Hoe presteert Halo: Reach op pc?
Nieuws

Hoe presteert Halo: Reach op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag behandelen we Halo: Reach.

Halo: Reach is de eerste Halo-remaster die als onderdeel van de Master Chief Collection naar pc komt. Alle andere Halo-games worden in de loop van 2020 ook toegevoegd aan de Master Chief Collection. Omdat de volgorde van deze releases gebaseerd is op de tijdlijn van gebeurtenissen in de Halo-games, is Reach natuurlijk de eerste, gevolgd door Halo: Combat Evolved, Halo 2, ODST, Halo 3 en Halo 4. Elk van deze games komt voor tien euro te koop als dlc voor de Master Chief Collection, met uitzondering van ODST die voor vijf euro over de toonbank gaat.

Lanceringsperikelen

De lancering van Halo: Reach verliep niet helemaal vlekkeloos. Spelers klagen over bar slechte audio, stabiliteitsproblemen en de game die volledig weigert op te starten bij de Microsoft Store-versie. Microsoft is namelijk zo aardig geweest om de game niet exclusief te maken voor de Microsoft Store, maar hem ook uit te brengen op Steam. Dat is fijn voor gamers die het liefst al hun games op één platform houden, een voordeel dat enigszins ondermijnt wordt door het feit dat de Microsoft Store-versie alleen te lanceren was met een ingewikkelde work-around.

©GMRimport

Spelers van het eerste uur werden bovendien geplaagd door bijzonder slechte audio. Ontwikkelaar 343 Industries moest de audio codec van Halo: Reach volledig inwisselen om compatibel te zijn met moderne systemen, maar het omruilen van die codec is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Buiten de tussenfilmpjes klinkt alle audio namelijk gedempt, waardoor schoten van honderden meters ver lijken te komen terwijl ze eigenlijk recht voor je staan. De achtergrondmuziek is praktisch niet te horen.

Inmiddels zijn beide problemen opgelost met behulp van een serie patches. Hopelijk kan 343 Industries iets meer tijd nemen voor de andere games in de Master Chief Collection, want de staat van Halo: Reach was bij de lancering de naam Halo eigenlijk niet waardig.

Prestaties

Van een negen jaar oude Xbox 360-game mag men verwachten dat deze vlekkeloos presteert op een huidige pc en wat dat betreft voldoet Halo: Reach met gemak aan de verwachtingen. Zelfs op een budgetkaart van een paar generaties terug is het niet moeilijk om zestig fps aan te houden. Helaas houdt het goede nieuws wat prestaties betreft daar op, want de instellingen en stabiliteit van de framerate laten veel te wensen over.

Om te beginnen zijn er maar drie voorinstellingen die je kunt selecteren voor de graphics: Performance, Original en Enhanced. Voor de rest valt er niks te veranderen aan de grafische ervaring en moet je het dus doen met de mate van anti-aliasing en texture filtering die de ontwikkelaars voor je hebben gekozen.

©GMRimport

De video-instellingen zijn gelukkig iets vollediger: je kan onder andere de field of view aanpassen, wisselen tussen fullscreen en (borderless) windowed, de resolutieschaal wijzigen tussen één en honderd procent, v-sync aan of uit zetten en de verversingssnelheid beperken. Het is ernstig aan te raden om dat laatste aan te zetten, want zelfs na de vele patches is de game bezaaid met stotterende beelden en tearing als de verversingssnelheid niet beperkt is tot 60fps.

Daar komt bovenop dat animaties altijd op zestig fps afspelen, zelfs als de verversingssnelheid is ontgrendeld. Op de Xbox 360 was dat geen probleem, omdat de framerate daar was vergrendeld, maar nu de verversingssnelheid ontgrendeld kan worden zien bijna alle animaties er houterig uit vergeleken met de rest van de gameplay.

Multiplayer

De vertaling van Xbox 360 naar pc is gelukkig wel goed gelukt wat de multiplayer betreft. Op de console werd Halo: Reach geplaagd door netwerkproblemen, omdat die versie gebruikmaakte van peer-to-peer verbindingen, waarbij een van de spelers in een potje als host fungeerde. Met de Master Chief Collection is dit probleem volledig verholpen, want deze versie maakt gebruik van dedicated servers voor alle gamemodi.

©GMRimport

Halo: Reach converteren van een controlershooter naar een muis-en-toetsenbordshooter is misschien wel het meest spectaculaire succes van de remaster. Schieten met de muis voelt even natuurlijk als in elke andere pc-shooter en ondanks de extra nauwkeurigheid die de muis verschaft, is de multiplayer nog steeds gebalanceerd.

De pc-remaster van Halo: Reach is over het algemeen een succes, maar heeft beslist nog een aantal patches nodig om de overgebleven schoonheidsfoutjes eruit te halen. 343 Industries heeft toegezegd dat deze er komen, samen met de nu nog ontbrekende Theater- en Forge-modi.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Een nieuwe blik op het post-nuclaire Atomfall
Nieuws

Een nieuwe blik op het post-nuclaire Atomfall

Game verschijnt op 27 maart voor PlayStation- en Xbox-consoles en pc

Rebellion heeft een nieuwe video uitgebracht van Atomfall die spelers voorbereid op de inhoud van de aankomende game.

fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt op 27 maart naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. De game wordt ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25-spelers kunnen nu Icon Card van Maradona claimen
Nieuws

EA Sports FC 25-spelers kunnen nu Icon Card van Maradona claimen

Start Ultimate Team voor 14 maart op

De Icon Card voor de Ultimate Team-modus in EA Sports FC 25 kan nu door alle spelers geclaimd worden.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de legendarische voetballer naar de gamereeks zou terugkeren, en dat is gisteren dus gebeurd. Zolang men voor 14 maart Ultimate Team speelt kan men de kaart claimen. Daarbij is het mogelijk om hem met Diego's Dream Evolution naar een 89 OVR te upgraden.

In maart 2022 bleek dat Maradona uit Fifa - de voorloper van de EA Sports FC-games - gehaald moest worden. "Vanwege een juridische zaak met een derde partij verschijnt Diego Maradona niet in Fifa Ultimate Team Packs, Ultimate Draft en de Soccer Aid World XI-team", zo schreef EA toen. "Diego Maradona Icon Items zijn niet meer beschikbaar in Packs, SBCs en FUT Draft. We delen in de teleurstelling van fans en hopen een van de grootste iconen van voetbal in de toekomst terug te brengen in de game."

Het probleem leek te zijn ontstaan door onenigheid over wie de eigenaar is van wijlen Maradona's gelijkenis. Een Argentijnse rechter besloot in 2021 dat EA mogelijk een deal heeft gesloten met een partij die daar niet over ging en dat Maradona uit Fifa gehaald moest worden. EA zou dit namelijk hebben afgesproken met de voormalige manager van Maradona, Stefano Ceci. Die zou volgens de rechter echter niet over deze zaak gaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!