Final Fantasy 16-producer reageert op kritiek over gebrek aan diversiteit in de game
Nieuws

Final Fantasy 16-producer reageert op kritiek over gebrek aan diversiteit in de game

De producer van Final Fantasy 16, Naoki Yoshida, heeft gereageerd op de kritiek die mensen hebben op het gebrek aan diversiteit in de game. Afgelopen tijd spraken meerdere fans hun onvrede uit over de nieuwste titel uit de Final Fantasy-reeks, omdat er te weinig personages van kleur zouden zijn.

In een interview met IGN werd de producer direct gevraagd naar de diversiteit van personages in de game. Yoshida antwoordde daarop: “Het concept van de game is vanaf het begin gebaseerd geweest op Europa in de middeleeuwen. Hiervoor hebben we gekeken naar historische, culturele, politieke en etnologische standaarden die toentertijd gangbaar waren.”

Yoshida gaf tijdens het interview een disclaimer dat zijn antwoord veel fans “waarschijnlijk gaat teleurstellen”, vooral wie hoge verwachtingen had van zijn reactie. “Dankzij de geografische, technische en geopolitieke beperkingen van de setting waarvoor wij als ontwikkelaar hebben gekozen, kon het niet anders dat de wereld van Valisthea niet zo divers zou zijn als de wereld van nu.”

Volgens Yoshida was het creëren van een wereld met personages van verschillende etniciteiten wel een belangrijk punt, maar zou dit in hun wereld te geforceerd overkomen. Ondanks dat Final Fantasy 16 een fantasiegame is, is het verhaal wel geworteld in de realiteit, vertelt hij.

Op internet reageren meerdere mensen woest op de verklaring van de producer. Mensen verbazen zich over hoe de ontwikkelaars zich strikt willen houden aan historische feiten, terwijl de game overduidelijk plaatsvindt in een fictieve wereld met fantasiewezens. Daarnaast zou zijn claim over Europa in de middeleeuwen niet kloppen, omdat er wel degelijk mensen van kleur in dat werelddeel leefden gedurende die periode.

Final Fantasy 16 komt ergens in 2023 uit op PlayStation 5. De game vindt plaats in het fictieve continent Valisthea, welke is verdeeld in zes fracties die met elkaar in conflict raken over de spreiding van een ziekte genaamd Blight.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!