
EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.
Swampy is een buitenbeentje tu en de andere krokodillen. Waar zij in het riool naar rommel vi en, haalt hij een kinderlijk plezier uit zichzelf schoonschrobben in gezelschap van zijn trouwe badeend. Het is aan ons om helder water door zand, rots en agre ief schoonmaakmiddel naar Swampy's badkamer te leiden door de weg vrij te maken. Een heel eenvoudig principe, perfect voor apparaten met touchscreens, vooral de grotere als die van tablets.
Het eerste deel, dat slechts 0,89 euro kost, levert zowel volwa enen als kinderen uren speelplezier op. Puzzels beginnen simpel, maar worden steeds complexer. Niet alleen water, maar ook stoom en chemisch afval moet je afvoeren. Sommige levels probeer je tien keer opnieuw voordat je alle badeendjes hebt verzameld en een perfecte score krijgt. Groot is de beloning als Swampy knorrend van genot in het water plonst.
Tijd om te cashen
Uitgever Disney heeft veel succes met het eerste deel en probeert dat nu om te zetten in een winstgevender vervolg. Terecht zelfs dat ze meer willen verdienen, maar de manier waarop dat gebeurt, is ergerlijk. Where's My Water? 2 is free-to-play. Totdat je een paar levels hebt gespeeld en de 'energie' op is. Je moet wachten - variërend van 2 tot 50 minuten - voordat je weer door kunt spelen. Of je koopt een refill voor 0,89 euro. Geen geld.
Toch is het behoorlijk zuur als je na een kleine acht minuten weer moet dokken om door te kunnen spelen. Hoe lang de (al dan niet betaalde) energie meegaat is volstrekt onduidelijk. Wordt dat bepaald door de tijd die je erin stopt? Of door de hoeveelheid aan levels die je doorloopt? Na drie keer betalen binnen een uur vonden we het wel genoeg geweest. Morgen weer een kans.
Dweilen met de kraan open
Dachten we. Want als je het spel niet volledig afsluit, zegt hij de volgende dag doodleuk dat je eerst drie kwartier moet wachten voordat je verder kunt. Vanwege al die tijd dat het spel stil op de achtergrond heeft doorgedraaid. De vijftien euro voor een grotere energievoorraad is gezien wat je ervoor terugkrijgt ineens veel geld. En nee, we willen het spel niet actief aanprijzen op Facebook zodat we extra energie krijgen. Irritant en onredelijk.
Dat sentiment wordt versterkt doordat het spel voortdurend crasht. Na elk level, na elke retry - een e entieel onderdeel - of gewoon zomaar tu endoor: de game knalt er zonder enige waarschuwing uit. Probeer je het spel voor de twaalfde keer opnieuw aan de praat te krijgen: ho, je energie is op. Wachten dus, of lappen. Het is dweilen met de kraan open.
Muzieknoten en autobanden
Deze frustraties overheersen een verder aardig vervolg. Grafisch is WMW2 onveranderd, het heeft nog steeds dezelfde Disney-charme en aandacht voor kleine geestige details, zoals de interactieve achtergrond in het leveloverzicht of de namen van levels. Het minimale verhaaltje is iets minder vertederend dan de vorige keer, maar dat doet er niet toe. De ingenieuze puzzels zijn weer talrijk en je speelt ze niet alleen met Swampy. Zijn liefje Allie heeft stoom nodig voor haar muziekorgel, en Cranky wil met schoonmaakmiddel de groene alg van een oude autoband halen voordat hij hem met veel smaak verorbert.
Elk level heeft bovendien meerdere 'uitdagingen' waarbij je hetzelfde level op een andere manier speelt, bijvoorbeeld ondersteboven. Je kunt op zoek gaan naar een goochelende badeend (mystery duck), of je moet met de waterstroom vijf muzieknoten raken in de juiste volgorde. Wie er echt niet uitkomt kan gebruik maken van speciale power-ups - die na een paar keer ook geld kosten - die het makkelijker maken om badeendjes te verzamelen.
Makkelijker afkicken
Er zitten ook side-scrolling levels tu en. Daarbij moet je zes eendjes vangen en ondertu en het water op het scherm in het zicht houden, terwijl de camera onverbiddelijk naar beneden zakt of naar boven stijgt. Die kunnen behoorlijk stre vol zijn en zullen de rustigere puzzelaar niet echt kunnen bekoren, maar ze vormen een welkome afwi eling op de gangbaardere levels. Het zou wel handig zijn als je ze tijdelijk kon overslaan. Nu moet je ze succesvol afronden voordat je verder kunt.
Heel veel nieuws biedt WMW2 verder niet. De bovengenoemde toevoegingen daargelaten, is de game vooral meer van hetzelfde. Dat geeft niet. Meer van hetzelfde is precies wat bij een puzzelgame als deze past. Dat de ergernis vanwege de bugs en het betaalmodel op den duur de overhand neemt, is zonde. We lappen graag een paar euro voor het hele spel als we daarna een luie zondag lang zorgeloos ons hoofd kunnen breken over alle manieren om Swampy van lekker schoon, warm badwater te voorzien. Maar dat zit er dus niet in.
Deze game is getest op iPad 4 met iOS 6.