Beginnerstips voor Cyberpunk 2077
Nieuws

Beginnerstips voor Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een gigantische game met heel veel zijmissies en een uitgebreid verhaal. Het spel zit ook vol met beslissingen en opties die zeker niet meteen duidelijk zijn. Daarom helpen we je met je eerste stappen in Night City met enkele beginnerstips. Dit artikel bevat geen spoilers.

Tip 1: Je levenspad is niet je ‘klasse’.

De eerste beslissing die je neemt aan het begin van de game is welk levenspad jouw ‘V’ bewandelt. Je kan kiezen tussen Corpo (zeg maar ‘zakenman’), Straatschoffie of Nomade. De keuze bepaalt hoe de eerste uren van de game verlopen, en welke plek je het spel begint. Dit zijn dus beslissingen die de sfeer van je personage bepalen (en je een goede reden geven om ooit nog eens te herspelen met een nieuw levenspad), maar ze hebben geen invloed op je vaardigheden.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil. Daarvoor bepalen je statistieken en je ‘perks’ welk arsenaal aan opties je tot je beschikking hebt, niet je levensverhaal. Kies dus vooral het levenspad dat jou het meeste aanspreekt en maak je geen zorgen over je vaardigheden.

©GMRimport

Tip 2: Gebruik je stash regelmatig

Net zoals in veel andere rpgs kun je enorm veel spullen oppakken in Cyberpunk 2077. Het is niet moeilijk om na een uurtje spelen genoeg hardware op zak te hebben om het leger van een klein land te bewapenen. Je draagvermogen is niet eindeloos, dus op een zeker moment krijg je de gevreesde waarschuwing dat je te veel bij je hebt, en kun je niet meer rennen.

Aangezien heel veel spullen die je verzamelt bruikbaar zijn voor het uitgebreide craftingsysteem, is het aan te raden om je spullen niet lukraak te droppen. Gebruik liever je ‘stash’, ofwel opbergruimte. Deze is vanuit elk appartement dat je bezit te benaderen, net zoals de stash in The Witcher 3 overal dezelfde inhoud vertoont. Maak er een goede gewoonte van om elke keer dat je thuiskomt je overtollige spullen te droppen, zodat je later kan beslissen of je ze uit elkaar wilt halen voor onderdelen of ergens wil verkopen.

©GMRimport

Tip 3: Spendeer je perk-punten niet te snel

Als je in level omhooggaat, krijg je punten die je kan gebruiken om je statistieken op te waarderen (lichaam, intelligentie, etcetera). Daarnaast ontvang je ook perk-points. Die laatste gebruik je om nieuwe vaardigheden te krijgen via tech trees die gekoppeld zijn aan je hoofdstatistieken.

Zeker de eerste uren is het beter om die perk-punten even te bewaren tot je zeker weet in welke richting je V wil laten groeien. De meest basale dingen (sluipen, schieten, zwaardvechten en hacken) kun je meteen al, maar de nieuwe perk-vaardigheden kun je gebruiken om sterker te worden in bepaalde richtingen en nieuwe trucjes te leren. Het is mogelijk om je perks te resetten, maar dat is behoorlijk prijzig. Wacht dus even om te ontdekken wat je het leukste vindt om te doen.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil.

-

Tip 4: Hack alle dingen

Een krachtig wapen in het arsenaal van V is het vermogen om te hacken. Dat vermogen wordt bepaald door het operating system in V’s lichaam. Zo heb je een bepaalde hoeveelheid ‘ram’ dat bepaalt welke hacks je kan gebruiken en hoe lang het duurt voor een hack weer opnieuw te gebruiken is.

Er zijn twee soorten hacks: ‘quick hacks’ en ‘access point hacks’. Die laatste draaien om het toegang krijgen tot bijvoorbeeld computers of antennes. Daarvoor moet je in fysiek contact staan met het object.

Quick hacks doe je op afstand en spelen een grote rol in confrontaties met vijanden. Zo kun je vijanden tijdelijk verblinden of hen op afstand kortsluiting geven. Ook kan je voorwerpen op afstand aan- en uitzetten, waarmee je vijanden tijdelijk kan afleiden. Vooral als je van sluipen houdt, is hacken ideaal. Scan dus regelmatig de omgeving om te zien wat er allemaal hackbaar is, want dat geeft vaak unieke en onvermoede opties om langs een obstakel te komen.

©GMRimport

Tip 5: Speel een rol

Een groot deel van de game bestaat uit dialogen en de keuzes die je daarin maakt. Vaak zijn wij als gamers gewend om te zoeken naar een optimaal antwoord dat ons het beste resultaat oplevert. Daarvan is bij Cyberpunk 2077 geen sprake. Nou ja, het is wel zo dat bepaalde beslissingen uiteindelijk beter uitpakken dan anderen, maar er is geen manier om dat tijdens het gesprek uit te vogelen.

De dialogen in het spel zijn ontworpen om jou een stem te geven. Letterlijk en figuurlijk. Jouw daden hebben betekenis en bepalen niet alleen jouw lot, maar ook dat van heel veel andere Night City-bewoners. De beste manier om de dialogen te benaderen is alsof je een rol speelt: kies zoals jij wil dat jouw V zich in de wereld gedraagt. En doe dat omdat het spelen van iemand anders in die wereld leuk is, niet omdat je denkt dat je daarmee het spel probeert te winnen. Winnen is subjectief. Het gaat om de reis, niet om het einde.

