2023 is een ontslagwekkend goed gamejaar

2023 is een ontslagwekkend goed gamejaar

Gameontwikkelaars als wegwerpservies

Wat een verschrikkelijk onzeker bestaan moeten werknemers in de game-industrie toch hebben. De laatste maanden ging er geen week op Gamer.nl voorbij zonder een nieuwsbericht over een ontslagronde bij een uitgever of studio. Hoe kan een industrie die teert op de passie van haar werknemers zo achteloos met die mensen omgaan?

Het houdt maar niet op met superlatieven over dit gamejaar, en terecht: wát een hoop geweldige games zijn er in 2023 uitgekomen. Ik ben blij dat ik de tijd heb kunnen vinden voor spellen als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Final Fantasy 16, Super Mario Bros. Wonder en Starfield. De to-do lijst is nog vele malen langer. We mogen stilstaan bij dit smörgåsbord aan verrukkelijke releases en doen dat dan ook regelmatig, maar tegelijkertijd ervaar ik bij elke bejubeling steeds meer plaatsvervangende schaamte. Terwijl we massaal genieten van al het moois, heerst er een waar slagveld binnen de studio’s die deze virtuele ervaringen met bloed, zweet en tranen aanleveren.

Spaanders

Een kleine opsomming is nodig om een beeld te schetsen van de huidige situatie, dus bear with me. Het meest recente slachtoffer is Bungie, waar naar verluidt zo’n honderd mensen zijn ontslagen – onder wie legendarische componist Michael Salvatori. Binnen PlayStation hebben meer studio’s werknemers op het hakblok gelegd. Bevestigd is bijvoorbeeld een onbekend aantal ontslagen bij Dreams-ontwikkelaar Media Molecule, bij Sony’s studio’s in San Diego en volgens aanhoudende geruchten komt zelfs sterontwikkelaar Naughty Dog er niet ongeschonden van af.

The Last of Us

Sony is bij lange na niet de enige uitgever waar spaanders vallen. Microsoft heeft eerder dit jaar zo’n tienduizend (!) werknemers ontslagen – waaronder mensen die bij gamestudio’s werken. Epic Games heeft flink lopen snoeien in zijn werknemersbestand, Embracer sluit of verkoopt de ene na de andere studio (waaronder Saints Row-makers Volition), Telltale laat mensen gaan, Unity kampt met ontslagen, Ubisoft stuurt tot wel zestig werknemers de laan uit, CD Projekt Red trekt de riem aan… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het punt moge duidelijk zijn.

(Geen) schone schijn

Gezien de grote diversiteit aan bedrijven die hierboven genoemd wordt, lijkt het alsof haast geen enkele ontwikkelaar of uitgever ongeschonden 2024 ingaat. Games Industry meldde onlangs dat dit te wijten valt aan het huidige economische klimaat, dat voor een langzamere groei en meer concurrentie zorgt, alsmede alsmaar groeiende productiekosten. Dat bedrijven de afgelopen jaren flink hebben gebulkt door werknemers aan te nemen en andere bedrijven op te kopen omdat dat toen zo lekker voordelig was, zal vast ook niet helpen.

Het grootste euvel vind ik vooral de ogenschijnlijke achteloosheid waarmee dit wordt gedaan. Natuurlijk, de communicatieafdeling stuurt er een droevig persbericht uit, maar het komt op mij over alsof deze industrie – of in ieder geval de mensen aan de top – niet eens meer de schijn ophouden dat ze naar een alternatieve oplossing hebben gezocht. ‘Het hoort er nu eenmaal bij in de game-industrie’, is de leus die door mijn hoofd galmt wanneer ik weer een hartverscheurende tweet van een grote ontwikkelstudio zie. Bedrijven zetten misschien een zielig gezicht op, maar in hetzelfde bericht maken ze meteen promotie over hun aankomende producten. Om nog maar te zwijgen over een ontslagronde op de laatste dag van de maand, zodat de arbeidsvoorwaarden maar één dag gelden. Het is simpelweg business as usual.

Destiny 2

Er zijn piepkleine lichtpuntjes aan de horizon. In de Verenigde Staten, waar de rechten van werknemers vele malen wankeler zijn dan hier, lijken steeds meer gameontwikkelaars interesse te tonen in het aansluiten bij een vakbond. Zo’n vakbond komt op voor de rechten van de werknemers – gezien bovenstaande voorbeelden broodnodig. Een vakbond houdt ontslag wellicht niet tegen, maar maakt de oprotpremies mogelijk wat coulanter. Dan moeten werknemers zich wel massaal hard gaan maken voor het recht om vakbonden op te richten, want de revolutie zal niet vanuit de werkgevers zelf komen.

Onhoudbare situatie

En daar wringt het. Het is aan de grote spelers binnen de industrie om het keerpunt in te zetten, want alleen zij kunnen dat op grote schaal doen. De leidinggevenden bij gamestudio’s en de uitgevers die controle hebben over die studio’s moeten beseffen dat de huidige situatie onhoudbaar is. Oneindige groei is niet mogelijk, hoezeer aandeelhouders daar ook op aandringen. Niet elke game kan een ontwikkeltijd van zes jaar en een budget van 220 miljoen dollar rechtvaardigen, want niet elke game kan datzelfde bedrag op releaseweek terugverdienen. Er is geen ruimte voor honderd succesvolle live-servicegames.

