Moderne gaming-toetsenborden zijn tegenwoordig bijna altijd uitgerust met RGB-verlichting. De mogelijkheid om die verlichting individueel aan te sturen opent de deur naar integratie van de RGB-verlichting in games. Maar hoeveel games maken daar gebruik van, en levert het wel meerwaarde op?
De recente toetsenborden van fabrikanten zoals Corsair, Razer en Logitech zijn nagenoeg altijd uitgerust met RGB-verlichting onder de toetsen. Bij de duurdere modellen kan de verlichting per toets worden ingesteld, bij goedkopere varianten gebeurt dit per zone of voor het hele toetsenbord. Net zoals games een controller kunnen laten trillen om een gebeurtenis te indiceren, kunnen spellen de verlichting op deze toetsenborden gebruiken om aan te geven dat er iets in de game gebeurt.
Praktisch nut
RGB-verlichting heeft één ontegenzeggelijk voordeel: het is makkelijk om ’s-nachts de toetsen te herkennen. Voor consumenten die net een eerste mechanisch toetsenbord hebben gekocht en moeten wennen aan de typ-ervaring is dit een fijne bijkomstigheid. Voor de doorgewinterde gamer die zonder moeite blind typt en gamet biedt de RGB-verlichting weinig voordeel in dit opzicht.
Voor die gamer is de integratie met games, waar veel RGB-toetsenborden tegenwoordig over beschikken, aantrekkelijker. Zowel Razer als Corsair bieden RGB-profielen aan voor verschillende games en Asus biedt sinds mei een development kit aan voor ontwikkelaars die RGB-profielen willen aanbieden.
Waar de profielen bij Corsair stationair zijn en zich niet aanpa en aan de situatie in de game, zijn de profielen bij Razer interactief. Hiervoor is wel de Razer Synapse-software vereist voordat deze profielen werken, voor de rest hoeven gebruikers niets te downloaden. Games zoals Overwatch, Kerbal Space Program en Dota 2 hebben ieder een profiel die bijvoorbeeld aangeeft wanneer een ability beschikbaar is, wanneer je van hero kan veranderen, hoeveel health en mana je hebt en welke knop je moet indrukken om de raket te sturen.
In-game
De RGB-verlichting geeft in dit geval informatie die de speler zou kunnen mi en, zoals de beschikbaarheid van een ultimate ability in Overwatch. Zodra deze beschikbaar is licht het hele toetsenbord geel op, iets wat ook zichtbaar is vanuit de ooghoeken van de speler. Tijdens het spelen lichten alleen de toetsen op die zijn toegewezen aan abilities, mits deze beschikbaar zijn. In de spawn room of na het overlijden van je hero, licht de H-toets op om te herinneren dat je op dat moment van hero kan veranderen.
De dynamische profielen van Razer zijn uitgebreider dan de statische van Corsair, maar lang niet voor elke game beschikbaar: op het moment van schrijven is er ondersteuning voor 42 games en applicaties. Ontwikkelaars moeten specifiek bij Razer aanvraag doen om hun game te integreren met Razer Synapse. Voor games die geen ondersteuning hebben zijn er vaak statische profielen beschikbaar.
Deze statische profielen geven wel belangrijke toetsen aan, maar reageren niet op gebeurteni en in-game. Via de Corsair Utility Engine en de RGB Hall of Fame kunnen Corsair-gebruikers ook dergelijke profielen met elkaar delen. Zowel bij Razer als bij Corsair is dit niet alleen beperkt tot games, maar zijn er ook decoratieve profielen beschikbaar.
Asus wil binnenkort ook dynamische profielen gaan aanbieden via hun Aura Sync-software. Net zoals de Razer-profielen zijn de Aura-profielen dynamisch en reageren ze op acties in-game, zoals het activeren van een ability. Het verschil met de Razers en Corsairs RGB-implementatie is dat Aura Sync ook beschikbaar is op moederborden, videokaarten, kasten en RGB-ledstrips. Al deze verlichting kan in worden gezet om de speler te attenderen op een actie.
Conclusie
Voor doorgewinterde gamers zullen de RGB-leds op gaming-toetsenborden vooral een decoratieve toevoeging zijn waarmee ze hun systeem naar eigen inzicht kunnen decoreren. Voor nieuwe gamers, of spelers die net een nieuwe game oppikken zijn de RGB-leds een handige toevoeging om sneller bekend te raken met alle toetsen.
Razer heeft op dit moment de beste implementatie van RGB in games, omdat de gebruiker alleen Razer Synapse hoeft te installeren om gebruik te maken van dynamische profielen. Corsair heeft dankzij zijn gebruikers een uitgebreide catalogus aan statische profielen.
Logitech en Asus hebben nog geen officiële ondersteuning voor RGB-profielen, al is er voor Logitech wel een third-party tool beschikbaar en is Asus met een bètaversie bezig. Cooler Master heeft net als Asus een SDK vrijgegeven die ontwikkelaars kunnen gebruiken en heeft daarnaast een bescheiden verzameling profielen van gebruikers.