijk en omslachtig menuutje.

Dat is een gemis. Had het op z’n minst optioneel gemaakt, denk ik dan. Maar goed, onderaan de streep heeft deze manier van reizen een groot voordeel. Je gaat nu met een sneltreinvaart door de game heen. Heb je een missie afgerond? Nog geen minuut later sta je weer op je thuisbasis om met je teamgenoten te praten. Binnen luttele seconden reis je tussen sterrenstelsels, ongeacht waar je bent. Dat is best uniek.

Het reizen is in openwereldgames onderdeel van het design. In Red Dead Redemption, The Witcher 3 en Horizon wordt het reizen van punt A naar B aangegrepen om ademruimte tussen actierijke en verhalende momenten te creëren. Vaak krijg je dan een hulpmiddel waarmee reistijden worden ingekort, zoals een paard of een auto. Een spelwereld hoeft zo niet geschaald te worden op loopafstanden. Zulke hulpmiddelen staan schaalvergroting toe.

Starfield schiet dat openwerelddesign het airlock uit, want de game heeft geen noemenswaardige reistijd. Na ongeveer vijftien uur spelen vloog ik in een kwartiertje tijd naar een bankoverval, naar een ruimtestation én naar een ruimteschipgevecht. Die afwisseling vond ik verfrissend. Dat geldt al helemaal wanneer je missies afwisselt met momenten van rust. Ja, Starfield heeft een lekker tempo, maar hoe hoog dat tempo is, ligt helemaal aan jou.

Starfield

Afwisseling

Zo vind ik het heerlijk om in de steden rond te lopen. Dat klinkt saai, maar rondlopen heeft me in Starfield nog niet teleurgesteld. New Atlantis is waarschijnlijk een van de eerste steden die je bezoekt. Na twintig uur spelen besef ik dat ik nog amper heb gezien wat New Atlantis te bieden heeft. Ik neem moedwillig afstand van Starfields ritme, loop doelloos door de stad en verdrink vrijwel meteen in de world building waar Bethesda om bekendstaat.

Ik kom in een museum terecht waar ik word bijgepraat over een grote oorlog. Onder dat museum ligt een archief. Daar wordt de verboden technologie van die oorlog bewaard. Volgens mij kan ik die spullen stelen. Later loop ik een bank binnen. Ik spreek de directeur aan. Hij heeft me ingehuurd. Binnenkort ga ik wat mensen ‘vragen’ om hun lening af te betalen. Oh, en ik heb mijn ouders ontmoet! Enkel door een triviaal appartement in te lopen.

Ik vind het leuk om de rol van ‘bewoner’ op me te nemen in Starfield. Om winkels binnen te lopen om met mensen te praten en te kijken wat er te koop is. Ik weet dat ik binnen luttele seconden terug de actie in kan duiken om als ruimtesheriff bankovervallers in de cel te gooien. Maar soms wil ik gewoon op mezelf zijn. Ik hoef niet altijd aan te staan. Dankzij de geweldige world building vind ik het nooit erg om in Starfield gas terug te nemen.

Er valt genoeg op het design van Starfield aan te merken, met name de user interface en de hinderlijke map. Toch leerde ik zelfs de vele lege en loze planeten te waarderen in Starfield. Ja, ze zijn saai. En nee, ik kom er niet vaak. Er is weinig te halen behalve momenten van rust, maar hey, dat is ook wat waard. Die lege planeten vullen de ruimte tussen actie en verhaal. Inderdaad, zoals het reizen van plek A naar B dat in de meeste openwereldgames doet.

Maar in Starfield zijn ze optioneel. En dat kan ik echt waarderen.

Starfield
Starfield

Starfield kopen?

