Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel
Nieuws

Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel

Met de komst van Pikmin 3 Deluxe voegt Nintendo wederom een van origine Wii U-titel toe aan de alsmaar groeiende Switch-catalogus. Zoals we van gelijkaardige ports gewend zijn, wordt de subtitel ‘Deluxe’ toegevoegd en is het een compleet pakket met gestroomlijnde gameplay en alle verschenen dlc inbegrepen. Maar hoe deluxe is deze overzetting eigenlijk ten opzichte van het origineel? We vergelijken de twee versies.

Over de exacte inhoud van Pikmin 3 Deluxe is Nintendo vrij duidelijk. Het Pikmin-pretpakket voegt naast alle originele content en de extra dlc-missies ook nog een coöperatieve stand toe voor twee spelers, zodat je het verhaal met z’n tweeën kan uitspelen. Daarnaast wordt er een gloednieuw proloog- en epiloogverhaal toegevoegd met Kapitein Olimar en Louie in de hoofdrol en worden er ”algemene verbeteringen” doorgevoerd aan onder andere het richtsysteem en de moeilijkheidsgraad. Over de graphics wordt eigenlijk niets verteld, hoewel we hier ook wel enige verschillen ontdekten – al moesten we de twee versies echt naast elkaar leggen om ze op te merken.

©GMRimport

Handen aan de knoppen

Hoewel je in eerste instantie zou denken dat het overzetten van de Wii U Gamepad-georiënteerde besturing het grootste euvel zou zijn bij het porten naar de Switch, blijkt dat niet zo’n probleem te zijn. Pikmin 3 maakte weliswaar slim gebruik van de Wii U Gamepad door bijvoorbeeld de kaart erop te tonen en je de Pikmin direct te laten besturen via het touchpad, maar de serie kent zijn roots op de Nintendo GameCube. Een traditionele besturing op de Switch voelt daarom net zo natuurlijk.

Sterker nog: de aanraakgevoelige besturing op de Wii U Gamepad was voor linkshandigen zoals ondergetekende nogal een hindernis, omdat je de stylus in je rechterhand moest vasthouden. Dat is op de Nintendo Switch gelukkig verleden tijd. Pikmin selecteren en gooien doe je met respectievelijk de B- en A-knop en je verplaatst de cursor met de rechter analoge stick. We hebben dan toch liever al onze vingers aan de knoppen, dan een krampachtige linkerhand die de Wii U Gamepad moet tillen terwijl je ondertussen met je andere hand zit te priegelen op het scherm.

©GMRimport

Slimmere Pikmin

Het dirigeren van tientallen Pikmin gaat dus lekker vloeiend op de Switch, en dat is mede dankzij een van de vele subtiele algemene verbeteringen die we eerder noemden. Met de ZR-knop kun je nu eenvoudig ‘locken’ op vijanden of voorwerpen, zodat je vervolgens alleen maar op de A-knop hoeft te rammen om een peloton Pikmin op je doelwit af te vuren. Het is een typisch voorbeeld van een simpele, maar zeer effectieve toevoeging die de besturing veel strakker doet aanvoelen. Je Pikmin zullen je dankbaar zijn dat je ze niet meer per ongeluk de verdrinkingsdood instuurt omdat je cursor niet perfect geplaatst was.

Zo zijn er nog andere subtiele aanpassingen. Onze favoriet is dat Pikmin die al bezig zijn met een taak, niet meer direct stoppen met hun bezigheden wanneer je ze vluchtig terugfluit. Hoe vaak komt het niet voor dat je een kluitje Pikmin bij je wilt roepen, maar er toevallig net drie rode Pikmin met een karkas in hun pootjes passeren wanneer je je fluit gebruikt. Op de Wii U hadden ze dan direct alles laten vallen, maar op de Switch blijven ze even stilstaan en kijken ze je verwachtingsvol aan, alsof ze vragen: “bedoelde je ons ook?”. Als je niet bevestigt met een tweede fluit, halen ze hun schouders op en gaan ze vrolijk verder met het uitvoeren van hun taak. Pikmin zijn op de Switch dus slimmer geworden.

©GMRimport

Extra uitdagingen

Over de toegevoegde proloog en het epiloog met Olimar en Louie houden we het kort, want het complete oordeel volgt in de review. In de eerste paar missies race je tegen de klok terwijl je zoveel mogelijk fruit en schatten probeert te verzamelen – een opzet die bijna identiek is aan de uitstekende dlc-missies die ook in Pikmin 3 Deluxe zijn inbegrepen. Verwacht dus geen compleet nieuwe verhaallijnen met onze favoriete kapiteins in de hoofdrol, maar meer op uitdagingen gerichte missies.

Die missies kun je overigens ook met z’n tweeën doorspelen, net als het hoofdverhaal. Omdat je tijdens het verhaal van Pikmin 3 constant schakelt tussen drie hoofdpersonen, voelt de toevoeging van een coöperatieve modus alleen maar logisch aan. Beide spelers hebben volledige autonomie en kunnen gaan en staan waar ze willen dankzij splitscreen multiplayer – alleen moet je wel je Pikmin met elkaar willen delen. Op grafisch of technisch vlak kwamen we vooralsnog geen grote verrassingen tegen tijdens de single- of multiplayer, maar dat komt waarschijnlijk omdat Pikmin 3 Deluxe weinig moeite doet om mooier en sneller te zijn dan het origineel.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3.

