Uitgebreide gameplay van The Dark Pictures: House of Ashes getoond
Nieuws

Uitgebreide gameplay van The Dark Pictures: House of Ashes getoond

Ontwikkelaar Supermassive Games heeft vandaag uitgebreide gameplaybeelden van de nieuwe game in The Dark Pictures Anthology, genaamd House of Ashes, getoond.

Nog voor het uitbrengen van de gameplay gaf Supermassive de pers al een uitgebreide virtuele presentatie om meer over de game te vertellen. “The Dark Pictures Anthology betekent veel voor ons en we proberen altijd nieuwe manieren te vinden om je te laten schrikken en uit te dagen”, aldus de ontwikkelaar.

Net als de vorige games in de reeks – bestaande uit verhalen en settings die los van elkaar staan – is House of Ashes gebaseerd op echt bestaande verhalen en legendes. Een groep Amerikaanse soldaten is op een missie in Irak, maar ze zakken door de grond van de woestijn en komen in een eeuwenoude tempel van het Akkadische rijk terecht. Deze tempel zou zijn gebouwd door koning Naram-Sin in een poging een vloek die de goden op zijn volk hebben afgeroepen te laten verdwijnen. Er leeft een nest van mysterieuze en gewelddadige monsters in deze tempel.

Het spel draait om vijf personages, waaronder CIA-agent Rachel King, een rol die wordt vertolkt door actrice Ashley Tisdale. De vijf personages zijn gedurende de game allemaal speelbaar. Naast King zijn er een aantal marines speelbaar en zelfs een Irakese officier. Het vijftal zal zijn vooroordelen moeten overkomen om een weg uit de tempel te vinden. Alle vijf de personages kunnen het overleven of sterven.

Qua gameplay wordt Man of Medan vergelijkbaar met de vorige games in de horrorreeks: het spel bevat spannende actiemomenten en laat spelers tijdens dialogen en gameplay keuzes maken. Deze keuzes hebben invloed op het verloop van het verhaal. Er zijn ook verschillende eindes beschikbaar.

Supermassive heeft wel een aantal vernieuwingen in House of Ashes doorgevoerd. Zo zijn er geen vaste camerastandpunten meer en kunnen spelers de camera naar eigen inzicht draaien. Ook is er een knop waarmee de zaklamp gebruikt kan worden, wat een belangrijk onderdeel van de spannende gameplay vormt. Mensen kunnen daarnaast voor het eerst in een The Dark Pictures-game een moeilijkheidsgraad kiezen. Sommige spelers vonden de vorige games in de reeks te makkelijk of juist te moeilijk, en de moeilijkheidsgraden moeten dat verhelpen.

House of Ashes bevat vier verschillen modi. De Theatrical Cut is de reguliere singleplayermodus. De Curator’s Cut is een alternatieve versie van de eerste modus, waarin regelmatig andere personages bestuurd worden en het verhaal dus via andere standpunten wordt bekeken. Dan is er nog de Shared Story-modus, waarin het hele spel online met een andere speler doorlopen kan worden. Tot slot is er Movie Night, waarin maximaal vijf spelers op de bank samen het spel kunnen spelen.

Supermassive laat weten voor House of Ashes inspiratie te hebben gehaald uit films als Aliens, Predator en The Descent. Ook is men geïnspireerd door veel horrorliteratuur, met name ‘At the Mountains of Madness of Madness. Omgevingen in de game roepen vaak een gevoel van claustrofobie op, maar er zijn ook gigantische, open ruimtes waarin iets in de schaduwen op de loer kan liggen.

The Dark Pictures: House of Ashes moet in de loop van dit jaar verschijnen op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Het is de eerste game in de reeks die verbeterde graphics en prestaties op de next-gen consoles krijgt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!