De beste pc-games van dit moment

De beste pc-games van dit moment

Het krachtigste platform, een zee aan games

Wat zijn de beste games voor pc in 2023? Gamer.nl zet de beste moderne games op een rij zodat je nooit kunt missen.

Dit artikel is geüpdatet op 3 november 2023

Ga er maar aan staan: de beste pc-games van dit moment. Het is een enorme opgave om uit de zee van titels - waarvan een aantal oudere games nog steeds relevant is - de beste te kiezen. Omdat de pc zo'n universeel platform is hebben we ervoor gekozen om onszelf niet te beperken tot tien titels. In plaats daarvan vind je hieronder een uitgebreidere lijst met moderne pc-games die je gespeeld moet hebben.

Staat jouw favoriete pc-game er niet bij? Laat het vooral weten in de reacties!

Baldur's Gate 3

Hoe kan het dan ook anders, Baldur's Gate 3. De game scoorde bij verschijnen 10 na 10 en blijkt één van de beste rpg's ooit te zijn. Feitelijk is het nog meer dat: een zeer uitgebreide Dungeons & Dragons-simulator vol intrigerende quests, fantastisch ingesproken personages en een zee aan keuzemogelijkheden. Baldur's Gate 3 neemt 'role-playing' zeer serieus, meer dan elke andere game in het genre.

Lees de review van Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

Elden Ring

De formule van Dark Souls van ontwikkelaar FromSoftware blijkt opnieuw succesvol in de open wereld van Elden Ring. In The Lands Between moeten spelers zelf uitzoeken wat er te doen is en dat kan voor iedereen anders zijn. Elden Ring biedt een absurde en uitdagende wereld waarin spelers regelmatig genadeloos hard sterven, maar je kunt altijd omkeren en iets anders ontdekken. Elden Ring samenvatten in een paar regels is onmogelijk, maar weet dat het ook op pc een essentiële game is.

Lees de review van Elden Ring

Elden Ring

Dave the Diver

Dave the Diver was dit jaar een fenomeen, en niet onterecht. De kleine titel van het Koreaanse Nexon is een game die maar blijft geven. Ondanks de naam duikt Dave the Diver niet de diepte in. Nee, Dave the Diver wordt gaandeweg eerder breder dan dieper. Je speelt steeds nieuwe elementen en gameplay vrij, die telkens niet heel diepgaan, maar wel weten te verrassen. Denk aan een vissenkwekerij waar je elke dag wat ingrediënten kunt ophalen, of een boerderij waar je rijst verbouwt. Ook het verhaal is bij vlagen ontzettend aangrijpend, waardoor het een heerlijke 'indie' voor op je pc is.

Dave the Diver

Cities: Skylines (2)

Soms wil je gewoon achterover leunen en tevreden toekijken hoe de inwoners van een metropolis hun dagelijkse gang gaan. In Cities: Skylines ontwikkel je een eenvoudig dorp tot een miljoenenstad. Ontwerp een wegennetwerk, plan woonwijken, trek industrie aan en kijk tevreden toe hoe de belastingcenten binnenstromen. Niet dat alles zomaar vanzelf gaat, want vervuiling, misdaad en verkeersopstoppingen maken je niet populair bij de inwoners van je stad. Ben jij zo’n goede stedenbouwer dat je Wenen kunt overtreffen?

Lees de Cities: Skylines-review

Inmiddels heeft Cities Skylines een opvolger gekregen. Hoewel we ook die game sterk aanraden, is de game bij lange na nog niet op het niveau van het eerste deel:

"Om vooruit te gaan, moet je soms eerst een stapje achteruit doen. Colossal Order legt een fundament waar het weer jaren op voort kan bouwen, maar heeft op dit moment nog zijn eigen voorganger als voornaamste concurrent."

Lees de review van Cities Skylines 2

cities skylines

Alan Wake 2

Het heeft dertien jaar geduurd voordat Remedy een vervolg op Alan Wake maakte. Vaak is dat een slecht teken: een studio weet niet wat het met een IP aan moet of gaat door een dusdanig turbulent traject dat het eindproduct teleurstelt. Maar Alan Wake 2 is fantastisch, en bijna niet uit te leggen. De mechanieken van de game blijven je verrassen, en de survival-horrorelementen houden je op het puntje van je stoel. Tel daarbij ondersteuning voor path tracing en DLSS 3.5 bij op en je hebt een game die je eigenlijk niet mag missen.

Lees de review van Alan Wake 2

Alan Wake 2

Disco Elysium: The Final Cut

Disco Elysium is meer een boek dan een game, en dan ook nog eens een boek dat de hele tijd allemaal absurde zijweggetjes neemt. Je moet je aandacht er daarom bijhouden en kan niet zomaar wat tekst overslaan, al is het maar omdat je dan de snedigste grappen mist. Wie er echter goed voor gaat zitten, vindt in deze game een parel vol briljante momenten.

Lees hier de review van Disco Elysium

disco elysium

The Witcher 3: Wild Hunt

Zoveel jaar na verschijning kan bijna geen game tippen aan de bovennatuurlijke schoonheid, aandacht voor detail, hartverscheurende dilemma’s en emotionele overtuigingskracht dan de laatste avonturen van monsterjager Geralt of Rivia. De open wereld van The Witcher 3 voelt zo levendig en zo doordrongen van een rijke geschiedenis en cultuur dat je nooit afscheid wilt nemen van de fantasie uit de geest van auteur Andrzej Sapkowski. Ook de twee uitbreidingen zijn de moeite van het doorspelen waard.