-

De graphics vergeleken

Switch

Wii U

©GMRimport

©GMRimport

Als we het hoofdmenu vergelijken zien we eigenlijk geen verschillen tussen de Switch- en Wii U-versies. Oké, afgezien van de hele aanwezige subtitel dan. Over het algemeen blijft de Switch-versie enorm trouw aan het origineel en kunnen we dus niet spreken van een ‘remaster’ (wat ook nooit beloofd is), maar hier en daar zijn er wel enkele verschillen te vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Zo kun je aan bovenstaande screenshots zien dat de textuur van het zand onder het wateroppervlak anders is op de Switch. In het origineel lijkt het zand wat grover te zijn en zie je tekenen van kiezelsteentjes die bedolven liggen onder het zand, maar op de Switch is het zand fijner. We vinden persoonlijk de extra details in de Wii U-versie interessanter ogen, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

©GMRimport

Twee dingen vallen ons op in bovenstaande screenshots: De teksten zijn veranderd en er wordt meer getoond van de map in de Switch-versie. We merkten dat de gameteksten voor een groot deel herschreven of opnieuw vertaald zijn in de heruitgave, maar de reden hiervoor is ons onduidelijk. Over het algemeen zijn ze informatiever en maken ze beter duidelijk wat er precies van de speler verwacht wordt. Ook zijn er meer illustraties toegevoegd aan de tutorial.

©GMRimport

©GMRimport

Wanneer we even ‘uitzoomen’ zien we al wat meer verschillen. De Switch-versie kiest voor kleurrijkere omgevingen, met groenere velden en vegetatie. Helaas blijven de textures van de grond erg troebel wanneer je ze van dichtbij bekijkt.

©GMRimport

©GMRimport

Dat is bijvoorbeeld te merken in bovenstaande screenshots. De Bulborb is voorzien van scherpere textures en heeft meer detail in de ogen op de Switch, maar de grond is nog net zo onscherp als in het origineel.

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot is het zo verrukkelijk ogende fruit onaangetast gebleven tussen de twee versies. Op de Wii U leken de 3d-modellen van alle stukken fruit bijna fotorealistisch, tegenwoordig ligt de lat voor kwijlopwekkend 3d-voedsel wat hoger. Maar toegegeven: we zouden alsnog graag een hapje willen nemen van deze aardbei. Op de Switch lijkt de belichting anders en komen de kleuren beter naar voren, maar mogelijk is het in-game tijdstip waarop de foto is genomen van invloed geweest.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3. Of dat na zeven jaar genoeg is, lees je binnenkort in de review op Gamer.nl.

Pikmin 3 Deluxe komt 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Nieuws

Fatal Fury 2 en twee andere SNES-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Ook Super Ninja Boy en Sutte Hakkun zijn nu speelbaar via de SNES-app

Nintendo heeft drie games aan de SNES-app voor Nintendo Switch Online-leden toegevoegd, waaronder Fatal Fury 2.

Het gaat om de SNES-versie van de arcadegame van SNK en Nova. Waar de SNES-versie van de eerste Fatal Fury erg verschilde van de arcadegame, is Fatal Fury 2 een trouwere overzetting. De game bevat acht vechtersbazen om uit te kiezen.

De twee andere SNES-games die zijn toegevoegd zijn Super Ninja Boy en Sutte Hakkun. Eerstgenoemde is een combinatie tussen een rpg en een fighter - de spelwereld doet denken aan een klassieke rpg, maar wanneer een gevecht met vijanden begint wordt het een soort side-scrolling beat 'em up.

Sutte Hakkun tot slot is een puzzelgame met platformelementen die ontwikkeld is door Indieszero en uitgegeven werd door Nintendo. Het is voor het eerst dat de game op officiële wijze speelbaar is in het Westen. Spelers besturen een glazen vogelachtig personage genaamd Hakkun, die gekleurde vloeistoffen op kan zuigen en ze in transparante blokken kan stoppen om ze te kunnen bewegen.

De SNES-app is beschikbaar via een Nintendo Switch Online-abonnement. Deze kan voor 3,99 euro per maand of 19,99 euro per jaar aangeschaft worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over
Nieuws

Virtuos Games neemt Brabantse studio Abstraction over

Virtuos werkt in ieder geval aan Metal Gear Solid Delta en mogelijk een Oblivion-remake

Virtuos Games, de uit China afkomstige ontwikkelaar met diverse vestigingen in verschillende werelddelen, heeft de uit Noord-Brabant afkomstige ontwikkelaar Abstraction Games overgenomen.

Daarnaast neemt Virtuos ook de Amerikaanse ontwikkelaar Pipeworks Studios over en is er een meerheidsbelang verkregen in het Canadese Umanaïa Interactive. In het persbericht worden geen bedragen genoemd voor de overnames.

Abstraction Games is gevestigd in Valkenswaard en heeft meer dan negentig werknemers. De studio heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van games als Halo: The Master Chief Collection, Baldur's Gate 3 en Frostpunk, en heeft ook bijgedragen aan de Dune- en Halo-franchises.

Dat lijkt goed te passen bij Virtuos Games, dat ook met regelmaat andere ontwikkelaars helpt, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van Hogwarts Legacy, Cyberpunk 2077 en de Horizon-spellen. Ook werkt het bedrijf samen met Konami aan het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Er gaan overigens geruchten dat Virtuos aan een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion werkt. In 2023 gingen er al geruchten over een remake (of remaster) van Oblivion. Een oud-medewerker van Virtuos maakte toen melding van het bestaan van de game via Reddit. Later dat jaar lekten er documenten uit van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission waarin ook de remake werd vermeld, alsmede een remake of remaster van Fallout 3. Begin dit jaar liet een technical art director van het bedrijf weten aan een remake te werken die op Unreal Engine 5 draait - er wordt gespeculeerd dat het om Oblivion gaat. Dit is op moment van schrijven niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!