Kopen voor Xbox

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

je kunt niet zeggen het IS niet saai, wel jij VINDT het niet saai. Het is jouw mening. Ikzelf vind het namelijk wel oer saai en kil. Na 3 pogingen om het leuk te vinden en te herinstalleren. (Want ik wil het wel leuk vinden!) lukt het gewoonweg niet en is hij definitief van mn hdd. Dan twijffel je, want iedereen vindt het toch leuk? De reviews zijn lovend. Ik ben eens gaan googelen op starfield boring. En kwam er achter dat ik hier toch niet alleen in sta. Ik vindt het leuk dat het merendeel het een leuk spel vind maar er is wel degelijk een groep die daar anders over denkt. (edit: miste een woordje)

[Reactie gewijzigd door gamerlezer op 10 september 2023 - 09:11]

2
test

en als je simpelweg enkel de main quest volgt

0

Hoeveel uur heb je er in zitten? Het verhaal en sidequests zijn alles behalve saai. Veel actie voor een RPG zelfs.

0

Deze gebruiker is verwijderd

-1

Ik ben het voor 100% eens met GAMERLEZER. Als je op metacritic kijkt dan staan daar inmiddels bijna 5000 reviews op van gamers en als je de commentaren leest dan vindenveel gamers het wel saai. De game scoort bij user reviews dan ook maar een 5,5. Echt goede games zoals Half Life scoren zowel bij expert reviews als user reviews een 9+.

[Reactie gewijzigd door lightyears-1 op 10 september 2023 - 07:47]

0

De game wordt ook review bombed door het Sony en 60fps kamp. Zelfs IGN en Gamespot hebben de game afgekraakt om niks.

-1

Die user reviews op metacritic over Starfield zijn totaal niet eerlijk ingevuld. Er werd van te voren al door de harde kern van PlayStation fans aangekondigd dat ze met fake accounts metacritic gingen overspoelen met negatieve reviews. Ik kan mij niet herinneren dat er een game ooit zoveel haat heeft ontvangen... Ik begrijp niet waarom mensen, die deze game al helemaal niet interessant vinden of duidelijk een hekel hebben aan alles dat Xbox gerelateerd is (of niet PlayStation gerelateerd), dit zo duidelijk bij iedereen in hun gezicht moeten wrijven. Next level haat dit, serieus. Om een videogame. 😅 Ondertussen staat de game gemiddeld op een 8,7: https://opencritic.com (staat de review van gamer.nl eigenlijk ook op opencritic.com?) Prima score voor een fantastische game die met wat tweaken alleen nog maar beter kan worden.

[Reactie gewijzigd door Bart81 op 10 september 2023 - 08:34]

0
test

Met jou redenering is dus the last of us p2 ook slecht die had 50.000 reviews op moment dat de game net uit was en game scoorde heel slecht.. Je moet niet altijd kijken naar wat fans zeggen of anti fans want iedereen snapt dat deze en the last of us geriewed bomb worden.

[Reactie gewijzigd door hulstpower op 10 september 2023 - 08:26]

1

User Reviews, toen was ik al klaar met lezen. Als je alleen al kijkt naar de kinderachtige reacties onder de review op deze website dan weet je al genoeg, user reviews kun je simpelweg niet serieus nemen. Er zullen best serieus bedoelde reviews tussen zitten, maar die behoren toch echt tot de minderheid. Ga nou zelf je mening vormen en de game spelen in plaats van die laten afhangen van die lading trollen die het vervelend vinden dat een ander platform een game heeft die als goed gezien wordt. Ik heb er inmiddels 50 uur in zitten en kan me helemaa niet vinden in dat de game saai is. Ik weet niet wat die persoon dan gedaan heeft, maar dan heeft ie alleen in zijn schip gezeten al die tijd denk ik, want die iedere quest is een verhaallijn. Misschien dat als je het geduld hebt van een zee egel en je snel afhaakt als je een paar regels moet lezen ja dan zal het pittige kost zijn denk ik. Maar er is echt gigantisch veel te doen in de game dus saai is het onmogelijk. Ik vind het vooral bijzonder treurig dat die paar lui op deze website onder de Starfield review zich genoodzaakt voelen een review als ongeloofwaardig te bestempelen en te beweren dat een gemiddelde van 87 teleurstellend is. En dat alleen maar omdat ze moeite hebben met het feit dat deze game niet op de PlayStation uitkomt. Dan ben je zogenaamd game liefhebber, maar dan kies je ervoor niet een andere leuke game op te starten maar om te gaan zitten zuurpruimen onder een review. Ik begrijp daar helemaal niks van, hoe zuur is je leven dan?