Lees de Witcher 3: Wild Hunt-review

The Witcher 3

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 maakte de afgelopen jaren een grote comeback en is momenteel éindelijk echt aan te raden om te spelen. Night City is grotendeels bugvrij en de 2.0-update heeft tal van fundamentele systemen op de schop genomen, waardoor de game nog meer speelstijlen biedt. Al met al bevat Cyberpunk 2077 wederom uitstekend geschreven missies en personages, al helemaal als je ook de Phantom Liberty-uitbreiding meepakt tijdens het hoofdverhaal.

Lees de review van Cyberpunk 2077

De beste pc-games van dit moment-69506312

Minecraft

In de gamepers hoor je er niet zo vaak meer over, maar nog altijd lichten wereldwijd tientallen miljoenen ogen op bij het horen van de naam ‘Minecraft’. Terecht, want de game oogt wellicht simpel, maar je fantasie is de enige beperking bij het bouwen van de meest wilde architectonische kunstwerken. Van getrouwe nabootsingen van Westeros tot werkende 3D-printers, met de eenvoudige bouwblokken van de Lego-achtige game kun je bijna alles maken.

Lees de Minecraft-review

Minecraft

Crusader Kings 3

Crusader Kings 3 is in een rollenspel pur sang. Je moet al die rollen van je personages ook echt ‘goed’ spelen, want als je te veel tegen hun karakter ingaat, heeft dat op den duur gevolgen. Is jouw huiselijke koning continu op pad, dan kan het goed zijn dat dit zijn huwelijk onder druk zet. En als dat dan weer leidt tot een affaire, dan zit je binnen de weliswaar vrij lange keren met een buitenechtelijk en wraakzinnig kind dat een claim op je troon legt. Die combinatie van grote vraagstukken en klein zeer maakt van Crusader Kings 3 de ultieme verhaalvertelgenerator.

Lees de review van Crusader Kings 3

Crusader Kings 3

Hades

Als je het hebt over de beste indiegames van het moment, dan komt Hades vaak ter sprake. Tal van goede games gingen al aan de game vooraf; ontwikkelaar stond al bekend om Bastian en Pyre voordat het zich volledig stortte op deze fantastische roguelike in de Griekse mythologie. Hades speelt zo, zó ontzettend vloeiend. Maar bovenal is het knap dat dit spel verder niets te wensen overlaat. Stijl, muziek, verhaal, setting, herspeelbaarheid: Hades is zo breed als het diep is en blinkt overal in uit. Maar pas op: je bent al snel een paar verhitte pogingen om het einde te halen verder, al helemaal op een pc die de vloeiende gevechten rechtdoet.

Lees de review van Hades

hades

Half-Life: Alyx

Half-Life: Alyx niet zomaar een game. Het is om te beginnen een hele goede game, maar ook een hele goede vr-game. Virtual reality is in 2020 allang niks nieuws meer, maar echte killer apps zijn nog altijd bijzonder. Half-Life: Alyx daarentegen is van begin tot eind een genot om te spelen, ook al is de game niet altijd even origineel, zitten er hier en daar wat bugs in en mochten de laadtijden best wat korter. Veel belangrijker om je in te prenten is dat Half-Life: Alyx echt die volwaardige Half-Life-game is waar we zo bizar lang op hebben gewacht. Tenminste, voor de bezitters van een vr-bril dan.

Lees de review van Half-Life Alyx

half life alyx

Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator is de ideale vakantiegame. Tenminste, als je ook kunt genieten van het uitzicht tijdens de vlucht zelf. Asobo Studio gebruikte namelijk bestaande data om de hele aarde in kaart te brengen, waar de belangrijkste locaties met de hand werden gebouwd. Het resultaat is een robuuste simulator met zeer toegankelijke vlieglessen en een inmiddels prijzenswaardige ondersteuning.

Lees de review van Microsoft Flight Simulator

Inscryption

Het is belangrijk om zo min mogelijk over Inscryption te weten. Ontwikkelaar Daniel Mullins is namelijk terug met een vreemde meta-game over kaartspellen, games in het algemeen en de verwachtingen van spelers. Dat brengt je naar 'plekken' die je nooit ziet aankomen' en gameplaytwists die je blijven verrassen.

Lees de review van Inscryption

Inscryption

Eervolle vermeldingen

We geven goede games graag alle lof die ze verdienen, maar bij een toplijst sneuvelen, zeker bij zo’n divers platform als de pc, altijd een aantal lievelingen. Dat de volgende games de lijst net niet gehaald hebben is overigens net zo pijnlijk als mooi. Het bewijst immers hoe goed de pc qua games bezet is. De games die het net niet hebben gehaald, zijn:

Dota 2Undertale, FortniteTitanfall 2, Hollow Knight, Red Dead Redemption 2, God of War, Planet Coaster, GTA 5Starcraft 2, Diablo 3: Reaper of Souls, Arma 3, Skyrim: Special Edition, Kerbal Space Program, Stardew ValleyWarhammer 40,000: Dawn of War 3, Xcom 2, The Witness, Shovel Knight, Dark Souls 3, Rainbow Six: SiegeHearthstone, Inside, Rocket LeaguePillars of Eternity, Resident Evil 7: Biohazard, Total War: Warhammer en NieR: Automata.

""