Cocoon is een meesterwerk
Reviews

Cocoon is een meesterwerk

Een voorbeeld voor andere games

Na Limbo en Inside zijn ontwerpers Jeppe Carlsen en Jakob Schmid de nieuwe studio Geometric Interactive gestart. Cocoon, de eerste game van dat bedrijf, is meteen een meesterwerk.

Aan de oppervlakte is Cocoon een vrij simpel spel dat je op slechts twee manieren bestuurt: je beweegt je insectachtige robotje met de linkerpook, terwijl je met de A-knop schakelaars omzet of objecten oppakt. Je wordt in een mysterieuze wereld gedropt zonder tekst en uitleg, waar je na voorzichtig verkennen iets geks vindt: een soort grote knikker met in het midden een andere wereld, waar je met behulp van een speciale machine in kunt duiken.

Knikkers

Dat is de voornaamste gimmick van Cocoon. De werelden in die knikkers beginnen als zelfstandige levels, waarin je bijvoorbeeld een vliegend robotje moet vinden die deuren kan openmaken in een andere wereld. Naarmate de game vordert, raken de werelden in de knikkers meer met elkaar verbonden en is het heen en weer springen ertussen deel van de gameplay. Vliegt er een laser op je af? Spring even de knikker uit en wacht tot hij is gepasseerd, om daarna snel naar binnen te gaan en door te lopen.

Puzzels worden nooit nodeloos moeilijk en blijven prikkelen: steeds weer worden nieuwe elementen geïntroduceerd die je perspectief op het spel veranderen. Het maakt de speelduur van in totaal vijf uur eigenlijk perfect. Was de game langer, dan zou hij waarschijnlijk in herhaling vallen.

Dune en de Romeinen

De wereld van Cocoon is daarnaast net mysterieus genoeg om te blijven intrigeren. De game vertelt niet wie je bent of wat je probeert te doen, maar zit wel vol met exotische, buitenaardse apparaten waarvan de functie vaak pas blijkt als je er mee hebt geëxperimenteerd. Het is een wereld die aanvoelt als die in de Dune-boeken, waarin alles op een net andere, minder vanzelfsprekende manier in elkaar zit en je een onderhuids gevoel meekrijgt.

Naarmate je speelt ontpopt zich een verhaal dat open is voor interpretatie. We willen het niet spoilen - het uitpluizen van wat er gebeurt is één van de leukste dingen in Cocoon - maar het is prijzenswaardig hoe subtiele verwijzingen naar andere sciencefiction en Griekse mythologie met elkaar worden verweven tot iets unieks.

Vorm en functie samengebracht

Het is een game die vorm en functie perfect met elkaar verweeft. In beeld verschijnen geen onnatuurlijke teksten die context proberen te geven aan wat je doet - in plaats daarvan laten lichten in torens, bruggen en stations zien wat ze doen zodra je op de A-knop drukt. Het helpt je om dieper in de wereld te worden gezogen. Je bent immers niet de speler die instructies op het beeld volgt, maar iemand die echt al deze apparaten bedient.

Geometric is er in geslaagd die integrale designfilosofie zelfs toe te passen bij de kleine hoeveelheid bazen die je bevecht. Waar andere games je een levensbalk geven en een game over-scherm tonen als die leeg raakt, pakt Cocoon het veel eleganter aan: bij een fout pakt de baas je vast en word je letterlijk uit de wereld geworpen, waarna je weer terug moet lopen om het gevecht opnieuw aan te gaan. In grote lijnen ga je feitelijk game over, maar Cocoon doet dit op een manier die naadloos aansluit op de gamewereld, waardoor je geen enkel menu te zien krijgt. Het houdt je in de flow en voelt onwijs slim - een beetje zoals hoe Hades de permadeath van roguelikes in zijn verhaal integreerde.

Cocoon is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de game op pc en Steam Deck gespeeld.

