Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'
Nieuws

Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'

De subsidies zouden niet aansluiten bij de wensen van ontwikkelaars

Volgens mensen werkzaam in de Nederlandse game-industrie vertrekt talent massaal naar het buitenland, omdat de overheid het nalaat deze industrie adequaat te ondersteunen.

Dat valt te lezen in een artikel van het Algemeen Dagblad, geschreven door Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop. Hij heeft met diverse mensen uit de Nederlandse game-industrie gepraat die tot deze conclusie komen. Daarbij lijkt het pijnpunt vooral te liggen bij het gebrek aan passende subsidies.

Zo meldt Martine Spaans, manager van branchevereniging Dutch Game Association: "Als je Nederland vergelijkt met landen om ons heen, dan lopen we heel erg achter. Duitsland heeft bijvoorbeeld een fonds van 70 miljoen euro. In Nederland bestaan alleen een paar kleine regelingen.”

Ook Koen Deetman van ontwikkelaar KeokeN - bekend van Deliver Us Mars - beaamt dit. "We kregen een subsidiebedrag van 15.000 euro, waar we in feite een paar maanden ons kantoor van hebben gehuurd. Daarna waren we jaren afhankelijk van ons eigen spaargeld. Uiteindelijk betaalden we eerst personeel voordat we zelf ooit salaris kregen. Dat was echt nodig."

De mensen die aan het woord gelaten worden menen dat dit niet per se door onwil komt, maar door een mismatch tussen het doel van de bestaande subsidies en wat Nederlandse gamebedrijven nodig hebben. De huidige subsidies zijn vooral bedoeld om nieuwe bedrijven te creëren, terwijl juist bestaande gamestudio's die middenin een langdurig ontwikkeltraject zitten het geld hard kunnen gebruiken.

Het resultaat is dat talent vaak naar het buitenland vertrekt om bij internationale gamestudio's aan de slag te gaan. Spaans: "We hebben in Nederland ontzettend goede opleidingen, die in Breda staat op nummer drie op de wereldwijde ranglijst. Maar we concurreren met landen om ons heen, die wegens hun gamefondsen een grotere groeisprint doormaken."

Het artikel eindigt met een positieve noot. Zo is de Dutch Game Association aan het lobbyen en worden er gesprekken gehouden met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Onlangs kwam koningin Máxima op bezoek bij het Amsterdamse Guerrilla Games - volgens het artikel een teken dat de overheid de game-industrie serieuzer neemt. "Ik ben blij met de positieve beweging die we nu zien", aldus Spaans.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!