Header

De uitgekookte Pokémon-strategie van Nintendo

Pokémon voor iedereen!

Het was een href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/drie-pokemon-games-voor-switch-onthuld/">overweldigende week </a>voor Pokémon-fans. Een grote stroom aan nieuwe games werd over ons uitgestort, met een game die direct uitkwam, twee voor dit najaar en een hint naar een spel voor volgend jaar. Toch was alsnog niet iedereen tevreden.

Want de games die we gezien hebben, die waren wel heel erg casual toch? Een blokkerige, gratis game die nu verkrijgbaar is, dat is nog tot daar aan toe. Maar de grote Pokémon-game van dit najaar is Let's Go, een soort kruising tu en de volwaardige rpg's waar we zo van houden en dat telefoonspelletje dat we verafschuwen. Wie zit daar nou op te wachten?

Nou, ik wel, eigenlijk. Ik vond Pokémon Go best leuk, ook al is de game me al maanden kwijt. Het wist mijn verzamelwoede aan te wakkeren en ik vond het heerlijk om al die oude pokémon weer eens te zien. Ik denk dat de grootse en kleurrijke werelden van de reguliere games heel goed samen kunnen gaan met het toegankelijkere systeem van de mobiele versie. Zeker op de draagbare Switch, zodat je in de trein even gedachteloos wat nieuwe pokémon kunt scoren.

Slimme strategie

Het is bovendien een uiterst slimme zet van Nintendo en een manier om al die Go-spelers van dienst te zijn. Je staat er mi chien niet bij stil, maar veel meer mensen hebben de smartphonegame gespeeld dan ooit een reguliere Pokémon-versie hebben gekocht. De totale verkopen van de franchise staan ergens tu en de 200 en 300 miljoen: dat zijn dus alle delen bij elkaar opgeteld. Pokémon Go is zeker 800 miljoen keer gedownload. Er zijn dus vele miljoenen spelers voor wie Go de enige Pokémon-ervaring is die ze ooit hebben gehad. En die spelers wil Nintendo graag bekeren.

Het kan best even slikken zijn als je Go gewend bent en dan in een core Pokémon-rpg stapt. De mechanieken zijn totaal anders, de gevechten vereisen een hoop strategie en er is een grote wereld om te verkennen. Niet groter dan de echte wereld waarin je Go speelt, maar toch. Nintendo hoopt dat mensen die normaal gesproken niet echt gamen, voor de nieuwe Pokémon toch een Switch in huis halen.

Tu enstap

Let's Go is de perfecte tu enstap om die mensen over de streep te trekken. Het vangen van wilde Pokémon gaat immers net als in Go: als je met de juiste timing je Pokéball gooit, heb je hem binnen. Maar Nintendo legt ook de fundering om van deze groep gamers trouwe klanten te maken. Alsof ze willen zeggen: 'Je vond Go al leuk? Dan moet je dit eens zien!' De gym-gevechten worden namelijk wel turn-based, om nieuwe spelers klaar te maken voor het zware werk.

Want dan is er nog die andere Pokémon-game, die alleen maar genoemd werd. In het najaar van 2019 komt er namelijk gewoon een volledige Pokémon-game uit zoals we die gewend zijn, waarschijnlijk gesitueerd in Gen 8. Nintendo zal hopen dat al die mensen die met Let's Go zijn ingestapt, tegen die tijd genoeg vertrouwen hebben opgedaan om ook een 'echte' Pokémon-game uit te proberen.

Eclatant succes

Vorig jaar was een fantastisch jaar voor de Switch, met gigantische verkoopcijfers en twee van de beste games van de generatie. Dit jaar was tot nu toe redelijk stil op het front van de grote exclusieve titels, maar dit najaar verwacht ik dat de Switch weer volop in de schijnwerpers staat. Niet dat het met de verkoopcijfers nou zo slecht gaat, maar het bedrijf wilt toch zijn momentum behouden.

De hardcore gamers hengelen ze binnen met de nieuwe Smash Bros. en met Let's Go spreken ze precies die groep aan die tot nu toe mi chien nog geen Switch heeft gekocht: de casual gamer die niet direct naar de winkel rent als er een nieuwe console is, maar wacht tot er iets is dat hen aanspreekt. Als dit lukt, kan de Switch net zo succesvol worden als de Wii.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en in de game-industrie. De komende twee weken nemen we een pauze vanwege de E3.

Aanbevolen voor jou

Internal server error