Legendarisch
Conclusie

Het maakt Cocoon het ultieme voorbeeld van waar een game naar moet streven: vol met puzzels en een vreemde wereld om je te intrigeren, perfect samengevouwen in een eindproduct waarbij onduidelijk is waar de wereld eindigt en de gebruikersinterface begint. Het is een game die geen tutorials of uitleg vereist - het spelen hiervan is net zo vanzelfsprekend als fietsen op een fiets. Ondanks deze eenvoud vormt zich snel een complex spel dat lange tijd door je hoofd blijft spoken. Cocoon is een game waar we nog jarenlang naar kunnen verwijzen als voorbeeld van een perfect puzzelspel.

Plus- en minpunten
  • Perfecte samenkomst van vorm en functie
  • Mysterieus en uniek
  • Leuke puzzels
  • Blijft nieuwe dingen aanreiken.
  • Lichte stotters als je van wereld wisselt op Steam Deck

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Konami onthult platformer met octopus Darwin’s Paradox
Nieuws

Konami onthult platformer met octopus Darwin’s Paradox

Verschijnt in de loop van dit jaar voor consoles en pc

Konami heeft tijdens de State of Play eerder deze week de platformer Darwin’s Paradox aangekondigd.

In de game, die wordt ontwikkeld door het uit Frankrijk afkomstige ZeDrimeTim, besturen spelers een octopus die uit de oceaan wordt gehaald en in een gigantisch industrieel complex terechtkomt.

"Met zijn uitzonderlijke intelligentie en ongelooflijke eigenschappen - zwemmen, camouflage gebruiken en andere interessante skills - kan hij de meest uitdagende valstrikken en gevaren overkomen in deze boeiende platformer, adventure- en puzzelgame", zo luidt de officiële beschrijving.

Volgens Konami doet de game denken aan een animatiefilm dankzij een "rijke artistieke insteek en een kleurrijke wereld", en biedt het spel "de perfecte balans tussen platformsecties en puzzels die opgelost moeten worden". Naast spanning speelt ook humor een grote rol in de game.

Darwin's Paradox verschijnt in de loop van dit jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is de onthullingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Days Gone Remastered-upgrade van 10 euro niet beschikbaar voor PS Plus-versie
Nieuws

Days Gone Remastered-upgrade van 10 euro niet beschikbaar voor PS Plus-versie

Alleen mensen die de oorspronkelijke game hebben gekocht kunnen upgraden voor 10 euro

Mensen die de oorspronkelijke versie van Days Gone via PlayStation Plus hebben geclaimd, kunnen de game niet voor 10 euro upgraden naar de aankomende remaster.

Dat wordt gemeld via een bericht op PlayStation Blog. De remaster van Days Gone werd eerder deze week via de State of Play-uitzending aangekondigd. Net als de vorig jaar verschenen remaster van Horizon Zero Dawn komt er een upgrade van 10 euro beschikbaar voor eigenaren van de oorspronkelijke versie.

Maar ook net zoals bij Horizon geldt deze upgrademogelijkheid niet voor mensen die de game gratis via PS Plus hebben geclaimd. Willen zijn de remaster spelen, dan moeten ze dus de volledige 49,99 euro wegleggen.

Overigens is ook belangrijk om te melden dat mensen die de PS4-disk van de game hebben, elke keer dat ze de remaster willen spelen ook de disk moeten gebruiken. Hebben zij dus een PlayStation 5 zonder diskdrive, dan kunnen ze de 10 euro-upgrade ook niet gebruiken.

De PS5-versie van de game bevat onder andere een nieuwe permadeath-modus, een speedrunmodus, een verbeterde fotomodus, nieuwe toegankelijkheidsfeatures. Daarbij is er een Horde Assault-modus waarin spelers het opnemen tegen de hordes aan zombies. De nieuwe content komt ook als dlc naar de pc-versie van de game. Days Gone Remastered verschijnt op 25 april.

In Days Gone wordt de wereld geplaagd door een zombie-achtig virus. Deacon probeert te overleven en reist met zijn motor rond terwijl hij verschillende kampen met overlevenden helpt. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!