Solar Ash is prachtig, maar ook frustrerend
Reviews

Solar Ash is prachtig, maar ook frustrerend

Solar Ash is ontwikkeld door Heart Machine, de maker van Hyper Light Drifter. Net als die game heeft Solar Ash uitzonderlijk goede movement en feel. Heart Machine combineert die kenmerkende eigenschappen met de grootschalige kolossen uit Shadow of the Colussus, die in het geval van Solar Ash een beetje doen denken aan de monsters (‘Angels’) uit Neon Genesis Evangelion.

In Solar Ash speel je een Voidrunner, Rei, die haar planeet moet redden van de ondergang. Hoeveel er te redden valt is nog maar de vraag: de planeet is al deels opgeslokt door een gigantisch zwart gat. Steden zijn volledig uit elkaar gereten en overal om je heen zweven stukjes grond. Het ‘waarom’ blijkt naarmate je blijft spelen. De game begint met een mysterieus lapje tekst met een heleboel onbegrijpelijke termen en achtergrondinformatie, maar dat is het wel.

De game heeft daar verderop overigens ook een handje van. Soms wordt er een spervuur aan lore op je losgelaten alsof het niets is. Dat is best vervelend, want steeds als je het verhaal denkt te snappen, duwt het je weer weg. Dat komt ook omdat deze game draait om flow. Solar Ash dwingt je veel te lezen, wat je juist weer uit die flow haalt. De dialoog is daarbij niet zo interessant en de personages die je tegenkomt zijn weinig memorabel.

Veel sterker is het verhaal dat de omgeving vertelt. Overal vind je de restanten van een mysterieuze oude wereld. Je vraagt je echt af wat er aan de hand is met dat imponerende zwarte gat in de verte en wie er op de planeet gewoond heeft. Tof is ook dat de wetten van de zwaartekracht volledig zoek zijn. Lantaarnpalen zweven boven de grond op losse stukjes grond en bijna alle gebouwen hangen half in het luchtledige. Een verscheurde samenleving, letterlijk en figuurlijk. Dat is ontzettend sterk gedaan.

Mooiste game van het jaar

De wereld bestaat uit een hubgedeelte, in het midden van de map, waaraan weer vijf andere spelwerelden zijn gekoppeld. Je kunt tussen die werelden fast travel gebruiken, maar in principe kun je ook gewoon overal heenrennen (eigenlijk ‘skaten’). In dat opzicht is Solar Ash een openwereldgame, maar verwacht daar niet te veel van. Hoewel er genoeg te verkennen valt en je absoluut op verkenning gaat af en toe, heeft de game niet echt sidequests. 

Dat is ook niet echt nodig. Solar Ash heeft een geweldige flow - zowel in gameplay als structuur. Het is uiteindelijk simpelweg het doel om in iedere wereld een van de zes gigantische eindbazen te verslaan, waarna de laatste ‘missie’ zich aandient. Je suist ondertussen op hoge snelheid door de spelwereld op twee sonische rollerskates en beschikt over een heerlijke en flexibele dash.

Deze game draait geheel om bewegingsvrijheid en snelheid maken. Solar Ash doet in die zin heel erg denken aan The Pathless - ook zo’n game waarin het snelle voortbewegen het doel is. De spelwereld van Solar Ash is wel stukken beter op de gameplay afgestemd dan in die game. De resterende stukken planeet zijn aan elkaar gekoppeld door een soort paarse marshmallow-wolken. Die kleurrijke massa faciliteert de gameplay geweldig. Je kunt écht snelheid maken op de vele heuvels, en dat is zeer bevredigend.

Solar Ash heeft een geweldige flow - zowel in gameplay als structuur.

-

Sowieso is die spelwereld het hoogtepunt van de game. De omgevingen verschillen behoorlijk van elkaar, maar barsten van detail. Stilistisch is dit, zoals trailers laten zien, zonder twijfel een van de mooiste games van het jaar. Het gebeurt niet vaak dat ondergetekende met open mond naar een level zit te kijken, maar de combinatie van Solar Ash, een PlayStation 5 en een oled-tv is behoorlijk imposant. De game heeft waanzinnige vergezichten, oogt haarscherp, is ontzettend kleurrijk en de eindbazen, die altijd boven de spelwereld uittorenen, maken een enorme indruk. 

