Super Mario Maker 2 maakt Mario oneindig herspeelbaar
Reviews

Super Mario Maker 2 maakt Mario oneindig herspeelbaar

Super Mario Maker verdiende beter dan de Wii U. Het idee van Nintendo om spelers zelf Super Mario-levels te laten maken was namelijk zo geniaal in zijn eenvoud dat het een groter publiek verdiende. Een tweede kans op de Switch via een uitgebreid vervolg voelt daarom als gerechtigheid en het beste dat Super Mario Maker had kunnen overkomen. Een oneindige hoeveelheid Mario staat op het punt losgelaten te worden op de wereld.

Het idee achter Super Mario Maker 2 is onweerstaanbaar simpel. Het hele spel draait om het spelen en zelf bouwen van Super Mario-levels. Dat kan ook deze keer in allerlei vormen of stijlen. Van de pixelige graphics van de allereerste Super Mario Bros. tot de kleurrijke polygonen uit New Super Mario Bros.

Wat Mario Maker zoveel beter maakt dan menig andere doe-het-zelf-game, is de uitstekende level editor en het feit dat bijna iedereen wel een klein beetje bekend is met Super Mario. Je weet vast wel hoe hoog hij ongeveer kan springen, wat er gebeurt wanneer Mario bovenop Yoshi springt of wat de reactie is als hij op het schild van een Koopa Troopa stuitert. Zelf een level bouwen is goed te doen, omdat Super Mario Maker 2 speelt zoals bijna iedere Mario-game al meer dan 35 jaar speelt. Je krijgt als bouwer alle vrijheid om levels te maken en ze online te zetten, op één voorwaarde: dat je zelf het level uit kunt spelen.

©GMRimport

Grootser, maar niet handiger

Het origineel bood al een heleboel opties voor het maken van een leven en Super Mario Maker 2 doet daar vooral een schepje bovenop. Stapels gigantische Goomba’s met een kanon er bovenop; een automatisch scrollend shoot ‘em up level in de Koopa Clown Car; grijpklauwen die Mario over gevaarlijke obstakels slepen: de mogelijkheden voelen eindeloos. Dat is helemaal zo nu de meest overduidelijke ontbrekende onderdelen uit Super Mario Maker zijn toegevoegd. Zo is het nu mogelijk om hellingen te maken waar Mario vanaf kan glijden en zijn er veel meer achtergronden met compleet nieuwe muziek. Super Mario Bros. had bijvoorbeeld nooit een thema voor een boslevel, maar in Super Mario Maker 2 is dit wel beschikbaar, inclusief originele muziek van de legendarische componist Koji Kondo.

De lijst van nieuwe toevoegingen gaat nog veel verder. Het is nu ook mogelijk om alternatieve doelen voor een level op te stellen. Een level maken waarin het verboden is om te springen of waarin je alle muntjes moet vinden om het uit te spelen, behoort nu ook tot de mogelijkheden. Er zijn nieuwe vijanden, zoals Banzai Bills of de zon uit Super Mario Bros. 3, of wat te denken van alle extra geluidseffecten die in een level zijn te verwerken voor wat extra lol? Niet al het nieuws zal voor nieuwe spelers even schokkend of cruciaal aanvoelen, maar Super Mario Maker 2 is op zoveel grote en kleine manieren uitgebreider, dat het origineel compleet overschaduwd wordt.

Het maken van levels zelf is in de overstap naar de Switch grotendeels onveranderd gebleven. Een simpel level bouwen is nog steeds goed te doen, maar voor het eerst sinds mensenheugenis voelt de afwezigheid van de Wii U Gamepad als een gemis. Het touch-scherm van de Switch is een degelijke vervanging, maar een stylus is echt aan te raden wanneer je zelf aan de slag gaat. Met een controller bouwen is ook een optie, maar dat is wat onhandig en lang niet zo snel.

Een simpel level bouwen is nog steeds goed te doen, maar voor het eerst sinds mensenheugenis voelt de afwezigheid van de Wii U Gamepad als een gemis

-

Beperkte stijl en uitgebreide singleplayer

Door al die fantastische toevoegingen is het extra jammer dat het meest in het oog springende nieuwe onderdeel – de speelstijl van Super Mario 3D World – het meest beperkt aanvoelt. Helemaal vergeleken met de originele vier stijlen, ontbreekt er een heleboel. Er zijn minder onderdelen om mee te werken en diverse opties, zoals het gebruik van rails of het stapelen van vijanden, ontbreken. Daartegenover staat wel dat 3D World de meeste unieke bouwstenen heeft, met onder andere doorzichtige buizen en de mogelijkheid om als Cat Mario te spelen.

Dat er ondanks een aantal ontbrekende onderdelen toch nog een heleboel mogelijk is in 3D World, blijkt wel uit de uitgebreide singleplayercampagne van de game. Hierin moet Mario muntjes verzamelen om het kasteel van Peach opnieuw op te bouwen. Door meer dan honderd door Nintendo gemaakte levels uit te spelen, herstel je het kasteel beetje bij beetje weer in zijn oude glorie. Tussen de levels door kun je als Mario ook een beetje rondlopen, met de Toad-bouwvakker kletsen en hier en daar wat bonuslevels spelen. De verhaallijn is bijzonder gelikt dankzij de enorme hoeveelheid creatieve levels.