©GMRimport

Tip 6: Jij bent de baas

Misschien wel de belangrijkste les is dat het spel, zeker gedurende de eerste uren, lineair lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Je krijgt al vrij snel een aantal zijmissies aangeboden en het is makkelijk om die te vergeten tijdens de emotionele achtbaan van V’s verhaal. Onthoud dat er zelden echte tijdsdruk is, en je best van het gebaande pad af mag wijken. Sterker nog: doe dat vooral. Ga op onderzoek, pak die kleine missie op, loop dat steegje in. De wereld van Cyberpunk 2077 zit zo barstensvol details en onvermoede avonturen, dat het zonde zou zijn om er te snel doorheem te sjezen. Neem dus je tijd en wees niet bang om even je eigen weg te zoeken. Dan haal je veel meer uit de game!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit
Nieuws

Volledige versie Carnaval Simulator komt op 22 februari uit

Un lekker delleke, strak in 't velleke, vet ordinair, ja die lust m toch zo gér

De volledige versie van Carnaval Simulator verschijnt op 22 februari.

Dat werd deze week aangekondigd. Ook werd er een nieuwe trailer getoond die hieronder te bekijken is. De early access-versie van de game verscheen afgelopen jaar al op Steam, maar vanaf 22 februari is dus de uiteindelijke versie beschikbaar.

In de game kunnen spelers hun eigen praalwagens en parades ontwerpen, aanpassen en rijden. De parade kan daarbij vanuit de wagen en het publiek worden ervaren, en zelfs via een eerstepersoonsaanzicht. Er kunnen ook lichtshows worden gemaakt die synchroniseren met de muziek. De game kan alleen en met maximaal acht spelers online worden gespeeld. De ontwikkelaar van de game belooft voor de uiteindelijke versie die aanstaande is verbeterde graphics, nieuwe locaties en nog meer content.

Gamer.nl sprak begin vorig jaar met Jeffrey van der Wal, de ontwikkelaar van Carnaval Simulator. In het artikel wordt dieper ingegaan op het spel en hoe de ontwikkeling tot stand kwam. Carnaval vindt dit jaar in het weekend van 1 maart plaats.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat
Nieuws

It Takes Two-ontwikkelaar weet niet of de verfilming nog doorgaat

'Hollywood; er is zoveel bullshit'

Josef Fares, de bedenker van It Takes Two en oprichter van ontwikkelstudio Hazelight, is zelf ook niet zeker over de mogelijkheid dat de eerder aangekondigde verfilming van de co-op-game nog verschijnt.

In 2022 werd al gemeld dat er een film zou komen gebaseerd op It Takes Two. Er gingen zelfs geruchten dat dj2 Entertainment, het bedrijf achter de Sonic the Hedgehog-films, de film zou maken en dat Dwayne 'The Rock' Johnson ook verbonden was aan de film.

Inmiddels is het echter stil rondom de film. Eurogamer vroeg aan gameontwikkelaar Josef Fares tijdens een previewevenement voor zijn nieuwste game, Split Fiction, naar de status van de verfilming, en hij liet weten dat hij ook niet zeker is van de toekomst van het project.

"Hollywood; er is zoveel bullshit", zo stelde hij. "Ik denk dat negentig procent van de meetings bullshit zijn, en gedurende tien procent van de meetings gebeurt er daadwerkelijk iets. Er wordt veel gepraat, maar niet veel woorden in daden omgezet. Ik weet niet wat de status is. Hopelijk loopt het ergens op uit, maar ik heb geen hoge verwachtingen. Er wordt veel gepraat, maar je hebt de mensen nodig die dingen gedaan krijgen."

Fares werd ook gevraagd naar zijn mening over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Tegen VGC: "We moeten ons er op aanpassen. Als het onderdeel uitmaakt van de industrie moeten we kijken hoe we het implementeren om er betere games mee te maken. Ik begrijp dat sommigen hun werk kunnen verliezen, maar dat geldt voor alle nieuwe technologie. Er zullen zowel slechte als goede dingen uit voort komen. Je kunt het niet negeren. Ik geloof dat AI uiteindelijk een grotere impact op de wereld zal hebben dan dat het internet heeft gehad."

Split Fiction

Fares' nieuwste game, Split Fiction, verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Tijdens de State of Play eerder deze week werd een nieuwe trailer van de game getoond, die hieronder nog eens bekeken kan worden.

Net als voorganger It Takes Two is Split Fiction een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als It Takes Two wordt elk exemplaar van Split Fiction geleverd met een Friend's Pass. Dit zorgt er voor dat maar één speler de game hoeft te kopen en dat een andere speler die de game via co-op meespeelt dat niet hoeft te doen. Zo kunnen twee spelers er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten van de aankoop van het spel te delen. Daarbij is er cross-play aanwezig zodat mensen met elkaar kunnen spelen, ongeacht op welk platform ze gamen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!