Frustratie

Om die zes eindbazen te verslaan, moet je eerst platformpuzzels oplossen. Ook die draaien allemaal om bewegingssnelheid. Als je er een paar hebt gedaan mag je door naar de eindbaas, wat óók een platformpuzzel is. De kleine puzzeltjes zijn waarschijnlijk het leukst om te doen, omdat ze goed verweven zijn in de spelwereld en ze je heel erg snel laten gaan. Dat laatste geldt ook voor de eindbazen, maar toch zijn ze minder leuk. 

In Shadow of the Colussus moest je bijvoorbeeld echt nadenken over je pad over de kolossen. Het waren puzzels en zo stond iedere kolossus als uitdaging op zichzelf. In Solar Ash moet je vooral snel zijn, maar in tegenstelling tot de kleine platformsegmenten in de game is hier van variatie weinig sprake. Iedere eindbaas bestaat uit drie fases, en iedere fase ‘versla’ je door een reeks pijnpunten te vernietigen.

Dat begint snel te vervelen, ook omdat de eindbazen een frustrerende aangelegenheid zijn. Je valt regelmatig van ze af, en dan begint de eindbaasfase weer van voor af aan. Dat je zo vaak valt, heeft ook te maken met de besturing. Die is het beste te omschrijven als onduidelijk. Zo moet je af en toe de tijd vertragen om jezelf naar bepaalde plekken te teleporteren. Dat werkt nét niet lekker en vloeiend genoeg, en het is te vaak onduidelijk wanneer je wel en niet kunt teleporteren.

De game probeert dat op te lossen door objecten en vijanden waar je heen kunt teleporteren te omcirkelen als je dicht bij ze in de buurt komt, maar in het heetst van de strijd legt die designtaal het af tegen de hectiek. Het voelt alsof Heart Machine zelf ook niet helemaal weet wat ze met die functie aan moeten. Een andere opvallende keuze is het gebruik van de linkertrigger, die je ingedrukt moet houden om snelheid te maken. Er zijn welgeteld nul momenten waarop je géén snelheid wilt maken, dus ben je eigenlijk onophoudelijk de trigger aan het inhouden.

Overigens bevat Solar Ash ook gevechten met vijanden, maar die stellen niet meer voor dan het indrukken van het kruisje om met een soort zwaard te slaan. Combo’s en dergelijke zijn niet aan de orde, wat op zich niet erg is, ware het niet dat de game op een gegeven moment vijanden introduceert die behoorlijk wat klappen nodig hebben. Ook dat haalt je uit de flow van het platformen.

Watch on YouTube

Liefdesbrief

Solar Ash is erg leuk, laat daar geen misverstand over bestaan. Er zijn genoeg momenten dat al het goede in Solar Ash samenkomt. Als je vloeiend over de paarse wolken skatet terwijl je naar de weergaloze uitzichten staart, vergeet je volledig dat de combat helemaal niets voorstelt en dat de besturing te wensen overlaat. In die zin is Solar Ash gemakkelijk aan te raden als je games als Journey en The Pathless waardeert om hoe vloeiend ze spelen en om hoe leuk het snelle voortbewegen is. Het is alleen jammer dat de game wat keuzes maakt die niet helemaal rijmen met wat Solar Ash juist zo goed maakt.

Solar Ash is gerecenseerd op PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar op PlayStation 4 en pc.

Goed
Conclusie

Solar Ash is een van de mooiste games van het jaar en speelt bij vlagen ontzettend vloeiend. Helaas gooien frustrerende eindbaasgevechten en een grillige besturing roet in het eten, want deze prachtige spelwereld verdient het verkend te worden en de platformpuzzeltjes zijn leuk om te doen.

Plus- en minpunten
  • Prachtige spelwereld, goede flow, leuke platformsegmenten
  • Eindbaasgevechten zijn vervelend, ongelukkige besturing

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!