Amazon-mmo New World lijkt RTX 3090's kapot te branden
Nieuws

Amazon-mmo New World lijkt RTX 3090's kapot te branden

New World, de aanstaande mmo-titel van Amazon, lijkt selecte videokaarten te vernielen. In korte tijd meldt een groeiend aantal beta-testers dat recente versies van New World hun GeForce RTX 3090 om zeep hebben geholpen.

Het forumgesprek begon gisteravond bij gebruiker Goatz. De gamer meldt dat inmiddels al zijn tweede EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra het loodje heeft gelegd tijdens het testen van New World. Fabrikant EVGA vervangt dit soort defecten klaarblijkelijk relatief snel, onder de garantietermen. Ondertussen is ook een oudere GTX 980 getest; die deed het prima, volgens Goatz.

©GMRimport

Goatz wordt al snel bijgestaan door vele andere gamers, die evenals problemen ervoeren met hun RTX 3090-videokaart. Het gros daarvan kwam evenals van EVGA — waaronder ook watergekoelde varianten — maar ook een RTX 3090 van Gigabyte heeft zich bij het dodental gevoegd. Een enkele RTX 3090-gebruiker meldt nergens last van te hebben.

De oorzaak van de defecten lijkt vooralsnog de framerate te zijn. In de menu's en laadschermen van New World is de beeldverversing niet (standaard) gelimiteerd, waardoor sommige videokaarten ongevraagd absurd hoge framerates klokken. Door de hitte die vervolgens opbouwt, kunnen belangrijke condensators het doorbranden.

Enkele gebruikers omzeilen het probleem door de framerate vast te pinnen. New World binden aan 60 frames per seconde zou schijnbaar al helpen; een andere gebruiker waagt het op V-Sync. Her en der raden gebruikers elkaar extra koeling op de bovenzijde van de kaart aan.

Amazon Games heeft nog geen officiële respons gegeven op het forumtopic. Momenteel begeeft New World zich in een gesloten beta-fase, voorbereidend op de lancering van de mmo op 31 augustus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geen 'rode lijnen' voor Xbox-games op PlayStation, ook Halo zou kunnen
Nieuws

Geen 'rode lijnen' voor Xbox-games op PlayStation, ook Halo zou kunnen

Hallo Halo

Volgens Xbox-baas Phil Spencer zijn er geen specifieke limieten als het aankomt op Microsoft-games die naar andere consoles komen.

Dit jaar is Microsoft begonnen met het uitgeven van zijn games op andere platforms. Zo kwamen Pentiment, Sea of Thieves, Grounded en Hi-Fi Rush al naar PlayStation en/of Nintendo Switch.

In een interview met Bloomberg zegt Spencer tevreden te zijn met de resultaten. Microsoft zal het in de toekomst ook blijven doen. Opvallend is dat volgens Spencer er geen beperkingen zijn op welke games daarvoor in aanmerking komen.

"Ik zie geen rode lijnen in ons portfolio waarvan je zegt: 'die mag niet'", zegt hij. Er wordt hem ook naar de volgende Halo-game gevraagd. Hoewel hij het niet uitsluit, zegt hij dat het nog te vroeg is om daar een beslissing over te maken.

Spencer zegt verder dat de game-afdeling van Microsoft er op dit moment goed voorstaat. Na de overname van Activision Blizzard werden er 2500 mensen ontslagen. Ook werden er drie studio's gesloten of verkocht. Spencer kijkt met een stuk meer vertrouwen naar 2025.

"Xbox als bedrijf is nog nooit gezonder geweest", zegt hij. Daarbij wijst hij op groei in cloudgaming en op pc, maar ook in consolegebruik. "Het bedrijf presteert op dit moment, en ik denk dat dat een gezondere toekomst betekent voor hardware en de games die we maken."

Daarnaast gaf hij aan dat Microsoft werkt aan prototypes voor een handheld-apparaat, al zal het nog een aantal jaar duren voordat deze handheld uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft werkt aan handheld, maar die komt pas over een paar jaar
Nieuws

Microsoft werkt aan handheld, maar die komt pas over een paar jaar

Kan even duren

Microsoft werkt aan een handheld, maar het kan nog een paar jaar duren voordat zo'n apparaat uitkomt.

Dat zegt Xbox-baas Phil Spencer in een interview met Bloomberg. Volgens Spencer zijn er "verwachtingen dat we iets zouden doen" met een handheld-apparaat. Zelf heeft hij in het verleden al zijn liefde voor handhelds geuit.

Spencer zegt nu dat het bedrijf werkt aan prototypes en overweegt wat het gaat doen, en dat hij zijn groep heeft gevraagd om de markt te onderzoeken en op basis daarvan een visie te ontwikkelen. Wel zegt hij dat zo'n apparaat nog een paar jaar op zich zal laten wachten.

De komende tijd zullen zijn ontwikkelaars vooral bezig zijn om de Xbox-app beter te laten werken op bestaande draagbare apparaten, en zal Microsoft samenwerken met hardwaremakers om ervoor te zorgen dat hun producten synchroniseren met Xbox-games. Volgens Spencer is de Xbox-app op sommige apparaten nog niet goed genoeg.

"Op de lange termijn hou ik ervan dat we apparaten maken", zegt hij. "En ik denk dat ons team echt innovatief werk kan doen, maar we willen geïnformeerd te werk gaan door te ontdekken wat er nu al gebeurt."

Verder kijkt Spencer ook naar de ontwikkelingen rond games op mobiele apparaten. "Om nieuwe spelers te bereiken, moeten we creatief zijn en nieuwe businessmodellen, apparaten en manieren om toegang te krijgen tot games omarmen. We gaan deze markt niet laten groeien met consoles van 1000 dollar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!