Haven is niet de liefdevolle game die het moest zijn
Reviews

Haven is niet de liefdevolle game die het moest zijn

In het Franse Haven vluchten twee geliefden naar een afgelegen planeet zodat ze bij elkaar kunnen zijn. Op die manier wil de game een romantisch, persoonlijk verhaal vertellen, maar saaie en vervelende personages maken het moeilijk om je aan het stel te binden.

Het is mooi om te zien hoe gamestudio The Game Bakers langzaam van de grond komt. Een groep voormalige Ubisoft-medewerkers begon het bedrijf in 2011, toen ze in smartphonegame Squids elementen van een strategische rpg op creatieve wijze werkend kregen op een aanraakscherm. Er volgde een paar andere mobiele titels, waarna in 2016 de stap naar spelcomputers werd gezet met Furi - een uitstekende actietitel die enkel bestaat uit baasgevechten.

Met Haven richt het bedrijf zich weer op de consolemarkt met een persoonlijkere en meer intieme game. Hoofdrolspelers Yu en Kay zijn geboren in een maatschappij waar de overheid je partner kiest, maar worden verliefd op elkaar. Ze besluiten samen met een ruimteschip te ontsnappen naar de mysterieuze planeet Source, waar hun schip uiteindelijk kapotgaat en gerepareerd moet worden.

Soort van Flower

Je verkent de planeet langzaamaan om nieuwe grondstoffen te vinden en zo de juiste onderdelen voor je schip te bouwen. Dat doe je door te 'glijden' door de spelwereld: Yu en Kay hebben allebei speciale schoenen om mee op stroken energie verspreid over de planeet Source te zweven. Door op lichtstrepen te balanceren is het ook mogelijk om zwevende eilanden in de gamewereld te bereiken, al is vooraf nooit duidelijk waar je terechtkomt. Het vinden van de juiste routes voelt daardoor soms als een gedoe, maar door de spelwereld rondzwerven is verder buitengewoon fijn. Het is alsof je de PlayStation 3-game Flower speelt, maar dan met een minder abstract doel en achterliggend verhaal.

Tijdens je strooptocht kom je ook monsters tegen, die je op beurtelingse wijze bevecht. Met de richtingsknoppen voer je acties in voor het ene personage, terwijl de ander met de actieknoppen wordt bediend. Ook is het mogelijk om met analoge sticks aanvallen te selecteren, die je soms ook in specifieke posities moet drukken en getimed loslaat om combinatie-aanvallen uit te voeren.

Op die manier wil Haven je het idee geven dat je twee personages tegelijk bedient, met ieder een eigen controllerhelft. Het is een geinig idee dat nooit helemaal uit de verf komt, waardoor je vooral het idee krijgt een klassiek vechtsysteem op onhandige wijze te bedienen. De noodzaak om iedere verslagen vijand achteraf ook te kalmeren verandert bovendien in een vervelend klusje, waardoor vechten voelt als een verplichting die je liever uit de weg gaat.

De game probeert een beeld van twee wanhopige geliefden te schetsen, maar het schrijfwerk voelt aan als slechte fanfictie

-

Vervelende pubers

Tussen zoektochten door verblijven Yu en Kay in hun gecrashte schip, dat ze liefkozend het Nest noemen. Het dient als een soort appartement middenin de woestenij, waar ze teren op elkaars aandacht en appels die ze op veel manieren proberen te bereiden. Korte dialogen schetsen hoe de relatie van de twee zich ontwikkelt. Als speler word je middenin hun leven geworpen, waarbij je pas gaandeweg de details achter hun ontsnapping ontdekt. Maar ze bevinden zich dan ook nog in de wittebroodsweken, waarbij ze de grenzen van hun relatie nog moeten ontdekken.

Het is alleen jammer dat beide personages zo tergend zijn. Het zijn twee egoïsten, die naast hun liefde voor elkaar vooral hol en oppervlakkig blijken te zijn. De game probeert een beeld van twee wanhopige geliefden te schetsen, maar het schrijfwerk voelt aan als slechte fanfictie. De zogenaamd diepe relatie zit vol clichés en scènes waarvan je ogen gaan rollen. Hun zorgen zijn ook vaak oppervlakkig, wat ze twee irritante, verliefde pubers maakt. Het slechte stemwerk dat soms ineens schommelt in volume draagt geenszins bij.

De ambitie die achter Haven schuilt is mooi: we hebben meer games nodig die verhalen over liefde en onderlinge relaties vertellen. Maar Haven is zo krampachtig geschreven, terwijl verdere spelsystemen allesbehalve bijzonder zijn. Dat maakt het lastig om de game aan te raden.

Haven is nu beschikbaar op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Xbox One, en komt in het eerste kwartaal van 2021 naar PlayStation 4 en Switch. Voor deze recensie is de PlayStation 5-versie gespeeld.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!