Voorspel: Gekozen familie schittert in Nier: Replicant ver. 1.22
Nieuws

Voorspel: Gekozen familie schittert in Nier: Replicant ver. 1.22

Remake Nier Replicant ver. 1.22474487139… zal voor velen de eerste keer zijn dat ze met de game in aanraking komen. Voor anderen is het een toffe manier om cultklassieker Nier Gestalt op een hele andere manier te beleven.

Keer je terug, dan valt het 'nieuwe' hoofdpersonage direct op. De oorspronkelijke game is in twee versies uitgebracht: Replicant en Gestalt, maar enkel Gestalt is in het Westen uitgekomen. In die versie is het hoofdpersonage een oudere man die voor zijn dochter zorgt. In Replicant, de versie die we nu spelen, is het hoofdpersonage een stuk jonger en vecht hij voor zijn zusje.

Naast de grote veranderingen zit er tussen de twee versies ook een klein verschil met een grote betekenis. Spelers komen de jonge Emil tegen, een knul die met zijn blik mensen en monsters in steen verandert, waardoor hij niemand echt kan aankijken. In het verloop van het verhaal ondergaat Emil een bijzondere gedaanteverandering. Hij komt er monsterachtig uit te zien met ledematen als een skelet en een brede grijns op zijn bolle gezicht die maar niet weggaat. Wel kan hij eindelijk naar zijn vrienden kijken.

Die vrienden, met name de stoere, vloekende Kainé, reageren geen seconde met afschuw. Ze omarmen wie Emil nu is en houden onvoorwaardelijk van hem, ook al zal de rest van de wereld dan niet direct doen.

Een bruid of bruidegom

In de game hebben het hoofdpersonage en Emil richting het eind van het verhaal een gesprekje over het huwelijk. In de 2010-versie van Nier stelt Emil in de Engelse vertaling dat hij ooit ook wil trouwen, maar alleen als hij een meisje kan vinden die zich niet stoort aan zijn uiterlijk.

In Nier Replicant gaat het anders. In deze versie stelt Emil namelijk dat hij jaloers is op de bruid. Als het hoofdpersonage hem geruststelt door te opperen dat Emil op een dag ook een bruid vindt, reageert Emil met onzekerheid in zijn stem: 'Huh? Oh, ja. Een… bruid." Emil zou liever in het huwelijksbootje met een bruidegom stappen.

Voordat je in de reacties duikt om te zeggen dat ik teveel lees in deze zinnen, omdat Emil mogelijk nog steeds onzeker is over zijn uiterlijk en zijn toekomst, heeft Yoko Taro, de regisseur van de game, in een interview duidelijk gemaakt dat Emil homo is.

Deels kan het verschil tussen de twee versies te maken hebben met de verandering van personages. De implicatie is dat Emil een crush heeft op het hoofdpersonage. Dat past beter als dat personage een jongere knul is, omdat Emil dat ook is, maar het zegt mogelijk ook iets over hoe tijden veranderen. Dat het benoemen van queerness in een grote release echt niet nadelig is voor de verkoopcijfers.

©GMRimport

Intersekse

Kainé heeft op haar eigen manier een lichaam dat de bekrompen mensen om haar heen afschuwelijk vinden. Ze heeft een intersekse conditie. In haar jeugd is ze daarom veel gepest. Tevens heeft Kainé een 'shade' in haar. Shades zijn de monsters waar de personages in de game tegen vechten. Net zoals Kainé eigenschappen van man en vrouw heeft, heeft ze ook de eigenschappen van mens en monster in zich.

Kainé valt onder ander door haar kledingkeuze op. Ze draagt weinig verhullende lingerie. In Grimoire Nier, een boek dat enkel in Japan is uitgegeven en de wereld van Nier verder uitdiept, wordt uitgelegd dat Kainé dit doet als reactie op de pesterijen uit haar verleden. Daardoor kiest ze kleding die haar extreem vrouwelijk eruit laten zien.

Dat voelt een beetje als een excuus, net zoals dat Quiet in Metal Gear Solid 5 zo weinig kleding aan heeft omdat ze ademt via haar huid. Iedereen kan zien dat dit geen reden, maar een excuus is om haar er zo naakt mogelijk bij te laten lopen. Bij Kainé lijkt het ook ongemakkelijk op het randje te zitten tussen seksualisering van vrouwen en een oprechte exploratie van een intersekse vrouw die haar lichaam wil presenteren zoals zij wil.

©GMRimport

Gekozen familie

Voor queer mensen voelt de angst voor de lichamen van Emil en Kainé herkenbaar, omdat hun lichamen ook anders zijn dan de norm, of omdat ze zich anders uiten dan wat er van hun gender wordt verwacht. Kainé, die een hoop geleerd heeft over haarzelf accepteren terwijl de wereld dat niet doet, leert de jonge Emil trots te zijn op wie hij is.

Het duo vormt in de game een hechte vriendschap. Terwijl de speler regelmatig dorpjes binnen stapt, moeten Emil en Kainé buiten slapen. Ze hebben dat geaccepteerd en vertellen elkaar verhalen bij het kampvuur. Het hoofdpersonage besluit al snel dat hij het niet eerlijk vindt en blijft ook buiten slapen.

Onder queer mensen komt het begrip 'gekozen familie' vaak langs. De droevige realiteit is dat veel mensen uit de lhbtq+-gemeenschap moeten leven met een familie die hun niet accepteert zoals ze zijn. Een familie waar ze niet zichzelf kunnen zijn, of erger: waar ze bang voor moeten zijn.

Gekozen familie bestaat uit vriendschappen die minstens zo hecht zijn als je eigen familie. Daar waar je wel echte steun krijgt, waar je altijd terecht kan en voor wie jij ook altijd klaar staat. Dit groepje helden uit Nier zijn een schitterend voorbeeld van gekozen familie in games: queer mensen die elkaar accepteren zoals ze zijn en elkaar sterker maken.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!