0
test

Meen je nu serieus dat je user reviews van Metacritic vertrouwt? Het zijn met name mensen die niets beters te doen hebben en besluiten een game die ze niet leuk vinden te review bomben. Zelf vind ik From Software titels totaal niet leuk, maar ik ben serieus genoeg om mijn mening erbuiten te houden, omdat ik begrijp dat ik het spel zelf niet leuk vind. Kwaliteit zit er weliswaar genoeg in. Net als in Starfield genoeg kwaliteit te vinden is, in wat de game probeert te doen is het zelfs een meesterwerk te noemen.

[Reactie gewijzigd door Larafin op 10 september 2023 - 13:13]

1
test

@MIKKELR1 Er wordt altijd wel gereview bombed, dat heb je helaas met onze moderne technologie en allerlei aan sociale platformen waar iedereen zijn mening mag geven. Zelf blijf ik het jammer vinden dat deze game op 30fps draait op de XBOX Series X, omdat de game naast de rpg-elementen in de eerste plaats ook een shooter is. Daarnaast ben ik al jaren een trouwe Bethesda klant (als ik me zo toch mag noemen). Skyrim is en blijft nog altijd één van mijn all-time favorieten, maar we zijn ondertussen 12 jaar verder en het lijkt alsof Bethesda nog steeds achterop loopt als het gaat om het maken van nieuwe games. Ik kan me persoonlijk niet herinneren wat de laatste Bethesda game was waar ik echt van onder de indruk was. Starfield heeft nog steeds dezelfde houterige npc’s en bugs die je mag verwachten van deze studio. Daarmee zijn heel wat gamers (ook trouwe Bethesda fanaten zoals ikzelf) niet echt onder de indruk van wat deze studio ons momenteel voorschotelt. Zeker wanneer je kijkt wat de concurrentie op het moment aanbiedt, zoals Baldur’s Gate 3. Deze game innoveert op elk vlak en overstijgt de verwachtingen van elke rpg-liefhebber. Punt is: wanneer je deze games naast elkaar legt is het een beetje beschamend hoe Bethesda blijft puren op oude succesrecepten en niet langer innoveert. Dit is mijn mening maar, hoeft niemand mee akkoord te gaan. Ik vind het eerder jammer om te zien hoe Bethesda een mediocre game developer wordt, net zoals Ubisoft. Hopelijk wordt de Elder Scrolls VI en de Indiana Jones game iets om naar uit te kijken, al houd ik mijn verwachtingen neutraal.

[Reactie gewijzigd door Mister Frowdo op 10 september 2023 - 13:48]

1
test

ik vond half life dan weer oersaai en zeker geen 9 waard ;) maar net als wat Gamerlezer zegt, het is een mening van iemand. Ook moet je verder dan een cijfer kijken, echt lezen wat er in een review staat en of je jezelf daar ook in kan zien.

1
test

Ik heb er meer dan 80 uur in zitten en ik kan je begrijpen. Main quest is echt niet sterk genoeg en wanneer je NG+ gaat spelen kom je er achter dat je toch continue de main quest blijft skippen. De sidequest zijn soms vele malen beter. Ik kan je ook verklappen dat Ng+ uiteindelijk gewoon nergens op slaat. Ik hoorde zoveel goede shit over en uiteindelijk komt het gewoon op neer dat je wat betere gear krijgt en wat nieuwe zinnetjes en iets anders wat ik niet kan verklappen want dat is dikke vette spoiler. Dat spoiler gedeelte wat ik niet kan zeggen wat het is is in het begin beetje leuk om te ontdekken maar daarna begint het al heel snel saai weer te worden. Na mijn 80+ uur kan ik zeggen in mijn mening dat Starfield overhyped is and overrated is. Creation Engine zuigt ballen het de optimization is echt weer ruk. Zelf Cyberpunk runt beter en die ziet er ook nog eens beter uit. Op een of andere reden wordt Bethesda altijd beschermt. Companions zijn totaal niet interessant. Ze hebben een persoonlijkheid van een opgeblazen plastic pop. Cyberpunk heeft dat 16x beter gedaan met. Voice acting is mediocre in Starfield. Facial animation is echt niet goeds over te praten het komt iets te dicht bij forspoken uit en die heeft mij een trauma gegeven. Gunplay is boring. Geen recoil whatsoever. Starfield moet het gaan hebben van modders dus als je het echt leuk wil vinden wacht dan op zijn minstens een jaar. Btw het is leuk op een sapceship te bouwen maar eigenlijk slaat het nergens op. Je bent meer op planeten dan in de ruimte en sinds we alleen kut filmpjes krijgen en niks zelf mogen doen dan wat schieten met onze schip is het echt niks boeiend aan. Starfield is een 7/10 IGN heeft daarin toch een keer voor mijn gevoel gelijk in. Textures zijn vaak effing lelijk. Starfield ziet eruit alsof je het op je ps3/ps4 kan spelen maar vanwege k.u.t. optimization kan mijn 3080ti heel moeilijk 60fps behouden. Man man man ik stop maar met ranten maar ik hoop dat we ooit een echte game als star citizen kunnen krijgen.