Saints Row

Het zijn niet de ceo’s, marketeers en managers die onze zo geliefde games maken, al hebben zij net zozeer recht op baanzekerheid en eerlijke arbeidsvoorwaarden. Nee, het zijn de ontwikkelaars. Dezelfde ontwikkelaars die ooit een game speelden die ze zó wist te raken dat ze het vak wilde leren. Dezelfde ontwikkelaars die nu als wegwerpservies worden behandeld. Zonder hen geen games en zonder games geen ruime winstmarge aan het einde van het fiscale jaar. Ik hoop dat alle ontslagen ontwikkelaars goed terechtkomen. Hopelijk heeft dit ‘ontslagwekkend goed gamejaar’ de passie voor het medium die in hun hart brandt niet gedoofd.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ja als je al kijkt hoeveel de energieprijzen gestegen zijn en hoeveel alle grondstoffen gestegen zijn, dan is het logisch dat bedrijven meer kosten maken. De werknemers maken zelf ook meer kosten dus daar moet ook weer een hoger salaris tegenover staan. Dat telt dat ook weer mee in diezelfde kosten. De prijzen van de games zelf zijn al sinds jaar en dag ongeveer hetzelfde. Natuurlijk hebben ze bij de start van de huidige generatie de prijzen iets opgekrikt, maar de volledige 80 euro heb ik nog geen enkele keer betaald. En die prijs was zelfs al voor de grote inflatie/oorlog/etc. aangekondigd. Het werkt elkaar allemaal in de hand en als je dan bijvoorbeeld kijkt hoe sommige prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Zelf ben ik nu enkele dagen vanuit m’n werkgever gedetacheerd aan een klant op de financiële afdeling en ik voel me bijna bezwaard als ik zie hoeveel ze per uur moeten aftikken om mij in te huren. Want ik heb ook wel eens dagen dat ik met moeite de computer opstart. Ze hebben bij die klant nog veel meer externe mensen die ze tegen super hoge tarieven inhuren. En dat werkt allemaal door in de prijzen die ze berekenen aan hun klanten. En als je dan de grote supermarkten ziet die rustig het dubbele van de inflatie aan hun producten (die vaak in kleinere verpakkingen dan voorheen aangeboden worden) en ondertussen wel de leveranciers onder druk zetten om alles voor een habbekrats aan ze te verkopen…. ja, zo werkt ons systeem. Om nog maar te zwijgen hoeveel banen er zijn die nauwelijks een echte bijdrage leveren aan de maatschappij (en daar reken ik mijn eigen baan ook onder). Goede column overigens :)

[Reactie gewijzigd door Luigi1985 op 4 november 2023 - 09:17]

2
test

Ik denk dat velen onder ons werken voor bedrijven die je behandelen als wegwerp batterijen. Best niet te lang bij stilstaan. Alleen niet handig wanneer je op jonge leeftijd aan je toekomst probeert te werken. Er is minder zekerheid tegenwoordig. De Golden Age waarbij je ergens begon te werken en daar bleef werken is verdwenen.

1
test

Dus wat? Gewoon al die mensen aanhouden? Salarissen moeten blijven uitbetalen terwijl er niet genoeg geld binnenkomt? De studio failliet laten gaan zodat iedereen daar weg moet? En vakbonden in de VS zijn iets heel anders dan hier in NL. Vakbonden in de VS werken als de maffia; geen lid betekent minder mogelijkheden. Zie de schrijvers- en acteursstakingen in Hollywood. Als vakbonden in de (Amerikaanse) game-industrie genormaliseerd worden verwacht nog meer mensen op straat, want die werknemersgaranties moeten uit iemands portemonnee komen.

-1
test

haha, kijk die losertjes je minnen omdat ze geen idee hebben hoe het in de echte wereld werkt. Een goede, inhoudelijke comment en dan gemind worden. Dat kut-systeem had nooit ingevoerd moeten worden op een website waar zoveel kleuters komen als hier. Echt iedereen en z’n moeder had kunnen aan zien komen dat dat niet zou werken maar Gamer.nl voert het gewoon door.

0
test

Jullie zijn zelf ondernemers omdat jullie het zo zien? Wat mij betreft mogen er best ontslagen vallen indien nodig, wat mij dan meer tegenstaat is dat de CEO'S en het management dan meestal geen (deel van het) salaris en eventueel bonussen inleveren terwijl dat wel mogelijk is qua de hoogte van het salaris wat ze ontvangen. Ook vallen binnen die kringen vaak geen ontslagen, maar vooral op de werkvloer. Alsook welk doel die ontslagen dienen. Ik ben van mening dat we ons niet zouden moeten richten op steeds maar meer en hogere winsten, winstmarges, opbrengsten en groei, maar goed daar verschillen we misschien ideologisch van opzicht in.

1
test

Je begrijpt mijn comment verkeerd (of ik ben onduidelijk, dat kan ook). Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben. Mijn comment was puur bedoelt om mijn irritatie richting het achterlijke +/- systeem dat er nog steeds is (en waarschijnlijk zo verankerd is in de code dat het niet verwijderd kan worden) te ventileren. Inhoudelijk ben in het helemaal met je eens.

1
test

Mijn reactie was vooral naar Heer Mida gericht, maar ook deels naar jou omdat je het had over dat mensen "niet snapte hoe het in de echte wereld werkt." Ik ging door die zin ervan uit dat je instemde met Heer Mida zijn comment. Het minsysteem vind ik ook niet veel hoor, maar trek mezelf er niet veel van aan. Ik zou zo ook niet weten wat een ander goed systeem van zelfregulatie zou moeten zijn op GNL.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 6 november 2023 - 07:17]

0

Aanbevolen voor jou