F1 2021 stelt je voor talloze keuzes
Reviews

F1 2021 stelt je voor talloze keuzes

Heb je last van keuzestress, dan is F1 2021 misschien niet de beste racer voor jou. Het is namelijk volledig aan jou hoe de game speelt. Dat is een insteek die past bij de huidige zeitgeist.

Tuurlijk, bij recente releases voor de PlayStation 5 en Xbox Series gaat het vooral over snelle laadtijden en grafische poespas. Dat is ook niet verwonderlijk: het is waanzinnig om te zien hoe je in Ratchet and Clank: Rift Apart naadloos van de ene naar de andere dimensie vliegt. Ook zijn de mogelijkheden van raytracing enorm indrukwekkend: lichtinval, schaduwen en reflecties worden extreem gedetailleerd gerepresenteerd. Dit geldt ook voor F1 2021: nog niet eerder was de belichting in een Formule 1-game zo natuurgetrouw

©GMRimport

Maar met de introductie van de nieuwe generatie consoles lijken ontwikkelaars ook in te zetten op een andere troef: een breed scala aan spelopties. F1 2021 is daar een prachtig voorbeeld van. Waar je tot afgelopen jaar een beperkt aantal mogelijkheden had om de race-ervaring naar wens vorm te geven, daar heb je nu opties te over.

Vind je het fijner dat de weersverwachtingen accuraat zijn (zoals tot dusver altijd het geval was), of is het ook oké als je rekening moet houden met de grillen van de weergoden? Wil je tijdens je carrière wel of geen interviews met de pers houden? En doorloop je die carrière alleen of met een vriend? Verdienen andere teams net zoveel cash en ervaringspunten als jouw eigen telg, of wil je het jezelf iets makkelijker maken door daar een slaatje uit te slaan?

Veel kan, weinig hoeft

In F1 2021 kan het allemaal. Het is misschien niet de meest aansprekende feature van een nieuwe game, maar het betekent wel dat je op basis van je eigen voorkeuren aan een Grand Prix begint. Sommige minpunten uit vorige delen kun je hierdoor zelf elimineren. Voor doorgewinterde F1-spelers zijn de interviews bijvoorbeeld weinig interessant: telkens stelt de pers dezelfde vragen, waarbij je antwoord er eigenlijk niet toe doet. Juist omdat je die gesprekken na elke race voert, kunnen ze na een tijdje best irritant worden. Dat geldt in F1 2021 nog steeds. Het grote verschil: met een druk op de knop schakel je ze uit. En dat kan ook gerust gedurende een lopende carrière. Wat dat betreft slaat Codemasters de spijker op de kop.

Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame

-

Als racegame is F1 2021 weinig verrassend of vernieuwend. Buiten wat kleine tweaks die de wegligging en besturing verscherpen, is dit nagenoeg dezelfde ervaring als F1 2020. Daar is weinig op af te dingen: de reeks slaagt er al meerdere jaren in om een uitstekende representatie van de Formule 1 en Formule 2 neer te zetten – ergens tussen arcade en simulatie in. Daardoor is het een prima titel om na de zoveelste podiumplek van Max even op te starten om de race te herbeleven, maar is er ook genoeg nuance voor serieuze coureurs om online aan kampioenschappen mee te doen. (En ook op dat vlak staat Nederland aan de wereldtop. Afgelopen jaar won Jarno Opmeer de officiële F1 Esports Series.)

Vlekkeloos

Vooral qua kunstmatige intelligentie maakt F1 2021 stappen. Computergestuurde coureurs maken nu af en toe onnodige fouten en zijn veel vaker met elkaar in gevecht. Dat leidt zo nu en dan tot onverwachte resultaten, maar ook tot situaties op het circuit waar je snel op in moet spelen. De keerzijde hiervan is dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Zo leidt de safety car vaak tot gevaarlijke situaties. Vaker dan je lief is stopt ‘ie opeens met rijden, waardoor het hele veld op elkaar klapt of juist langs de safety car rijdt en daardoor gediskwalificeerd wordt. Als dit drie keer in een seizoen gebeurt, dan haalt dat een deel van het plezier weg. Gelukkig is dit wel het soort bug dat meestal met een update verholpen wordt.

Dan nog even kort over de feature waar ontwikkelaar Codemasters zelf het meeste mee pronkt: Braking Point. Het is een verhaal van om en nabij zes uur, waarin je als jonge coureur Aiden Jackson je eerste stappen zet in de Formule 2 en uiteindelijk promoveert naar de koningsklasse van de racesport. In Braking Point heb je vooral te maken met je teambaas en de fictieve coureurs Casper Akkerman en oude bekende Devon Butler. Het is een aardige toevoeging die vooral veel inspiratie geput heeft uit de Netflix-documentaire Drive to Survive. Oftewel: er is veel drama en weinig inhoud. Misschien belangrijker is dat geen enkel personage daadwerkelijk sympathiek of interessant is. Hierdoor maakt het al snel niet meer uit wat Devon en Casper van je vinden: lekker belangrijk wat coureurs van je denken die toch alleen maar met zichzelf bezig zijn.

©GMRimport

Dit doet natuurlijk weinig af aan het totaalpakket dat F1 2021 is. Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame. En het belangrijkste: de race-ervaring is nog altijd heerlijk, hoe je ook speelt.

F1 2021 verschijnt op 13 juli voor PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game getest op PlayStation 4 en Xbox Series X.

Uitstekend
Conclusie

F1 2021 maakt indruk. Of je nu een fanatieke e-sporter bent of in je uppie een verhalende carrière wilt doorlopen, je krijgt talloze mogelijkheden om de game naar eigen smaak in te richten. Dat maakt van F1 2021 een veelzijdige titel. Eenmaal op het circuit is het nog altijd een oerdegelijke racegame, geschikt voor zowel controllers als (semi)professionele racestuurtjes.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende representatie racesport, veel keuzevrijheid, subtiele grafische update voor Xbox Series en PlayStation 5
  • Kleine foutjes, Braking Point is weinig interessant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error