Header

The Witcher 3: Wild Hunt - Gaat voor groter

subtitle

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Monsters doden heeft Geralt altijd al gedaan. Hoewel de vorige games zich vooral focu en op politieke macht pellen, wil ontwikkelaar CD Projekt RED terugkeren naar de basis van The Witcher-franchise: de jacht op monsters, het nomadenbestaan van Geralt en de verschillende omgevingen en verhalen die hij hierbij tegenkomt. In totaal moet de game ongeveer 100 uur aan gameplay bevatten.

Het verhaal in The Witcher 3: The Wild Hunt staat voor een groot gedeelte los van de vorige delen en geeft nieuwe spelers de kans om met de laatste game te beginnen. "Dat was een moeilijke keuze, maar om nieuwe spelers aan ons te binden was deze keuze ook nodig", aldus John Mamias, executive producer van The Witcher 3: The Wild Hunt. Hoewel CD Projekt RED weinig over het verhaal wil vertellen, draait de game om Geralt die de Wild Hunt, een mysterieus en bovennatuurlijk vijandig ras, achterna zit.

Moderne game

De gameplay is drastisch vernieuwd om van The Witcher 3: The Wild Hunt een echt moderne game te maken. De grootste verandering is de nieuwe open wereld die 35 keer groter is dan de spelwereld uit het vorige deel. "Overal waar je kijkt kun je naartoe", zegt Mamias trots. Hij geeft hiermee een dikke knipoog naar The Elder Scrolls V: Skyrim, een game waarbij ook keer op keer werd gezegd dat de speler overal kan gaan en staan waar 'ie wil.

Dat de spelwereld veel op die van The Elder Scrolls V: Skyrim lijkt, komt ook door de verschillende landschappen en de nieuwe middelen om al die digitale kilometers te overbruggen. Geralt heeft in de game de beschikking over paarden, boten en een fast travel-systeem waarmee spelers snel tu en steden of andere belangrijke plaatsen kunnen wi elen. "We konden niet meer om het fast travel-systeem heen", aldus Mamias. "De wereld is te groot geworden om dit te negeren."

De open wereld moet volgens CD Projekt RED 'dynamisch, levendig en sfeervol' zijn. Zo is er een dynamisch weersysteem dat op basis van de tijd en plaats het type weer bepaalt. De verschillende weertypen hebben ook effect op het spel, zoals een verminderd zicht als het mistig is of ruige golven als het onweert. Bij laatstgenoemde kan Geralt beter niet in een boot stappen omdat de hoge golven de boot tegen de rotsen kunnen laten knallen.

Als Geralt een dorpje aan de ruige zee betreedt, wordt direct duidelijk wat CD Projekt RED met een levendige spelwereld bedoelt. De mensen praten met elkaar, zijn bezig met eigen activiteiten en lijken een geheel eigen leven te leiden. Ze reageren op Geralt, spreken hem soms aan, maar laten hem net zo lief met rust. Daarmee komt een dorp niet te geforceerd over en heeft de speler veel sneller het idee dat hij echt deel van de digitale wereld uitmaakt. Soms is met rust laten veel indrukwekkender dan geforceerd benadrukken dat je aanwezig bent.

Quest-systeem

Ook het quest-systeem is onder handen genomen en heeft eenzelfde vorm als een meer traditionele rpg. Mamais: "De speler kan de gehele wereld verkennen zonder de quests van het hoofdverhaal te doorlopen, maar The Witcher 3: The Wild Hunt blijft een zeer op het verhaal steunende game." De secundaire mi ies hebben effect op het verloop van de game en zelfs op de verhoudingen binnen de spelwereld. Daarnaast vinden er willekeurige ontmoetingen plaats die eveneens effect op het spelverloop kunnen hebben. Dit kunnen zowel grote of kleine mi ies en resultaten opleveren.

CD Projekt RED geeft van deze willekeurige ontmoetingen een voorbeeld door Geralt langs een huis te laten lopen dat in de fik staat. Geralt neemt een kijkje en ziet een groep bandieten lachend om het huis staan terwijl een man in het huis het uitschreeuwt van de wanhoop. Na een kort gevecht waar zwaardmeester Geralt zijn kunsten laat zien, redt hij de man die vertelt waarom hij door de bandieten werd belaagd. Het activeert een nieuwe secundaire mi ie die de speler op dat of een later moment kan uitvoeren.

QTE's

Eén van de grootste ergerni en van The Witcher 2: A a ins of Kings waren de quick-time events waarmee de bazen verslagen moesten worden. "Zowel de quick-time events als de eindbazen hebben we uit de game gehaald. Die quick-time events waren namelijk gewoon echt lame", lacht Mamias. In plaats van eindbazen maakt The Witcher 3: The Wild Hunt gebruik van meer dan 80 unieke monsters die Geralt kan doden. Elk monster heeft zijn eigen krachten en zwaktes. Die zijn alleen uit te buiten door aanwijzingen te ontcijferen en speciale tactieken toe te pa en. Een weerwolf is bijvoorbeeld bij volle maan veel sterker en kan dus beter bij zo min mogelijk maanlicht worden opgezocht.

Geralt heeft voor al deze gevechten nieuwe zwaardslagen en magische krachten tot zijn beschikking. De actie in The Witcher 3: The Wild Hunt is, net als in voorgaande delen, lekker snel en doet meer denken aan een actie- en avontuurgame als Batman: Arkham Asylum dan aan een traditionele rpg. Geralt rolt en duikt veel soepeler weg voor gevaarlijke aanvallen, kan uit zijn handen vuur knallen en heeft een verbeterde Witcher Sense om meer tactische diepte in het spel te brengen. Zo kunnen gamers met de Witcher Sense aanwijzingen over de locatie van de monsters en hun zwaktes krijgen. Commercieel

CD Projekt RED neemt met The Witcher 3: The Wild Hunt een groot risico. De spelwereld en gameplay lijken veel toegankelijker te worden dan de vorige games en ook het quest-systeem wordt meer traditioneel. Je zou het bijna als de vercommercialisering van de The Witcher-franchise gaan zien. CD Projekt RED wil niet meer als de underdog van de rpg's worden gezien: de Europese ontwikkelaar wil naast de grote namen in de spotlight staan.

"Het zal voor veel trouwe fans even wennen zijn", bevestigt Mamais. "Maar de kern van The Witcher is niet aangepast. Het blijft een duistere en grauwe game waar de Middeleeuwen, magie, snelle actie en een diepe en meeslepende verhaallijn de basis van de game vormen." En daarmee geeft CD Projekt RED met The Witcher 3: The Wild Hunt alles wat de The Witcher-fans zo graag wilden: meer vrijheid, meer speeluren en meer om van die wondere wereld te ontdekken. Het is nu hopen dat ze de spotlight ook gaan verdienen.


Aanbevolen voor jou