1
test

Ik wacht inderdaad, en doe opnieuw een poging met 1 of 2 jaar. er zijn dan misschien wat mods of aanpassing die het net wat leuker maken. Of dat ik er zelf net even wat anders/opener in sta. En wellicht heb je dat ook al geprobeerd. Ik heb wel gelijk de DLSS mod geinstalleerd en de Ultra mod. Want inderdaad in new Atlantis was het op m'n 3090 niet vooruit te branden. Dat was na deze wel een stuk beter en speelbaarder.

[Reactie gewijzigd door gamerlezer op 10 september 2023 - 09:15]

0
test

Je vergelijkt Starfield met Cyberpunk 2077... Maar naast het feit dat Cyberpunk 2077 onspeelbaar was bij launch en nu redelijk oké is, is de ene titel een Sandbox RPG en de ander een "simpele" Action RPG. Ene titel probeert je enigszins binnen de kaders te houden en de ander zegt: Ga je gang. Verder is de Creation Engine ruk en blijft dat ook zo, maar dat weet iedere gamer inmiddels. Feit blijft wel dat Bethesda altijd werkt aan games in een van de moeilijkste genres om te maken. CDPR heeft stappen proberen te maken richting een sandbox t.o.v. The Witcher trilogie in Cyberpunk 2077... resultaat was dat iedere auto de lucht inschoot.

-1
test

Stel je voor dat ik (of desnoods iemand anders) dit zou zeggen over Elden Ring, lol. Je hoeft niet iets leuk te vinden om te accepteren dat iets van kwaliteit is of niet.

-1

Deze gebruiker is verwijderd

-1
test

Als ik mijn achievements haal van de questlines etc zie ik 5% heeft dit gehaald, bij de voltooiing van de main quest was het toen ik het haalde 0.84% dus heel veel mensen roepen wat zonder de game fatsoenlijk te hebben gespeeld. Mijn advies zou zijn om de game een serieuze kans te geven, hij begon wat duf. Maar ik vind de game na 50 uur nog steeds heel erg tof. Hij kan zich meten met Mass Effect en ik vind hem op onderdelen zelfs beter. Dat is toch wel een behoorlijk compliment denk ik.

[Reactie gewijzigd door Alex-V op 10 september 2023 - 23:11]

1

Mooi geschreven artikel en heel herkenbaar. Starfield vind ik ook een heerlijke game waar je van actie momenten, meeslepende verhalen, op-het-puntje-van-mijn-stoel ruimteschip gevechten en achtervolgingen naar drukke steden waar van alles te zien en te doen is met interessant geschreven NPC's of afgelegen ruimtestations en dan weer op een planeet staat met een zonsondergang of een prachtige sterrenhemel moederziel alleen of een piepkleine settlement met mensen of lokale aliens die hun dagelijkse bezigheden hebben in de omringende natuur. Of... etc. Lang geleden dat ik na het afsluiten van een gamesessie alweer aan het dagdromen ben over mijn volgende avonturen die ik ga beleven zodra ik weer de tijd heb om verder te spelen.

[Reactie gewijzigd door Bart81 op 10 september 2023 - 07:35]

-2

Aanbevolen voor jou