©GMRimport

Een hele nieuwe online wereld

De lol in de singleplayermodus houdt echter een keertje op en dan wordt Course World de volgende logische bestemming. Hier vind je de een eindeloze stroom aan door spelers gemaakte levels. Ook dit online gedeelte van de game heeft in Super Mario Maker 2 grote verbeteringen ondergaan. Er zijn beloningen voor succesvolle makers, er is de mogelijkheid om online multiplayer te spelen en levels kunnen gefilterd worden op thema’s. Hierdoor word je niet langer gedwongen om een eindeloze stroom saaie zichzelf spelende levels tegen te komen. Ook de speelstanden waarin je een eindeloze stroom levels moet zien uit te spelen met een beperkt aantal levens zijn een duidelijke verbeteringen ten opzichte van de vorige game.

Met ranglijsten en outfits voor je Mii wanneer je mijlpalen – zoals het uitspelen of uploaden van een bepaald aantal levels – bereikt, geeft Super Mario Maker 2 meer redenen om terug te blijven keren. Veel meer dan in het origineel valt er online glorie te behalen door succesvolle levels te delen, wereldrecords te verbreken of extreem moeilijke bouwsels te overwinnen.

Watch on YouTube

Ontbrekende opties

Hoeveel beter, grootster en uitgebreider Super Mario Maker 2 in sommige opzichten ook is, het spel weet helaas niet alles wat het vorige deel zo goed maakte te behouden. De meest opvallende ontbrekende onderdelen zijn de honderden amiibo-kostuums en de Weird Mushroom voor de extra lange en slungelige Mario. Er mist helaas nog wel meer. In de levelbouwer zijn er een aantal aanpassingen – zoals het niet meer kunnen stapelen van buizen – die ervoor zorgen dat je complexe levels uit de vorige game niet zou kunnen namaken. Dat juist deze geliefde delen de overstap naar het vervolg niet hebben gehaald is teleurstellend.

Super Mario Maker 2 is vanaf 28 juni voor 59,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Lees ook: Een goed level in Super Mario Maker 2 maak je zo -Tips voor de beginnende bouwer

Fantastisch
Conclusie

Super Mario Maker 2 is in bijna ieder opzicht groter en beter dan zijn voorganger. De hoeveelheid nieuwe onderdelen, thema’s en stijlen bieden gigantisch veel mogelijkheden voor een bijna oneindige lading aan levels. Daarnaast is er de uitstekende singleplayermodus die iedere Maker in de dop meteen van de nodige inspiratie voorziet. Super Mario Maker 2 heeft het echt (bijna) allemaal.

Plus- en minpunten
  • Heel veel nieuwe onderdelen, uitgebreide singleplayer, beloningen in Course World
  • 3D World-stijl niet zo uitgebreid als de rest, niet alle opties overgenomen uit eerste deel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle
Nieuws

Todd Howard wilde Troy Baker eerst niet in rol van Indiana Jones in The Great Circle

Maar tijdens tests kwam Baker telkens als favoriet uit de bus

Volgens Bethesda's Todd Howard was hij in eerste instantie niet van plan om de rol van de beroemde archeoloog in het aankomende Indiana Jones and The Great Circle aan Troy Baker te geven.

Dat melden Howard en Baker in gesprek met Rolling Stone. Baker - die onder andere bekend is voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games - claimt dat hij Howard via Zoom ontmoette, en dat Howard de acteur vertelde dat hij Baker in eerste instantie niet de rol van Indiana Jones wilde geven.

"Voor dit project en de tijdperiode waarin het zich afspeelt wilden we een breed net uitwerpen", aldus Howard. Toch werd Baker na de audities van honderden anderen gekozen. Howard liet Baker tijdens het Zoom-gesprek weten dat "we een blinde test hebben gedaan, en mensen elke keer weer jou kozen". Het lijkt er dus op dat Baker van alle audities het dichtste in de buurt kwam van de stem van Harrison Ford, die in de films de rol vertolkt.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is overigens wel gebaseerd op een jonge Harrison Ford.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Eerder deze week bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit
Nieuws

Matthew McConaughey licht verschillende rassen in Exodus uit

Scifigame komt op een nog onbekend moment uit voor pc, PS5 en Xbox Series

Er zijn meerdere video's van de aankomende sciencefictiongame Exodus uitgebracht, waarin diverse rassen uit de game worden uitgelicht. De video's worden van narratief voorzien door acteur Matthew McConaughey, die een rol heeft in de game.

De video's behandelen de Arkavir, de Awakened Ravens, de Awakened Bears en de Koven. Deze rassen maken allemaal onderdeel uit van de Celestial, verschillende buitenaardse wezens die de mensheid als grootste vijand zien. De video's bevatten overigens geen gameplaybeelden. Enkele weken geleden werd al een ander ras in de vorm van de Mara Yama uitgelicht.

In Exodus laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!